Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 307 SW a 307 Break - Není kombi jako kombi

Michal Fokt
Dají se pod jednou karoserií udělat dva úplně odlišné modely, jako to tvrdí Peugeot v případě automobilů 307 Break a SW, které považuje za rozdílné vozy? A nebo je jeden z nich pouze pečlivě vypiplanou a vymazlenou luxusní verzí toho druhého? Obrázek...

Z názvu modelů Break a SW vyplývá, že vznikly z automobilu, který se stal letos vítězem ankety Vůz roku (COTY), tedy z Peugeotu 307. Obě novinky s tímto oslavencem sdílejí přední partii, přístrojovou desku a přední sedadla, tím ale podobnost končí, nepočítáme-li tedy stejný technický základ včetně pohonných jednotek. Dvojice novinek má karoserii typu kombi, která šla vlastním designérským vývojem, nejde tedy o prosté "naroubování" velkého zavazadlového prostoru ke stávajícímu automobilu. Z profilu a zezadu se tedy Break i SW od svého původce tvarově odlišují. Větší prostor pro zavazadla si žádal prodloužení vozu o 120 mm na současných 4419 mm, ovšem překvapivě se o 100 mm zvětšil také rozvor, který má u breaku i SW délku 2708 mm. Nyní se však dostáváme k jádru pudla. Od tohoto okamžiku se budeme věnovat oběma automobilům zvlášť, a protože je model SW zřetelnou evolucí typu Break, začneme právě posledně jmenovaným, přičemž u SW zmíníme pouze odlišnosti od breaku.

Peugeot 307 Break je koncepčně klasickým kombíkem nižší střední třídy, pochopitelně s ohledem na současné poněkud vyšší poměry. Interiér poskytne prostor pěti pasažérům, zadní lavice je přitom dělená v poměru 3: 2. Dostatek prostoru pro cestující vzadu není i přes delší rozvor na úkor zavazadlového prostoru, který v základním uspořádání pojme velmi solidních 594 l nákladu, dále jej pochpitelně lze zvětšit sklopením zadních sedadel na 1952 l, po jejich vyjmutí lze zaplnit prostor až na objem 2032 l. Kromě toho jsou ještě k dispozici kapsy o objemu 2,5 l v prostoru mezi podběhy zadních kol a opěradly sedadel, a také schránka v podlaze, nabízející dalších 19 l. Interiér je možné objednat v modročerné kombinaci Cobalt, nebo černošedé Diamant, která se u XR Présence nazývá Titan.

Základem nabídky je u 307 Break provedení XR, které zahrnuje dva airbagy, ABS s EBD (elektronicky řízený rozdělovač brzdné síly mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na jejich aktuálním zatížení, u Peugeotu jej však nazývají REF), posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, reflexní čelní sklo, dvouose nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a podélné střešní nosiče a nárazníky. Tato verze se dodává se všemi nabízenými motory, kterými jsou dva zážehové a dva přeplňované vznětové. Základ nabídky těch benzinových tvoří jednotka o objemu 1,4 l o výkonu 55 kW při 5500/min a točivém momentu 120 N. m při 2800/min, její alternativou je pak šestnáctistovka s 80 kW při 5800/min a točivým momentem 147 N. m při 4000/min.

Základním naftovým motorem je 1,4 HDI s výkonem 50 kW při 4000/min a točivým momentem 160 N. m při 2000/min. Druhou jednotkou je dvoulitr HDI s parametry 66 kW při 4000/min a 205 N. m při 1900/min.

Luxusnější výbava XR Présence je k dispozici pouze v kombinaci s dvojicí výkonnějších motorů a zahrnuje navíc mimo jiné boční a hlavové airbagy, el, ovládání předních oken a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek, přední mlhovky, samočinné stěrače a autorádio s ovládáním na volantu. K této verzi je také k dispozici širší nabídka příplatkových prvků.

A co tedy najdeme u vozu Peugeot 307 SW tak převratného, že jej jeho tvůrci považují za samostatný model, což však zároveň může být stejně dobře pouhý nadstandard breaku? První, co na SW zaujme, je použití leštěného hliníku na střešních ližinách, vnějších klikách dveří a liště nad rámečkem SPZ. Pokud náhodou přehlédnete nejvýznamnější odlišnost, docela určitě vám neunikne poté, co do vozu nastoupíte. 307 SW je totiž mezi současnými automobily nižší střední třídy unikátní svou tuhou panoramatickou střechou, která navazuje na rám čelního skla a pokračuje až nad zadní sedadla. Díky tomu je interiér výborně prosvětlen, a zejména cestující vzadu se mohou neustále kochat výhledem vzhůru, ochranu před slunečními paprsky může poskytnout clona. Na předních sedadlech se Break a SW neliší, nepočítáme-li jinou potahovou látku, rozdíl ale nalezneme za nimi. Tam jsou zadní sedadla a zavazadlový prostor, díky nimž lze 307 SW považovat za kompaktní MPV a zároveň vůz pro aktivní trávení volného času, byť ne s možností výletů mimo zpevněné cesty (což ale může brzy vynahradit jeho SUV verze...). Zadní řadu totiž tvoří tři samostatná sedadla, přičemž to prostřední je o něco užší. Všechna se dají posouvat vpřed a vzad a měnit tak variabilně délku zavazadlového prostoru. Tím ale vymoženosti nekončí - krajní sedadla lze vyjmout a upevnit v úchytech, které se nacházejí v zavazadlovém prostoru a vytvořit tak třetí řadu sedadel. Ta nemá mezi konkurenčními kombíky obdoby a mezi kompaktními MPV, po nichž 307SW pokukuje, pouze Honda Stream, Opel Zafira a Kia Joice. Vzniklý prostor přitom pojme i takové předměty, jako surfové prkno, v případě potřeby lze další dvě sedadla dokoupit a jezdit v sedmimístném uspořádání.

Pro 307 SW byla určena pouze silnější polovina palety motorů vozu 307 Break, a to jednotky 1,6 16V a 2,0 HDI. SW má k dispozici dále 100 kW dvoulitr s maximem při 6000/min a točivým momentem 190 N. m při 4100/min, vrcholnou nabídkou pro milovníky turbodieselů je pak dvoulitr HDI s výkonem 79 kW při 4000/min a točivým momentem 250 N. m při 1750/min. Tyto dva motory se dodávají v kombinaci s pneumatikami 205/55 R16, všechny ostatní včetně těch u 307 Break jsou k dispozici s plášti 195/65 R15. Všechny pohonné jednotky obou vozů se dodávají standardně s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, motory 1,6 16V a 2,0 16V lze však koupit i se samočinným čtyřstupňovým ústrojím systému Porsche Tiptronic. To umožňuje sekvenční řazení vychylováním voliče vpřed a vzad, v samočinném režimu pak lze ještě zvolit mód "Sport" pro ostřejší jízdu, nebo "Snow" pro lepší přilnavost kol a omezení jejich prokluzu při akceleraci.

Nejlacinější vůz Peugeot 307 Break stojí rovných 450.000 korun a jde o verzi XR s motorem 1,4 l/55 kW, malé "hádéíčko" přijde na 500.000 Kč. Základní provedení 307 SW 1,6 16V stojí pak 580.000 korun, verze 307 SW 2,0 HDI/79 kW tvoří cenový strop se základní cenou 680.000 korun, kterou lze dále zvýšit řadou příplatkových prvků. Vůz 307 SW se dodává v jediné výbavě označené právě SW. Ta se shoduje s XR Présence, má však navíc například elektrické ovládání zadních oken, samočinnou klimatizaci, audiosoupravu s CD přehrávačem a palubní počítač.

Michal Fokt