Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
I u Peugeotu se hodně myslelo na životní prostředí a rodinu a k tomu se prezentovaly další výsledky letitého intenzivního vývoje hybridního pohonu.

V této sféře teď jde mj. o prvenství v uvedení vznětového hybridu, a Peugeot má nakročeno k získání první příčky! Nechyběly ani nové modely, kterých je více, než v minulosti. Doufejme, že jde o další vlaštovku návratu dobrých časů...

5008

Už u nového 3008 Peugeot naznačil, že se vývoj platformy 308 nezastavil. Řada 5008 dostane podobný setup, tedy vzpěry McPherson se spodními příčnými rameny vpředu a vlečenou nápravu spojenou příčkou vzadu, která byla proti nižším verzím karoserií upravena. Pro 5008 budou továrně dodávány kola s průměrem 16, 17 a 18 palců. Standardem pro všechny trhy bude stabilizační systém. Peugeot 5008 svým designem navazuje na crossover 3008. S délkou 4,53 m a výškou 1,64 m je 5008 menší než plnohodnotné MPV řady 807 (délka 4,73 m, výška 1,75 m), které se vyrábí od roku 2002. Naopak nejblíže má nový Peugeot k řadě Citoënů C4 Picasso, když se svou délkou přesně vejde mezi krátkou pětimístnou variantu (4,49 m) a prodloužené sedmimístně Grand Picasso (4,59 m).

Řada motorů má složení známé z Peugeotu 3008. Zážehovou stranu nabídky tvoří moderní jedna-šestky 1,6 VTi (88 kW, 7,3 l/100 km) a 1,6 THP (110 kW, 7,1 l/100 km), vznětovou pak motory 1,6 HDi (80 kW, 5,4 l/100 km), 2,0 HDi (100 kW, 5,8 l/100 km) a 2,0 HDi (120 kW, 6,8 l/100 km).

Základní zážehová motorizace bude jako jediná dodávána s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, silnější THP dostane šestistupňovou ručně řazenou převodovku, stejně jako základní turbodiesel. Ten bude možné kombinovat s robotizovanou verzí. Oba dvoulitry HDi jsou k dispozici výhradně se šestistupňovými automaty.

RCZ

Poprvé se studie sportovního Peugeotu odvozeného od modelu 308 objevila na frankfurtském autosalonu v roce 2007. Pozitivní ohlasy produktovým plánovačům nahrály do karet, a tak se vývoj kompaktního kupé na bázi řady 308 mohl rozběhnout. Tisková zpráva Peugeotu samozřejmě vyzdvihuje design dvoudveřového kupé a upozorňuje na střechu s názvem „double bubble“ nebo dvojici hliníkových oblouků, klenoucích se po stranách dvojice bublin. Suchá čísla odhalují, že RCZ je dlouhý 4287 mm, široký 1845 mm (bez zrcátek) a vysoký 1359 mm. Rozchod kol je vpředu 1580 mm, vzadu 1593 mm a rozvor náprav má 2612 mm. Za příplatek bude k mání pravá karbonová střecha, spolu s lemy blatníků v odlišné barvě.

Interiér kupé má podle tiskových informací evokovat vytříbenost a exkluzivitu. Realita je ovšem taková, že design i řada komponentů palubní desky vychází z hatchbacků řady 308, od které je RCZ odvozen i po technické stránce, přestože se k tomu vypuštěním číselného označení nehlásí. Prostor pro posádku nabízí uspořádání 2+2. Přední dva cestující mají dostatek prostoru, což by měla dokazovat například vnitřní šířka 1453 mm, zatímco druhá řada sedadel je vyloženě nouzová. Peugeot myslí i na prakticky smýšlející zájemce a zveřejnil objem zavazadlového prostoru, který může být minimálně 321 litrů a po sklopení opěradel druhé řady se zvětší až na 760 litrů.

Paleta pohonných jednotek má při uvedení na trh na jaře roku 2010 obsahovat trojici motorů. Vrcholem a novinkou mezi přeplňovanými čtyřválci 1,6 THP bude motor s výkonem 200 koní (147 kW) při 5800 min-1 a točivým momentem 255 Nm při 1700 min-1 resp. 275 Nm s overboostem. V RCZ bude spolupracovat s manuální šestistupňovou převodovkou. Akceleraci z 0 na 100 km/h pak kupé zvládne za 7,6 s a spotřeba v kombinovaném provozu se má pohybovat okolo hodnoty 7,1 l na 100 km.

Druhý benzinový motor v nabídce je rovněž 1,6 THP, ale s výkonem 156 koní (115 kW) při 5800 min-1 a točivým momentem 240 Nm při 1400 min-1. Tato pohonná jednotka má být k dispozici s manuální nebo automatickou šestistupňovou převodovkou. Peugeot u této verze prozatím uvádí jen spotřebu paliva v kombinovaném provozu, která se má pohybovat okolo 6,9 l na 100 km. Třetím bude turbodiesel 2,0 HDI FAP s výkonem 120 kW při 3750 min-1 a točivým momentem 340 Nm při 2000 min-1. V kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou se spotřeba tohoto pohybuje okolo 5,4 l nafty na 100 km.

RCZ se do prodeje dostane na jaře 2010.

iOn

Koncern PSA hodlá využít spolupráce s automobilkou Mitsubishi i na poli vozidel s nulovými emisemi. Malý vůz poháněný elektřinou se zřejmě začne vyrábět na konci roku 2010. Ve Frankfurtu oslavil premiéru pětidveřový hatchback iOn, vlastně Mitsubishi i-MiEV se lvem ve znaku. Peugeot zatím mnoho neprozradil, jen to, že novinka bude mít dojezd až 130 km díky lithium-iontovým bateriím, které napájejí elektromotor o výkonu 47 kW (64 k). Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 180 Nm. Akumulátory se dobijí na 80 % své kapacity za půl hodiny, v klasické zásuvce na 220 V jim plné nabití trvá šest hodin.

Zajímavostí tohoto vozu je také LCU (Localised Communication Unit). Tato elektronická jednotka nejen vysílá signál na dispečink v případě závady či nehody vozu, ale je schopna přenášet také data o stavu nabití, momentální poloze, ujetých a plánovaných kilometrech atd. Peugeot iOn by se mohl stát v budoucnu fleetovým vozem a právě tato funkce by mohla být velmi prospěšná.

Malý Peugeot s japonskými kořeny převeze až čtyři pasažéry a je schopen dosáhnout největší rychlosti 130 km/h. Dojezd 160 km, původně deklarovaný u mitsubishi, byl podle realističtější evropské metodiky revidován na výsledných 130 km. Celkovou délkou 3,48 m spadá do kategorie minivozů. Můžeme jej ale také chápat jako ideového nástupce elektrické verze malé řady 106, která se vyráběla v letech 1995-2003.

Citroën se svou odznakovou verzí ještě nějaký čas počká. PSA hodlá ročně prodat 25 tisíc vozů tohoto typu.

HYbrid4

Crossover 3008 a kupé RCZ spojuje „full“ hybridní systém HYbrid4. První z nich dorazí na trh v roce 2011, druhý je zatím pouhým konceptem. Vystaveny jsou na stánku bok po boku. V obou vozech je použito stejné kombinace vznětového agregátu 2,0 HDi FAP s elektromotorem. Turbodiesel obou hybridních Peugeotů disponuje výkonem 120 kW (163 k) při 3750 min-1 a točivým momentem 300 Nm při 1580 min-1. Elektromotor umístěný vzadu je schopen dosáhnout maximálního výkonu 27 kW (37 k) a maximálního točivého momentu 200 Nm, ale v běžném provozu má pracovat s výkonem 20 kW (27 k) a točivým momentem 100 Nm.

Vznětový motor standardně pohání kola přední nápravy, zatímco elektromotor roztáčí ta zadní. Elektromotor může vůz pohánět i samostatně, ale jen při nižších rychlostech a dojezd na elektrickou energii je pouze 4,5 km u obou automobilů. Většinou pracuje elektromotor společně se spalovacím motorem, čímž přispívá k zvýšení výkonu, který je při součinnosti obou motorů 147 kW (200 k) a zároveň k snížení spotřeby paliva i emisí CO2. Pohon všech čtyř pak optimalizuje trakci. Peugeoty HYbrid4 jsou vybaveny i systémem STOP & START a šestistupňovou robotizovanou převodovkou.

Peugeot 3008 HYbrid4 má dosahovat maximální rychlosti 209 km/h a akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,8 s. Hlavní výhodou hybridního pohonného systému má být samozřejmě snížení spotřeby paliva a podle automobilky si hybridní crossover v kombinovaném provozu řekne o 3,8 litru nafty na 100 km a do ovzduší vypustí jen 99 g CO2 na jeden kilometr. V případě tohoto konceptu uvádí automobilka, že plánuje jeho uvedení na trh na jaře roku 2011.

Pozornost sportovně naladěných návštěvníků frankfurtského autosalonu láká koncept RCZ HYbrid 4, který je vybaven stejným pohonným ústrojím jako crossover. Kupé s ním dosáhne maximální rychlosti 215 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,5 s. Přitom si v kombinovaném provozu řekne jen o 3,7 litru paliva na 100 km a v městském provozu má spotřebovat jen 4,2 litru na 100 km. Peugeot samozřejmě uvádí i emise CO2, které mají hodnotu 95 g/km, ale již se nezmiňuje, zda i tohoto vozu plánuje sériovou produkci.

BB1

Do nejmenší kategorie automobilů můžeme v současné době zařadit jen dva vozy – dvoumístný Smart ForTwo a Toyotu iQ, která je schopna pojmout čtyři pasažéry. Druhá generace Smartu měří na délku zhruba 2,7 m, Toyota pak atakuje třímetrovou hranici. Koncept Peugeot BB1 má však jen 2,5 m, přesto se do něj vejdou čtyři lidé a navíc dospělí. Jedná se ovšem o elektromobil. Pohánějí jej dva malé elektromotory v zadních kolech, vyvinuté spolu s Michelinem. Každý z nich má výkon 7,5 kW. Peugeot uvádí zajímavé hodnoty z rychlení – z 0 na 30 km/h za 2,8 s, z 30 na 60 km/h pak za 4 s. Díky Li-Ion bateriím, umístěným pod zadními sedadly, vozidlo ujede na jedno nabití až 120 km. Ve městě je velmi hbité, díky minimálním rozměrům potřebuje k otočení jen 3,5 m. I s bateriemi pak váží na dnešní poměry směšných 600 kg. Podvozek s trubkovým rámem navrhli konstruktéři skútrů. Dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i vzadu ovšem odpovídá současným automobilům, stejně jako tlumiče. Do jejich světa odkazuje i elektrický posilovač řízení.

BB1 si vzal inspiraci z jednostopých dopravních prostředků i uvnitř, k jeho ovládání totiž neslouží volant, ale modifikovaná řídítka. Na nich jsou veškerá tlačítka, například konvenční pedály byste ve voze hledali marně. Ve středu přístrojové desky je multifunkční displej, který ve spojení s audio systémem vozidla funguje jako smart phone - umožňuje také telefonování, satelitní navigaci, lze se z něj připojit i k internetu. Samozřejmostí je USB zdířka, stačí tedy jen připojit externí zdroj, k čemuž slouží také dvanáctivoltová zásuvka.

Tvary studie jsou na dnešní poměry nekonvenční, vozítko nemá díky motorům v kolech kapotu a jeho silueta je přikrčená. Možná někomu připomene mikroautomobily z konce čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Ještě dále v minulosti bychom mohli najít původ otevírání dveří, tzv. suicide doors. Maličký elektromobil má pouze jeden pár, který umožňuje vstup všem čtyřem cestujícím. Místa uvnitř je dostatek, na zavazadla pak zbývá 160 litrů, což je velikost, kterou disponují některé sériové minivozy o metr delší. Při obsazení pouze řidičem je pak k dispozici 855 litrů.

Bublinovitá střecha dává opět vzpomenout na poválečná miniaturní přibližovadla. Řidič má směrem vpřed královský výhled díky panoramatickému prosklení. Při konstrukci karoserie celého vozu bylo štědře využito uhlíkových vláken, tedy karbonu. Vně konceptu nalezneme i další produkty současného vývoje. Posádce svítí na cestu LED diody, zpětná zrcátka nahradily kamery. Na střeše jsou pak solární panely, které automobilka se lvem vyvinula ve spolupráci s nadací Ocean Vital. Dodávají až 16 % celkové elektrické energie veškerým palubním systémům včetně ventilace, která je umístěna ve dveřích a využívá vysokovýkonných filtrů a aktivního uhlí.


Ladislav Čermák
Diskuze (0)