Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pininfarina v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Karosárna Pininfarina se živí především zakázkovou výrobou malosériových automobilů, zpravidla s otevřenou karosérií, ale významným zdrojem příjmů jsou také zakázkové konstrukční a vývojové práce na budoucích modelech automobilek z celého světa.

Pininfarina se stará například o výrobu nového kupé Alfa Romeo Brera (zahájení výroby ve druhé polovině roku 2005), na jaře příštího roku bude zahájena výroba Fordu Focus Coupé-Cabrio a ještě letos má být zahájena výroba nového otevřeného Volva ve švédské Uddevalle, kde založila italská firma společný podnik se 60% podílem akcií.

Studie Birdcage 75th

Navázáním na dlouhou a slavnou sérii úchvatných linií, zdobících nedohlednou řadu skvělých prototypů na podvozcích renomovaných italských výrobců, je na technických skupinách Maserati MC-12 postavený výroční koncept, jenž svým pojmenováním záměrně evokuje slavný závodní Birdcage Tipo 63.

Studií Birdcage (v překladu ptačí klícka) slaví Pininfarina úspěch modelu Quattroporte, který byl v této firmě oděn a současně 75. výročí vzniku italské karosárny.

Karbonová karoserie sestává z extrémního minima dílů, takže při nastupování se na pákovém mechanismu odklápí celá přední část vozu a odhaluje velkou část karbonovo-aluminiového rámu spolu s mechanickými skupinami. Design vycházel z aerodynamicky nejefektivnějších tvarů - obráceného profilu křídla a dešťové kapky. Tyto dva motivy spolu vytvářejí průniky na několika místech karosérie tohoto Maserati budoucnosti. Dvoumístný interiér je překryt rozměrným sklem, které tvoří současně všechny prosklené části interiéru a na obydlený prostor pak navazuje průhled na strojovnu automobilu. Tmavá kapka končí úzkým vertikálním pruhem na zádi, ve kterém jsou chromované koncovky výfuku. Na zádi jsou také dvě aerodynamické výsuvné plochy, které zajišťují vozu stabilitu za všech rychlostí. Jejich odklopením je současně otevřen odvod v chladicích použitého chladícího vzduchu, což dále zlepšuje aerodynamiku vozu. Pohled zezadu odhaluje mohutný difuzor, který je nyní přítomen také na většině maranellských vozů.

Přední i koncová světla využívající technologie LED dodává firma OSRAM. Zdrojem mechanické síly je šestilitrový dvanáctiválec Maserati s udávaným výkonem "více než 700 koní", o jízdní vlastnosti se stará podvozek s dvojitými příčnými rameny s koaxiálním pérováním push-rod, decelerace je zase záležitostí 380/335 mm velkých kotoučů s šesti-/čtyřpístkovými třmeny. Tvary obráceného křídla narušují mohutné blatníky ukrývající dvaceti a dvaadvacetipalcová kola, nesoucí motiv trojzubce.

Pininfarina hovoří v tiskových materiálech o futuristické ukázce možné budoucnosti firmy Maserati, o výrobě (byť malosériové) se v tuto chvíli neuvažuje.

Ferrari Superamerica

Nástupcem otevřeného Ferrari 550 Barchetta (vyrobeno 448 ks) se letos stává Superamerica, Ferrari s inovativním zpracováním mobilního střešního dílu. Střešní skleněný díl, který při otevření rotuje o 180°, nezabírá ani litr ze zavazadlového prostoru a přitom přetvoření otevřeného vozu na uzavřený je otázkou pouhých 10 sekund. Elektrochromatický střešní díl nabízí posádce pět úrovní zatmavení, které lze změnit z jednoho extrému do druhého během necelé minuty stiskem tlačítka. Střecha samotná je dílem karosárny Fioravanti, která ji má patentovanou.

Avichina Saibao

Obrovský potenciál čínského trhu předvídají největší světové automobilové koncerny již několik let, firmy jako Pininfarina, specializující se na výzkum a vývoj nových automobilů na zakázku, již velký boom cítí na svých bedrech. Služby renomovaných evropských studií a inženýrů již nevyužívají jen korejské automobilky, ale také řada expandujících čínských firem. Tříprostorový AviChina Saibao je jedním z projektů které jsou doma v Asii, ale mají se brzy vydat také do Evropy. Jarní šanghajský autosalon zřejmě odhalí další překvapení, která Pininfarina pro čínské zákazníky vyvinul.

Mitsubishi Colt Coupé-Cabrio

Pošramocená image Mitsubishi Motors má být napravena novými modely po kterých je hlad. Vedle SUV, MPV jdou na odbyt lidové kompakty a z nich odvozená kupé-kabria. Na tuto vlnu je naladěn také otevřený Colt, který se v pininfarinově turínském závodě začne vyrábět na jaře roku 2006.


Ondřej Láník