Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
12 Fotogalerie

Počet svolávacích akcí aut rapidně roste. Důvodů je několik

Svolávačky bereme jako nedílnou součást automobilového průmyslu. Jejich počet však za posledních deset let vzrostl, třeba v sousedním Německu šestinásobně.

O nelichotivých číslech týkajících se svolávacích akci informoval web Svolávačky.cz, jenž citoval studii zvanou Trendy svolávacích akcí světových výrobců automobilů v dlouhodobém srovnání (2011-2021). Tu zveřejnilo Centrum automobilového managementu (CAM) sídlící v německém Bergisch Gladbachu.

Právě Německo může posloužit jako referenční trh v rámci Evropy. Zatímco v roce 2011 bylo u našich západních sousedů svoláno 563.000 automobilů, v roce loňském počet vzrostl na tři miliony! Podle ředitele CAM – profesora Stefana Bratzela – existuje pro rostoucí počet svolávacích akcí několik zásadních důvodů.

Bratzel zmiňuje například fakt, že technická složitost nových aut se za posledních 20 let nesmírně zvýšila. Komfortní prvky a bezpečnostní systémy přinášejí větší náchylnost k chybám. Zmiňuje rovněž rostoucí konkurenční tlak, který nutí výrobce uvádět na trh nové modely nebo jejich deriváty ve stále kratším čase. Vliv na svolávačky má rovněž přesun vývoje a výroby na globální dodavatele, což výrobci ztěžuje kontrolu kvality procesů. A v neposlední řadě hovoří o modulárních a sdílených platformách, které vedou k většímu rozšíření vad napříč různými modely.

Video placeholder
Crashtest Dacia Spring Euro NCAP • Zdroj: Euro NCAP

Web Svolávačky.cz rekapituluje výsledky z minulého roku. Přibližně 27 % všech bezpečnostních nedostatků se týkalo ochrany cestujících. Závady na pohonném ústrojí tvořily asi 21 % svolávaček, problémy s karoserií 20 %, závady na elektroinstalaci a elektronice 14 % a nedostatky na brzdách deset procent.

Podle Bratzela není ku prospěchu věci ani fakt, že se nové vozy dostávají zákazníkům do rukou v nedokončeném stavu a jejich finalizace probíhá až následně, například aktualizací softwaru. „Výrobní proces některých automobilových společností připomíná tzv. banánový vývoj, tedy že výrobek nedozraje, dokud se nedostane k zákazníkovi,“ dodává Bratzel, podle kterého takový postup ve finále poškozuje image automobilek.