Dacia Spring získala v testech Euro NCAP jedinou hvězdu. Tratila na ochraně posádky i asistentech
Dacia Spring na trh přichází jakožto nejdostupnější elektromobil v Evropě. Nárazové testy Euro NCAP ale naznačují, že se to podepsalo na kompromisech v oblasti bezpečnosti.
Euro NCAP zveřejnilo nejnovější výsledky svých nárazových testů. A jsou z toho hned dva překvapivé výsledky. Renault Zoe nezískal ani jednu hvězdu, Dacia Spring pak jednu jedinou. Body přitom oba vozy neztrácely jen za chybějící pokročilé elektronické asistenty, ale také za slabou ochranu posádky.
Maličký crossover vyráběný v Číně jako sourozenec tamějšího Renaultu City K-ZE tak dopadl lépe než malý hatchback francouzské značky, patřící dnes mezi nejžádanější elektroauta v Evropě. O něco lepšího výsledku přitom dosáhl ve všech hodnocených disciplínách, kromě hodnocení ochrany chodců.
Prostor pro cestující Springu sice po nárazu zůstal stabilní, vůz čínského původu však ztratil body za nutnost vysoké síly potřebné pro otevření dveří po nárazu. Figuríny projevily také slabou ochranu v oblasti nohou, stejně jako slabou ochranu oblasti hrudníku řidiče - komprese v tomto místě byla příliš vysoká. Hůře chráněná byla rovněž oblast pánve.
Slabší ochrana hrudníku se projevila také při bočním nárazu, i kvůli chybějícímu středovému airbagu, který je v dnešních automobilech nasazován stále častěji. Ochrana krční páteře pak byla v případě předních sedadel dobrá, v případě těch zadních však velice slabá. Přesto všechno byla ochrana dospělých hodnocena lépe než u zmíněného Renaultu Zoe - 49 % bodů pro Spring a 43 % pro Zoe.
V ochraně dětí dopadl Spring o něco lépe. Figurína simulující dítě ve věku šesti let však prokázala vysoké síly působící na krk a hlavu, za což Dacia ztratila body. Stejně tak vadilo umístění štítků značících ukotvení držáků Isofix, nejsou totiž viditelné pro ty, kdo instaluje dětský zádržný systém. Z toho důvodu byla kontrola instalace Isofixu považována za neúspěšnou. Springu navíc chybí ukotvení i-Size, takové autosedačky tudíž nelze do vozu instalovat.
Nejvíce bodů ale vůz ztratil v otázce hodnocení asistenčních systémů. Třeba automatické brzdění reaguje pouze na vozidla a nedokáže rozeznat chodce nebo cyklisty. Navíc se moc nelíbily jeho reakce, což zhoršilo jeho hodnocení. Asistent pro jízdu v pruzích pak vozu chybí, stejně jako varování před únavou.
Euro NCAP má tudíž v hodnocení bezpečnosti Dacie Spring jasno. „Je cynické nabízet spotřebiteli cenově dostupné ekologické auto, pokud je to za cenu vyššího rizika zranění v případě nehody,“ říká generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen. Organizace tvrdí, že výkon Springu v testu byl problematický a na základě zjištěných dat v případě čelního nárazu vůz hrozí vysokým rizikem života ohrožující poranění hrudníku řidiče nebo hlavy zadního pasažéra.