Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polský FSM Beskid předběhl svoji koncepcí Renault Twingo o téměř 10 let

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 5. 11. 2018
34
4
Zobrazit náhledy (34)
FSM Beskid FSM Beskid FSM Beskid FSM Beskid FSM Beskid FSM Beskid Renault Vesta II Concept Renault Vesta II Concept Renault Vesta II Concept Renault Vesta II Concept Renault Vesta II Concept Volkswagen Student Volkswagen Student Volkswagen Student Volkswagen Student Volkswagen Student Volkswagen Student Volkswagen Student Volkswagen Student Citroen ECO Citroen ECO 2000 Citroen ECO 2000 Citroen ECO 2000 Opel Junior Concept Opel Junior Concept Opel Junior Concept Opel Junior Concept Opel Junior Concept Opel Junior Concept
Polské auto Beskid od FSM předvedlo řešení Renaultu Twingo o dekádu dříve. Na rozdíl od Francouzů však Poláci svůj revoluční počin do výroby dotáhnout nedokázali.

Uplynulý víkend jsme přinesli ohlédnutí za Renaultem Twingo, který již na českém trhu nelze coby nový objednat. Ze třech jeho generací září jednoznačně ta první. Přinesla do třídy malých aut jednoprostorovou karoserii, čímž vlastně vniklo první mini MPV po vzoru velkého Renaultu Espace. Dnes si však jen málokdo vzpomene, snad s výjimkou Poláků, že už v roce 1983 ukázala polská automobilka FSM koncept vozu Beskid, kterémuse pozdější twingo svou koncepcí docela podobalo. Vývoj Beskidu (někde se také uvádí Beskidu 106) zabral jeho tvůrcům v čele s Wiesławem Wiatrakem tři roky. První prototyp byl však hotový už za deset měsíců v roce 1983 a kromě FSM se na něm podílel také Ústav pro výzkum a vývoj automobilového průmyslu (BOSMAL). Tvary auta byly dílem Krzysztofa Meisnera z Akademie výtvarných umění ve Varšavě.

Beskid se od prvního prototypu dále vyvíjel. Měnily se detaily karoserie, stejně jako kabina. V roce 1987 bylo hotových sedm exemplářů v různých obměnách tohoto mini automobilu. Polské zdroje uvádějí, že jedno auto bylo zničeno při nárazovém testu, zbylých šest sloužilo pro jízdní zkoušky.

K výrobě ale nakonec nikdy nedošlo, údajně z ekonomických a politických důvodů. Dnes je tento vůz k vidění v Automobilovém muzeu ve Varšavě, v muzeu Městského inženýrství v Krakově (tady jsou dokonce dva exempláře). Dále v Polytechnice Opolská, v muzeu Dopravy a technologie ve Štětíně a samozřejmě v Ústavu pro výzkum a vývoj automobilového průmyslu (BOSMAL) v Bielsko-Biala.

Vzory ze západu

Polsko patřilo v rámci někdejší RVHP k druhému největšímu producentovi automobilů hned za Sovětským svazem. Stejně jako třeba u nás, i tady vznikla velmi zajímavá auta, která se však dařilo prosadit do výroby jen velice obtížně, pokud vůbec. Přesně toto je i osud vozu Beskid.

Při jeho vývoji si polští konstruktéři vzali za vzor jiné koncepty mini automobilů, které do té doby vznikly na západě. Šlo konkrétně o studie VW Student, Opel Junior, Renault Vesta, Fiat X1/75 či Citroën ECO 2000. Na posledním vozu se ale podílel také Peugeot a Renault, přičemž dle dobových informací sloužil jako vzor Patricku Le Quementovi při navrhování prvního Twinga.

Stejně jako u zmíněných konceptů a také pozdějšího Twinga, bylo cílem polských konstruktérů navrhnout Beskid tak, aby se co možná nejlépe využil obestavěný prostor. A také bylo snahou dosažení velmi dobré aerodynamiky. V případě Beskidu udávali Poláci koeficient čelního odporu vzduchu pouhých 0,29.

Měl nahradit Malucha

Beskid zamýšlela automobilka FSM jako moderní náhradu za starého známého Fiata 126p, neboli „malucha“. Dle dobových údajů z něj sice Beskid přebíral celou řadu součástek, avšak navzdory tomu se jednalo o zcela nový vůz. Vždyť 126p má motor uložený za zadní nápravou a poháněná zadní kola. Naopak Beskid měl motor vpředu napříč a pohon předních kol. Tedy úplně odlišnou koncepci hnacího ústrojí. Společným znakem Beskidu a 126p tak byl dvouválcový motor, v případě Beskidu ale již chlazený kapalinou (stejně jako u modernějších verzí modelu 126p).

Dobové údaje zmiňovaly jednu velmi důležitou vlastnost Beskidu, a to užitečné zatížení 420 kg, což bylo více než u výše zmíněných konceptů mini automobilů jiných značek. Beskid měl dvouválcový motor o objemu 705 cm3 s výkonem 22 kW při 5000 otáčkách za minutu. Motor byl spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Při rozvoru náprav 2150 mm (pro srovnání Twingo má 2350 mm) byl vůz dlouhý pouhých 3235 mm (Twingo 3430 mm), široký 1530 mm (Twingo 1630 mm) a vysoký 1364 mm (Twingo má na výšku 1420 mm). Pohotovostní hmotnost činila jen 630 kg, maximální rychlost uváděl výrobce 125 km/h a spotřebu paliva při ustálené rychlosti 90 km/h (dle někdejší metodiky EHK) 3,9 litru na 100 km.

Foto: Polská Wikipedie a archiv

Témata

Diskuse: Přidat názor

Ako si som nepochopil v čom predbehol Twingo?
jam2015
| 6. 11. 2018
P.S. Veď dvojdverové krpaté autíčka v tom čase chrlili v Japonsku už ako na páse!
Pán redaktor asi nikdy nevidel Hondu Civic doktora Blažeja. ;-)
Bielsko-Biala
Jirik_H
| 6. 11. 2018
Na jedné straně autor používá český název polského města - Varšava. Ale u města, které bylo v českých zemích - Bílsko, používá polský název. Tedy dnes dvojměstí Bílsko-Bělá.
Polska
Arese
| 6. 11. 2018
Přesně, komunistické režimy většinou jakékoliv inovativně opravdu zajímavé projekty zašlapaly do země. I to byl jeden z důvodů, proč (naštěstí) skončily tak, jak skončily. :-!
P.S, Za designově mnohem zdařilejší považuji prototyp malého hatchbacku FSO Wars.
Avatar - rokyta.p
Polska
rokyta.p
| 6. 11. 2018
Jojo předběhl, ale prodeje 0. To už raději Honker, FSC Tarpan, Nysa 522, Warszawa M20 a tak. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku