Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polský maluch slaví 35 let a prožívá druhé mládí

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

Auto, které zmotorizovalo Polsko, Fiat 126p, slaví pětatřicet let a prožívá druhé mládí. Populární "maluch" (mrňous) se nesmazatelně zapsal do historie země. Pro řadu rodin to byl první automobil v jejich životě. Se sentimentem se Poláci ke svému malému vozítku stále častěji vracejí. Vylaďují jeho výkon nebo naopak uřezávají střechu a brázdí polské silnice.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

První model stál 69.000 zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na burze, ale za 115.000 až 120.000 zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3000 až 4000 zlotých měsíčně.

Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.

Ačkoliv se to dnes zdá neuvěřitelné, "maluch" byl určen pro průměrnou rodinu, tedy dvě dospělé osoby a dvě děti. "Jezdili jsme s ním do Bulharska se starou almarou na střeše, táta měl kolena až u uší a vylezl vždycky strašně zlámaný," usmívá se při vzpomínkách na zážitky s malým fiatem Beata Swarowská z Varšavy.

Výroba auta skončila v září 2000, vůz přestal vyhovovat požadavkům moderní doby. Za 35 let sjelo z linky 3,3 milionu kusů, z toho na export bylo určeno okolo 900.000 vozů. Jedním z vrcholů jeho slávy byly známé závody Rally Monte Carlo, do nichž se v roce 1975 "maluchy" zapojily, ačkoliv absolvovaly tehdy jen zkušební jízdu mimo hlavní soutěž.

Čtyřkolý miláček slouží Polákům dodnes. Po silnicích jezdí podle policejních statistik okolo dvou milionů hranatých modelů. Zemědělci v nich převážejí obilí, krmivo, řemeslníci barvy, nářadí, v horách se objevuje fiat s připojeným pluhem, ale nejčastěji se vůz stává členem rodiny a mnohdy získává vylepšení v podobě silnějšího motoru. Závodů Fiatů 126p se v Polsku koná několik za sezonu. Jejich majitelé s nimi jezdí také na srazy fanoušků tuningu do okolních zemí. "Vůz může dosáhnout rychlosti až 120 kilometrů za hodinu, a to nejen z kopce, jak někteří tvrdí," doplnil Kalinowski.

Fiat 126p se dočkal také verze cabrio, terénní, kombi, a dokonce byl předělán na obojživelné vozidlo. Sympatické autíčko, které prý má opravdu duši, zachraňují ze smetišť a opravují skuteční zapálenci. Zásada je jedna: čím starší, tím lepší.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (26)
29. 7. 2008 17:11
maluch
Je lehce upraveny ale zadny tuzing

foto1
[odkaz]

foto2
[odkaz]

foto3
[odkaz]
Avatar - jazva
29. 7. 2008 16:05
Re: MALUCH
a ešte renault 8. ;-)
Avatar - marek.g
29. 7. 2008 10:22
Re: MALUCH
jeste tu byla casto k videni Simca.to auto se mi vzdycky strasne libilo.dneska uz ho nepotkas :-(
Avatar - Pierro
29. 7. 2008 10:01
Re: MALUCH
Brácho já bych to neviděl zas tak horké. Přiovnávat Racera ke Quattroporte mi přijde i přes velkou nadsázku jako nesmysl. Ke koupi toho tu bylo v Tuzexu více (i když jen pro některé - veksláci a soudruzi.. 8-s ) Tak popořádku - koupit jsi mohl Uno, Escorta, Sierru, Renaulta 9, pozdji pak třeba Peugeota 309 a pro opravdu iamantové kovboje pak byly v nabídce Mercedes Benz 190 anebo Tatra 613... Ve zbytku máš pravdu. Dočkat se byť jen škodovky a nespoléhat na pořadník opravdu vyžadovalo značnou dávku trpělivosti a samozřejmě známost v mototechně utuženou malým finančním příspěvkem... :-|
29. 7. 2008 09:53
MALUCH
V osmdesátých letech, tedy za dob rudého temna jezdila bývalá nomenklatura (ti dědkové, kteří nám tu v padesátých létech připravili fantastickej ráj) v Moskvičích. Papaláši, kteří byli u vesla v sedmdesátých a osmdesátých letech jezdili v "tanku okupanta" tedy v Žiguli. Antouškové jezdili ve wartburgu, lidé s patrotismem v srdci (a z nemožnosti jezdit v čemkoliv jiném) jezdili ve Škodovkách. Socialistickej švorcák (i tací zde byli) jezdil Trabanta a Malucha. Pár zelinářů si mohlo koupit na sklonku komunovlády Racera... byl to Opel Kadet se zadkem z dálného východu. Ten vůz tu byl ceněn asi jako je tu dnes ceněné Quattroporte. Jo... to byl svět. To nebyl svět, to bylo pěklo... Pak se ještě dovázěla Dacia (R12) a Oltcit. První dovozy (kdy to ještě kontrolovali francouzi) byly u Oltcitů v pořádku, pak už to ovšem bylo auto jenom pro zlost. Dacia rezavěla už pět metrů od brány Mototechny...