Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé s celokovovou karoserií. Tvar Škody 1200 se ladil i v aerodynamickém tunelu

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Škoda 1200 je prvním modelem mladoboleslavské automobilky s celokovovou karoserií. Vyrábět se začala před 70 lety.

Do té doby se v Mladé Boleslavi stavěly automobily s nosnou dřevěnou kostrou, k níž se pomocí hřebíčků upevňovaly nejen ručně vyklepané plechové díly, ale třeba i čalounění dvojice sedadel. Škoda 1200 s celokovovou konstrukcí a pontonovým vnějším tvarem karoserie s integrovanými blatníky zlepšujícími využitelnost obestavěné plochy tuto tradici změnila.

Vývoj nového vozu s celokovovou karoserií odstartoval již v roce 1948, první prototyp v podobě sedanu vznikl o rok později a brzy následovala další provedení, včetně variabilního kombi STW (Station Wagon) se sklopnou zadní lavicí. Vznikl dokonce i prototyp otevřené verze.

Ke klíčovým osobnostem vývoje Škody 1200 patřil Josef Velebný, který od roku 1946 vedl oddělení konstrukce karoserií. V té době byl také zahájen systematický výzkum v oblasti aerodynamické optimalizace, k jehož přínosům patřilo nejen zvýšení maximální rychlosti vozu a snížení spotřeby paliva, ale také omezení hlučnosti či znečistění karoserie.

Výzkum tehdy vycházel z měření na dřevěných modelech v měřítku 1:5 a 1:10 v aerodynamickém tunelu o průměru 1,8 metru. Tímto unikátním zařízením v Československu disponoval jen Výzkumný a zkušební letecký ústav v pražských Letňanech (VZLÚ). Značka Škoda podrobila prvním testům modely vozů Škoda1101/1102 Tudor, hlavní pozornost se však zaměřila právě na novinku s celokovovou karoserií.

Tuhá karoserie bez poddajné výdřevy zvyšovala úroveň pasivní bezpečnosti vozu při současném zachování výhody nízké pohotovostní hmotnosti, která činila 1050 kg. Škoda 1200 přitom v nerozšířenější verzi sedan na délku měřila 4500 mm, široká byla 1680 mm a vysoká 1520 mm.

Tato varianta nabízela uspořádání odděleného zavazadlového prostoru se samostatně přístupným rezervním kolem a tehdy obligátní sadou nářadí. Čtveřice dveří překrývala prahy, takže oděv nastupující či vystupující posádky nepřišel do kontaktu s těmito partiemi karoserie, obvykle znečistěnými prachem, blátem či sněhem. Ke komfortním prvkům přispívajícím ke zvýšení úrovně aktivní bezpečnosti patřilo tehdy moderní řazení pod volantem. Řidič tak pouštěl jeho věnec jen na krátkou dobu, zároveň se uvolnil prostor pro nohy.

Škoda 1200 rozvíjela mladoboleslavskou koncepci podvozku s páteřovým nosníkem, vpředu rozvidleným pro uložení benzinového motoru s ventilovým rozvodem OHV. Čtyřválec o objemu 1221 cm3 dával výkon 26,5 kW (36 k) při 4000 min-1. Přes čtyřstupňovou synchronizovanou převodovku byla poháněna nezávisle zavěšená zadní kola, vůz dosahoval rychlosti 105 km/h při spotřebě 10 l/100 km.

Automobil byl ale také průběžně modernizován. Úpravy přispěly k dalšími zvýšení odolnosti karoserie či snížení hladiny hluku v interiéru, k novinkám patřily i světelné ukazatele směru – blikače nahrazující původní šipky vyklápěné z předních blatníků. Počátkem roku 1956 naběhla produkce modernizovaných vozů Škoda 1201 s výkonnějším motorem o výkonu 33 kW (45 k).

Video se připravuje ...

Celokovovou karoserii však pochopitelně využívaly také odvozené lehké užitkové vozy. Jejich produkce se v závodu ve Vrchlabí rozeběhla již na podzim 1952. Továrnu v Kvasinách tehdy začaly opouštět sanitní verze, do nichž se kromě posádky vešla i dvě lehátka pro nemocné či zraněné. Počátkem roku 1953 rozšířilo nabídku kombi Škoda 1200 STW s jednodílnými pátými dveřmi, otevíranými do boku. Přístup ke druhé řadě sklopných sedadel byl v zájmu zvýšení tuhosti karoserie jen zprava, z chodníku. Ve dvoumístné konfiguraci nabídlo kombi ložnou plochu dlouhou 1750 mm a širokou 1380 mm, mezi podběhy pak 990 mm.

Život modelové řady Š 1200/1201 skončil na podzim 1961 s celkovou bilancí 67.071 vozů, z toho bylo asi 27 tisíc sedanů a kolem 15 tisíc kombi, zbytek tvořily užitkové verze.

A na konec jedna zajímavost: celokovová karoserie Škody 1200 samozřejmě ovlivnila práci truhlářů, jejichž hlavní pracovní náplní do té doby byla příprava výdřevy karoserie. Od zahájení produkce Škody 1200 na ně zbyla třeba výroba přepravních beden pro export vozů.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme