Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem modernizovaného BMW 7. I s obřími ledvinami dokonalost sama

David Bureš
Diskuze (28)

BMW řady 7 přijíždí v modernizovaném balení. Reaguje na požadavky klientely, stále ale zůstává skvělé.

Když se řekne velký luxusní sedan, většina z nás si asi jako první představí Mercedes-Benz třídy S. BMW by ale namítalo a tvrdilo, že i v Mnichově mají s takovými vozy bohaté zkušenosti, vždyť řada 7 existuje už více než 40 let, první generace dorazila v roce 1977, pět let po prvním Mercedesu známém jako S-Klasse (W116). Od té doby jsou oba vozy soupeři, nabízenými dnes již v šesté generaci. Ta v případě BMW 7 pro letošek prošla faceliftem, který jsme si poprvé vyzkoušeli na mezinárodní jízdní prezentaci v portugalské oblasti Algarve. A to exkluzivně jako jediní novináři z České republiky.

 

Za více než čtyřicet let, kdy BMW prodalo přes 1,8 milionu exemplářů řady 7, se však svět hodně změnil, což proměnilo i cílovou klientelu 7-Series. Dnes se nejvíce sedmiček prodá v Číně, a to 41 % z celkového počtu! Poté následuje USA se 17 %, zatímco domovské Německo je až dále vzadu, za dalšími státy, drží pět procent.

 

Design na prvním místě

Automobilový svět přitom odjakživa reaguje na zákazníky, jen tak může daný výrobce přežít, což je i důvod změn provedených na modernizované sedmičce. BMW otevřeně přiznává, že se přizpůsobilo klíčové čínské klientele, která si žádala výraznější zevnějšek a moderní digitální prvky.

 

Právě to je ten primární důvod obrovitánských ledvinek, tedy spíše ledvin na přídi, ve stylu luxusního SUV X7. Říkalo se sice, že tu jsou kvůli nutnému lepšímu chlazení pro navrátivší se dvanáctiválec, to je ale až související vylepšení, primárně jsou ledviny podle Carstena Gröbera, produktového viceprezidenta BMW pro luxusní řadu, čistě designová záležitost.

 

Plocha ledvinek se oproti verzi před faceliftem zvětšila o neskutečných 40 %, přičemž si dokonce vyžádala zvýšení předních partií o 50 milimetrů. Příď je totiž i kvůli novým ledvinám kolmější než dosud, což dále zdůrazňuje majestátní vzezření. Tak si to zkrátka zákazníci přáli, stejně jako mladistvější charakter – vždyť průměrnému majiteli sedmičkové řady z Číny je pouhých 38 let. I proto je sedmička nabízena v odvážnějších barvách (nově třeba v burgundově červené) a nabízí uvnitř tolik moderních prvků. Spolu s ledvinami se mimochodem zvětšil i jeden na první pohled nenápadný detail, znak na kapotě, jehož průměr vzrostl z 82 na 95 milimetrů.

 

Ledviny kombinované s úzkými světlomety nebudu hodnotit, design je vždy subjektivní záležitost. Jedno ale řeknu, naživo, navíc v okolním provozu, vypadá modernizovaná sedmička rozhodně lépe jak na fotkách nebo pro mě prvním setkání na výstavišti Palexpo v Ženevě. Než tak modernizovanou sedmu za její design odsoudíte, počkejte až na osobní obhlídku.

 

Jinak řešená příď ale není jedinou stylistickou změnou modernizovaného BMW 7. Vzadu se objevují o 35 mm nižší koncová světla, nově propojená vodorovnou, jen šest milimetrů vysokou, linkou denního svícení pod elegantní chromovanou lištou. Jinak tvarovaný je také zadní nárazník, zatímco na bocích najdete nově tvarované otvory za předními podběhy optimalizující tok vzduchu kolem kol. I nadále je pak sedmička dostupná v běžném, 5.120 mm dlouhém provedení a natažené verzi Long, s délkou 5.260 mm. Jelikož je ale 81 % prodaných sedmiček v prodloužené variantě, je otázkou, zda výchozí model vůbec vydrží do další generace. Vždyť i u konkurenčního S-Klasse se spekuluje o konci základní verze v nadcházející generaci, právě kvůli nízkému zákaznickému zájmu o ni.

 

Co více si přát

Právě v dlouhém provedení si ale stejně užijete více, když se chcete v sedmičce vozit, výchozí varianta, jak známo už z verze před modernizací, tolik prostoru na zadních sedadel neposkytuje. Luxus je ale na té nejvyšší úrovni. Skvělé materiály, úžasné zpracování, na tom se nic nemění. Stejně jako na tom, že za příplatek se vzadu dočkáte nejen vyhřívání a ventilování, ale také funkce masáže nebo elektrického nastavení sedadla. Vše ovládáte pomocí tabletu v loketní opěrce mezi sedačkami, k dispozici jsou i desetipalcové dotykové obrazovky zábavního systému na zadní straně hlavových opěrek předních sedadel.

 

Vpředu se na první pohled zase tolik nezměnilo, základní koncepce se nemění. Na ten druhý si ale všimnete nového volantu nebo nově řešeného digitálního přístrojového štítu s 12,3“ displejem. Jiné je i obložení palubní desky. Vybírat lze samozřejmě z různých barev kůže a odlišných zdobných prvků, podle vkusu zákazníka.

 

Multimediální systém je pak nové (sedmé) generace s jinou grafikou než dosud a lehce odlišným ovládáním než dosud. To znamená, že si na jinou logiku menu budete muset zvykat, pokud jste zvyklí na dosavadní řešení.

 

Funkce „Hey BMW,“ po jejímž vyslovené můžete autu hlasově přikázat, aby něco udělalo (nastavilo navigaci, změnilo teplotu klimatizace) si však v českém prostředí neužijete, respektive ne v českém jazyce. Lokalizace do češtiny této funkce totiž na rozdíl od konkurenčního Mercedesu BMW zatím chybí. Pracuje se ale na nápravě...

 

Famózní osmiválec

Nabídka motorů se na první pohled může zdát stejná jako dosud, jenže ony se vybrané agregáty musely přizpůsobit přísnějším emisním normám, aby všechny mohly splnit pravidla Euro 6d-Temp. To platí i pro benzinový osmiválec 750i a vrcholný dvanáctiválec M760iL, které se dočkaly filtru pevných částic. Právě v případě 4,4litrového osmiválce je ale změn více, agregát přeplňovaný dvěma turbodmychadly typu twin-scroll se mimo jiné dočkal nového bloku i řídicí jednotky, výsledkem čehož je nárůst výkonu o neskutečných 60 kW na výsledných 390 kW. Točivý moment pak vzrostl o rovných 100 N.m na 750 N.m.

 

Novinkou je i plug-in hybrid 745e nahrazující stávající 740e. Změn je ale více než jiné označení, místo čtyřválce totiž nový plug-in hybrid sází na řadový benzinový šestiválec, který se podle BMW k tomuto typu auta hodí více. Pro potřeby hybridního pohonu upravený dvakrát přeplňovaný třílitr o výkonu 210 kW spolupracuje s elektromotorem o výkonu 83 kW, který čerpá energii z lithium-iontových baterií, jejichž kapacita vzrostla na 12 kWh. Spolu s tím mohl vzrůst i dojezd v elektrickém režimu, až na 58 kilometrů u verze 745e. Plug-in hybrid pořídíte i v prodlouženém provedení (745Le) a se čtyřkolkou (745eL xDrive).

 

Při prvních jízdách s modernizovanou sedmou jsme vyzkoušeli osmiválcové provedení 750i, které nás už tolik nadchlo už před faceliftem. A po vylepšení se skutečně jeví ještě lepší, síly má habaděj, bez nějaké turbodíry a je pořád nenucená, jakoby se sedmička při akceleraci vůbec nezadýchala.

 

V rámci faceliftu však byl lahodný zvuk osmiválce více potlačen. BMW zapracovalo na odhlučnění vozu, ať už pomocí nových těsnících materiálů v oblasti B sloupků nebo laminátových skel zesílených na 5,1 mm, užitých nejen v čelním oknu, ale i v těch bočních a zadním. Dodávány jsou standardně pro 750i/750iL a M760iL a za příplatek i pro zbývající varianty. Hluk od podvozku zase potlačují optimalizované kryty zadních podběhů. Konstruktéři šli dokonce tak daleko, že upravili také elektrické motorky stahování oken pro hladší a tišší pohyb. Výsledkem toho je, že brumlavé tóny motoru slyšíte decentně jakoby někde z dáli, stejně tak pořádně nevíte o nástrahách cest.

 

Skvěle fungující asistenti

Právě o komfortu nemá vůbec smysl pochybovat. Sedmička skvěle tlumí jednotlivé nerovnosti a za vysoké rychlosti uslyšíte jen minimální šum vzduchu obtékajícího karoserii. Pravdou ale je, že odhlučnění podvozku bychom očekávali v této kategorii lepší. Valící se kola byla na rozbitých portugalských silnicích s hrubým povrchem občas trochu znát.

 

Sedmička ale nezapomíná ani na sportovní charakter, typický pro mnichovská díla. V zatáčkách za to umí vzít, jeho karoserie se prakticky nenaklání, a co víc, za jejím volantem se vůbec necítíte, že byste zrovna seděli v tak velké, více než pět metrů dlouhé limuzíně. Natáčení zadní nápravy umí zkrátka dělat divy.

 

Modernizované BMW 7 ale musí myslet i na ty řidiče, kteří spíše než sportovní vlastnosti modrobílé vrtulky hledají pohodu za volantem, a proto dále vylepšilo své asistenční systémy. K dispozici je třeba systém Driving Assistant Professional, který je krokem k autonomnímu řízení. Pomocí čtení vodorovného značení umí auto udržet v jízdním pruhu, díky adaptivnímu tempomatu s funkcí stop & go upraví rychlost podle provozu a pomocí čtení dopravních značek samočinně přizpůsobí rychlost povolenému limitu. Řidiči pak stačí jen kontrolovat, nakolik systém funguje.

 

A nutno říct, že na portugalských silnicích fungoval naprosto precizně. Korekce volantu byly jemné i při vyšším tempu, systém pak spolehlivě četl dopravní značky omezující rychlost. Sedma už podle nich sama upravuje rychlost, což je změna proti dosavadnímu řešení BMW, kdy řidič změnu rychlosti podle přečtené značky musel potvrdit – u výchozího systému Driving Assistant to ale tak funguje i nadále. A když bylo náhodou vodorovné značení nejasné, auto jasně řidiče varovalo, že musí převzít řízení. A to nejen pomocí varovného symbolu na přístrojovém štítu i head-up displeji, ale také prostřednictvím varovných diod přímo na ramenou volantu.

 

Právě head-up displej také zaslouží zmínku. Promítá obraz na neskutečně velkou plochu na čelním skle, na odbočkách tak máte k dispozici přehlednou mapu. A když se náhodou blížíte ke stopce, varuje BMW i před ní. Alespoň tak nemusíte hledět na digitální přístrojový štít, jehož řešení podle našeho názoru působí v sedmičce lacině. Dosavadní řešení s rámečky vypadalo luxusněji a i ta grafika se nám jevila přehlednější. Zákazníci v Asii to ale prý tak chtějí...

 

Sedmička navíc umí i sama couvat. Přebírá asistent pro couvání z X5, zvládající vycouvat 50 metrů podle kopírování trasy, kterou řidič předtím na dané místo přijel, a to až rychlostí 36 km/h. To se hodí třeba při manévrování v omezeném prostoru, kdy si nejste jistí, jak odtud zase vyjet.

 

Závěr

Modernizované BMW řady 7 je jasným důkazem dnešního světa, reaguje na zájem zákazníků, ať už vzhledem nebo modernizovaným plug-in hybridem, který vyměnil čtyřválec za šestiválec. Při premiéře vzhled auta množství evropských fanoušků značky v internetových diskuzí kritizovalo, jenže v Mnichově dobře vědí, co dělají. Přesně tyto designové změny si přála nejdůležitější klientela, ta z Číny, a tak se jim v BMW přizpůsobili, přesně v duchu hesla, náš zákazník, náš pán.

 

Vnější vzhled je ale jen jedna věc, celkový charakter druhý. A v tomto pohledu musíme říct, že sedmička je pořád tou skvělou limuzínou, jakou už byla před faceliftem. Ano, možná se luxusní, pohodlný charakter až příliš podobá konkurenčnímu Mercedesu třídy S, jenže právě o tom tento segment je. A když na to dojde, sedmička pořád umí jezdit skvěle. Rozhodně si za jejím volantem nepřipadáte, že právě řídíte přes pět metrů dlouhou limuzínu. Tady je tedy svět ještě v pořádku...

David Bureš
Diskuze (28)

Doporučujeme

4. 4. 2019 22:13
Ledvinky z ČR
A kdo ví že tyhle obří ledvinky se vyrábějí v ČR?
Avatar - CountachSV
4. 4. 2019 08:33
Re: V12, bílá barva a leštěná límcová kola....
za celý den jsem viděl jen dvě škodovky - Karoq a Fábii. Poršák každých 10 minut :-) , za ten den byla nejvíc R8, která mě se tedy vůbec nelíbí, ale zvuk slušnej :yes:
Avatar - HitmanPB
3. 4. 2019 21:34
Re: Tak Poslanecká sněmovna už taky objednává BMW 7, pr
... ale tých deset je v sérii :-)
3. 4. 2019 15:24
Interiér
Technicky a jízdně to nepochybně bude poblíž absolutní třídní špičky a pokud jde o exteriér, sdílím většinový názor, že ten se úplně nepovedl, resp. konzervativnímu oku Evropana styl BLING BLING prostě nelahodí. Ale za mne je problém této sedmičky především v interiéru. Bavorská strohost - všude jinde docela sympatická - v luxusní třídě podle mne přestává fungovat, chybí tomu nějaké to "extra little something", které Audi A8 nebo Mercedes S, ale třeba i Lexus LS, bezpečně má. Na druhou stranu - ty nové bavorácké digitální budíky se mi líbí čím dál více :yes:
Avatar - Hammunasakra
3. 4. 2019 15:03
Re: Ten gril
Už to tu píšu roky = nemá to nic společnýho s timhle zastaraly špatně fugnujícim nepřehlednym softwarem = je to blbost. My to před lety zkusili = a po čase zrušili Tomu bych dal přednost. Tady neuměj za 2 tejdny opravit ani banalitu = spíš bych byl pro zjednodušení ;-) A narozdíl od tebe věřícího dál v Machalu i přes jeho naprosto tristní chování po nasazení týhle mršiny = se přiklánim k tomu co napsal Karel a Floyd atd. = že tohle fakt ne = že Machala tohle snad zadal svýmu mentálně zaostalýmu příbuznýmu nebo co to hned po prozkoumání týhle amatéršiny napsal :-) Sorry = myslim že Machala na to nemá = a že jeho chování od nasazení týhle fakt zastaralýh špatně navržený špatně fungující platformy pro diskuze = opakovaný sliby který se ukazujou jako bezcennej žvást Palce sou mi víceméně.. to bych nepsal co si myslim ale = něco jinýho. Psát fakta = to v historii vždycky přineslo spíš.. :-!