Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 959 měl i Bill Gates. Jedno z mála se teď prodává za pořádný balík

Ondřej Šámal
Diskuze (2)

Německý supersport se v 80. letech soupeřil s neméně ikonickým Ferrari F40. Porsche model 959 postavilo jako homologační speciál pro rallyeovou skupinu B, která však neměla dlouhého trvání.

Německá automobilka Porsche pro rallyeovou skupinu B v druhé půlce 80. let minulého století postavila soutěžní speciál, který mířil do vrcholné třídy pro vozy s hmotností do 1100 kilogramů a motory s objemem maximálně 4000 cm3 v případě atmosférických agregátů a 2857 cm3 u přeplňovaných jednotek. Jediným přímým soupeřem tehdy bylo Ferrari 288 GTO.

Jenže vývoj vozu zabral více času, přičemž skupina B byla vzhledem k několika nehodám, při kterých zemřeli jezdci i diváci, zrušena v roce 1986, soutěžní Porsche 959 se proto ve své finální podobě nikdy na trať nedostalo.

Porsche spolu s tím muselo vyrobit také minimálně 200kusovou homologační sérii silničních aut (ty se postavily placatému Ferrari F40), kterých nakonec vzniklo 337 včetně 37 prototypů a předpodukčních exemplářů, přičemž jeden vůz si objednal také Bill Gates. Jako poslední se v letech 1992 a 1993 zrodila osmička vozů z náhradních dílů z inventáře automobilky.

Všechny byly ve verzi Komfort s klimatizací, koženým čalouněním a dodatečnou zvukovou izolací kabiny, které si Porsche cenilo na ohromnou částku 747.500 marek. V osmdesátých letech se mimochodem jednalo o nejrychlejší auto světa s maximálkou 317 km/h, přičemž některé verze se rozjely dokonce až na 339 km/h.

Červený exemplář ze Spojených států také patří mezi modely Komfort, kterých se dohromady vyrobilo 207 (tenhle má šasi s číslem 121). Najeto má pouze 13.600 mil, tedy necelých 22 tisíc kilometrů. Nedávno navíc prošel renovací v přepočtu za 1,45 milionu, je tudíž ve špičkové kondici.

Video se připravuje ...

Tomu ostatně odpovídá také předpokládaná cena, kterou za Porsche 959 bude muset zájemce dát. Aukční síň RM Sotheby´s totiž očekává částku okolo 37,6 až 43,4 miliony korun. To je podle údajů z prodejů modelů 959 z posledních tří let vlastně běžná částka. Výjimkou byl pouze unikátní zelený kus Porsche 959SC Reimagined by Canepa, který společnost RM Sotheby´s v roce 2022 na Floridě vydražila za 2.920.000 dolarů neboli tehdejším kurzem téměř 67 milionů korun.

Ondřej Šámal
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Barry Lyndon
30. 1. 2024 20:54
Re: Najrychlejsie auto 90tych rokov
V roce 1986 bylo Porsche nejrychlejší, Ferrari bylo nejrychlejší až rok po té... :-)
29. 1. 2024 17:21
Najrychlejsie auto 90tych rokov
Zdravim chlapi, kazde Husakovo dieta s petrolhead diagnozou vie, ze seriove Ferrari F40 jazdilo max. 319km/h (test vo francuzskom magazine Sport Auto z 1988). Teda seriova 959ka nebola rychlejsia ako F40. To by sa Enzo v hrobe obracal. Co treba tiez spomenut, ze 959ka hlavne vdaka svojej extremnej zlozitosti a celkovej narocnosti na prevadzku je pomerne nespolahlive auto medzi supersportami. Samozrejme nebola pre tuto kategoriu stavana aj preto ich vzniklo len par stoviek, o 959ku nebol prilis velky zaujem. Vtedy este image Porsche nebol ani zdaleka tak vysoky a vyzrety ako dnes. Som ferrarista ale Porsche obdivujem. Mnoho technickych rieseni z 959 sa po doladeni ujalo neskor na dalsich supersportoch od Porsche. Naopak F40 ka je koniec Analogovej ery Ferrari a nastupca je F50 bol na pomery Ferrari podobne revolucny ako 959 pre Porsche o dekadu skor. 😀