Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská Rally 2012 – Tovární týmy propadly, Prokop si veze životní výsledek

Michal Otruba
Diskuze (0)
Bláto, déšť a klouzající náročné tratě daly pořádně zabrat posádkám i technice. O výsledku ale rozhodovali techničtí komisaři po skončení soutěže.

Po úvodní šotolinové soutěži v Mexiku, kterou opět ovládnul multišampión Sebastien Loeb, se o víkendu uskutečnila další soutěž šampionátu WRC – v pořadí již čtvrtá a zároveň druhá z šesti šotolin v řadě – Portugalská Rally. Ta je v šampionátu MS již od roku 1973 a v minulosti ji provázela celá řada problémů s diváky. A také šestnáctinásobný kotrmelec ze srázu Fina Latvaly s Focusem WRC.

Na startu uvidíme kompletní špičku šampionátu, ve startovní listině můžeme najít čtrnáct vozů WRC. Po vynechaném Mexiku se však stále neobjeví Matt Wilson, jehož zlomený kotník není stále fit. Nejdříve jej tak uvidíme až poslední dubnový víkend v Argentině. Po 46 dnech však můžeme mít radost ze startu českého pilota Martina Prokopa s Fiestou WRC.

Potřebuju jezdit, dostávat návyky s Fiestou WRC do krve. Každá delší pauza je znát. Před Portugalskem jsme naštěstí měli nejen test, ale i účast v místním rallysprintu, který opravdu stál za to, především díky neuvěřitelné atmosféře!“ říká Martin Prokop, který dojel na testovací soutěži osmý.

Loňský ročník opanoval Sebastien Ogier, o rok dříve se svým prvním vítězstvím v seriálu WRC blýsknul tentýž mladík. Letos jede „malý Seb“ se Škodou Fabia S2000, na minulých podnicích ovšem i se slabší technikou dokázal velkým klukům ve WRC pořadně zatopit.

434,8 měřených kilometrů bylo rozděleno do čtyř etap resp. dvaadvaceti rychlostních zkoušek, soutěž se jela i jako součást šampionátů SWRC a FIA Academy. Obavy z prachu na nočních erzetách rozptylují pořadatelé plánem kropením vodou, jak to bude vypadat ve skutečnosti uvidíme.

Po testovacím shakedownu, na kterém zrušili svá auta Paulo Nobre (Mini WRC) a Kevin Abring (Fabia S2000), se jela kvalifikační zkouška, jejímiž vítězi jsou piloti Fordu – Latvala před Solbergem. Až za nimi se seřadilo duo od Citroenu Hirvonen a Loeb. První (tovární tým Ford) si zvolili úplně poslední místa na čtvrtečním nočním startu, francouzský tým (Citroen) zase ta úplně první. Kdo nakonec zvolil lépe?

Prokop zajel třináctý čas a při výběru na něj zbylo osmé startovní místo. Vše komentuje navigátor Zdeněk Hrůza:

„Tentokrát je výběr startovní pozice skutečně loterií. Vždyť si posádky vybíraly celých 31 hodin před startem večerních RZ, na kterých se bude lámat chleba. A to už je i pro toho nejlepšího meteorologa oříšek.“

První etapa: Samé překvapení

Pro první den soutěže bylo přichystány 4 rychlostní zkoušky včetně superspeciálky jedoucí se ve večerních hodinách o délce 38,9 km – tedy v prašném prostředí a v noci. Nejlépe do soutěže vstoupil Solberg, který vyhrál diváckou speciálku v ulicích Lisabonu jedoucí se ještě za světla. Stejného vítěze měla i první noční zkouška, o 1,5 sekundy byl pomalejší Latvala, rovných šest sekund ztratil Loeb. Sordovu Mini odešly po pár metrech světla a tak odjel test celý po tmě – ztráta 2,5 minuty na deseti kilometrech mluví za vše. Prokopova Fiesta WRC zlobila – začala jet pouze na tři válce a to na špičku ani náhodou nestačí.

„Zkusili jsme zastavit a všechno restartovat pro případ, že by šlo o nějakého šotka v elektronice, ale nic. Jednomu z válců se zjevně nechtělo pracovat a výkon tomu odpovídal,“ popisuje frustraci po pár stovkách metrů co-pilot Zdeněk Hrůza.

V následujícím testu se dalo vidět to co obvykle nikdy neuvidíte – ufon Loeb se svou DS3 havaroval – prý zatáčel místo doprava doleva. Inu i mistr nad mistry se někdy utne…a když porušíte ochranný rám tak se nedá ani pokračovat.

Následující vložku zkrápěnou silným deštěm nejrychleji projel mladý Estonec Tanak před Hirvonenem a Neuvillem a žádné další havárie naštěstí nepřibyly. Celkově tak po pátku vedl Latvala před Solbergem (+2,6) a Hirvonenem (+5,8). Prokopovi nešla po většinu kilometrů pořádně „elektrika v autě“ a po úvodním dnu mu patří osmnáctá příčka se ztrátou téměř 4,5 minuty.

Druhá etapa: Pohroma pro tovární Ford, ani psa by do toho nevyhnal

Na pátek organizátoři připravili šestici měřených testů (dva průjezdy trojicí erzet) o délce 132,7 km. Na páteční ráno nebude v dobrém vzpomínat Latvala, který hned v úvodním testu v mlze havaroval – soutěž tak v krátké době přichází o dalšího velkého favorita. Fiesta WRC však zůstala nepoškozená ve svahu mimo trať, ale v kluzkém terénu ji není možné dostat zpět na trať – a diváci nikde okolo nejsou. Nejrychleji test projel první muž na trati Sordo, s každým dalším průjezdem je trať horší a horší. Prokop opravil vůz a zajel druhý čas – ovšem s minutovou ztrátou na Sorda. Ze soutěže rovněž odstupují dva talentovaní mladící – Neuville a Tanak – a najednou je startovní pole řádně zchudlé.

Do celkového vedení jde Petter Solberg, ale ani to nemá dlouhého trvání. Petter v následující vložce také havaruje a stejně jako týmový kolega Latvala se nemůže vyškrabat zpět na trať. Do vedení jde Hirvonen, havaruje v následujícím testu? Vložku opět vyhrává Sordo před Prokopem a Araujem (první tři vozy na trati) a technický ředitel Fordu Loriaux v servisu hodně kritizoval své piloty, že si nechali ujít dostihnout konkurenční Citroen.

A do třetice vítězí Sordo (tentokráte před Novikovem a Hirvonenem), Prokop zajel pátý čas a posunul se z osmnácté příčky na pátou!

„Nic podobného jsem ještě nezažil a podle ohlasů ostatních jezdců nejsem sám. Pokaždé po dojezdu rychlostní zkoušky se novináři ptají, zda měl člověk nějakou tu krizi, nebezpečný moment. Kdybych je měl všechny popisovat tentokrát, strávil bych v média zóně za každou RZ snad půl hodiny a stejně bych nedokázal vylíčit, jak šílené to bylo!,“ komentuje dění v úvodní sekci páteční etapy český pilot Fordu Fiesta WRC Martin Prokop.

A protože se odpolední průjezdy stejnými zkouškami zrušily kvůli šílenému počasí a extrémně klouzavým tratím, zůstává celkové pořadí následující: 1. Hirvonen, 2. Novikov (+36,3), 3. Ostberg (+41,8), 4. Sandell (+3:07,2), 5. Prokop (+3:25,8).

Třetí etapa: Peklo se (naštěstí) neopakuje

Nejdelší etapou byla sobota, jejích šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí erzet) měřilo 148,2 km. Nejrychleji v dopolední sekci testy projel Sordo a dvakrát Petter Solberg. Ten se díky vítězstvím znovu probil do první desítky, v poledním servisu mu patřila devátá příčka a zřejmě brzy půjde i před van Merksteijna juniora a Kuiperse jedoucího o deset resp. dvacet sekund před ním. Nor Ostberg je od rána rychlejší než Rus Novikov a tak mu bere stříbrný post a najíždí na něj náskok 22 sekund. Na vedoucího Hirvonena však nestačí, ten zvyšuje své vedení na bezmála 50 sekund. Prokopově Fiestě WRC opět chybí výkon a tak jen o 0,2 sekundy drží páté místo před dotírajícím Al-Attiyahem. Následuje polední servis.

„Chtěli jsme za sebou každopádně udržet Nassera Al-Attiyaha s Citroenem a zkusit ještě zaútočit na Sandella a jeho Mini na čtvrtém místě. Sotva jsme ale vyjeli z ranního servisu, bylo jasné, že nás žádná idylka nečeká. Fiesta chvíli výkon měla, chvíli ne. Bylo nemožné nalézt nějaký optimální rytmus,“ komentuje poněkud zklamaně Zdeněk Hrůza.

Odpoledne si vedoucí pozici v pohodě ubránil Hirvonen, který dále postupně navyšuje svůj náskok před druhým Ostbergem (+1:11,9) a třetím Novikovem (+1:41,2). Za touto trojicí se ovšem míchaly karty – nejprve se propadnul kvůli kontaktu se stromem na dvanáctou pozici čtvrtý Sandell, ovšem na bramborovou příčku se neposunul pátý Prokop, ale šestý Al-Attiyah, který Martinovi o 2,2 sekundy ujel. Následně dostal Martin naloženo od stíhajícího Solberga více než minutu a dále padá na šestou příčku. Rozjetého Pettera však v poslední sobotní zkoušce zastavil porouchaný posilovač řízení a padá zpět o 16,4 za Katařana na páté místo. Prokop na něj ztrácí 21 sekund a důvodem jejich nekonkurenceschopnosti byly špatně zvolené pneumatiky.

„Zkusili jsme v servisu ještě zariskovat, vsadili na to, že povrch zkoušek zůstane vlhký a nazuli jsme měkké gumy. Asi jsme se nemohli splést víc…,“ říká Martin Prokop.

Čtvrtá etapa: Jak Hirvonen nakonec (ne)vyhrál

Poslední den bylo na programu opět šest rychlostních zkoušek resp. dva průjezdy trojicí erzet, tentokráte o délce 115,1 km. Poslední dopoledne soutěže se činili hlavně jezdci továrních Fordů – dvakrát byl nejrychlejší Latvala, jednou Solberg. Prvně jmenovanému to stačilo na posun na sedmnácté místo, dvojka Fordu deklasovala Al-Attiyaha, posunula se na čtvrtou příčku a nadělila mu téměř dvě minuty. Na třetího Novikova však Petterovi stále schází téměř tři minuty. V čele je stále Hirvonen, jede hlavou, ale i tak si stále buduje po troškách náskok na druhého Ostberga, momentálně jejich rozestup činí 1:40,1. Mladému Norovi začala zlobit Fiesta WRC, která podobně jako Prokopovi jede pouze na tři válce. Následuje servis.

Poslední dvě vložky si rozdělili opět jezdci Fordu Latvala a Solberg, na celkovém pořadí to však nic nemění, pouze Petter se dotáhnul díky problémům Novikova s plynovým lankem na půlminutu. Prokop porazil Al-Attiyaha, kterému praskla přední levá pneumatika a před závěrečnou Power Stage na něj má k dobru 6,4 sekundy. Udrží Martin páté místo?

Power Stage

Závěrečnou zkoušku o délce 5 km, na které opět hustě pršelo, nejrychleji proletěl Sordo, celkově je však Španěl jedenáctý. Dva body za stříbro si připisuje Latvala a jeden bod Tanak. Prokop dojel devátý a za svými zády neudržel Katařana Al-Attiyaha, přesto mu i tak patří páté místo. Jak je to možné? Ony se totiž děly věci na první příčce…

Za normálních okolností by vyhrál Mikko Hirvonen, který měl k dobru téměř dvě minuty na Osberga a celou soutěž projel bez jediného většího problému a také bez jediné vyhrané rychlostní zkoušky. Stal by se tak prvním Finem, který vyhrál soutěž MS s vozem Citroën. Jenže po ukončení soutěže se na finovu DS trojku podívali techničtí komisaři a našli setrvačník nevyhovující předpisům, nějaký problém se údajně rýsuje i u turbodmychadla. Mikko tak byl z Portugalské Rally vyloučen, velikým problémem může být fakt, že tyto komponenty používají Francouzi u svých vozů od začátku sezóny…

Pro vítězství v bláznivém Portugalsku si tak nakonec dojel Nor Mads Ostberg, pro kterého je to největší životní úspěch a první vítězství v šampionátu WRC. Druhé místo si připisuje Rus Evgeniy Novikov, který ubránil stříbro před dotírajícím a nakonec třetím Petterem Solbergem. Martin Prokop se nakonec raduje z pátého místa, o 3,4 sekundy jej přeskočil Nasser Al-Attiyah. I tak je to pro českého jezdce obrovský úspěch a vyrovnání výkonů Romana Kresty a Jana Kopeckého. Gratulujeme!

„Spokojenost je slabé slovo! Kdyby nám někdo před startem řekl, že budeme šestí (pátí po penalizaci Hirvonena, pozn.red.), asi bychom jej považovali za milého snílka. Měli jsme v závodě tolik problémů, kolik jindy za půl sezóny, každý člen týmu do jednoho ze sebe musel vydat maximum,“ říká spokojeností zářící manažer Quirin Muller. „Problémy se nám vlastně vyhnuly jen v nejklíčovějším okamžiku závodu, v pátečních zkouškách, kdy panovaly naprosto nepopsatelné podmínky a posádka si s nimi nejen dokázala poradit, ale využili jsme je k obratu ve vývoji soutěže.“

Za zmínku také stojí osmé místo vítěze předchozích dvou ročníků Sebastiena Ogiera. Francouz ve službách Volkswagenu ovšem letos pilotuje Škodu Fabii S2000 a znovu dokazuje, že je to talent k pohledání. Spolehlivým výkonem s rychlými časy zastínil řadu speciálů WRC a to již poněkolikáté.

Celkové výsledky Vodafone Rally de Portugal 2012:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC 4:21:16,1
2. Evgeniy Novikov / Denis Giraudet Ford Fiesta RS WRC +1:33,2
3. Petter Solberg / Chris Patterson Ford Fiesta RS WRC +1:55,6
4. Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini Citroën DS3 WRC +6:05,8
5. Martin Prokop / Zdeněk Hrůza Ford Fiesta RS WRC +6:09,2
6. Dennis Kuipers / Robin Buysmans Ford Fiesta RS WRC +6:47,3
7. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Škoda Fabia S2000 +7:09,0
8. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul Citroën DS3 WRC +8:37,9
9. Jari Ketomaa / Mika Stenberg Ford Fiesta RS WRC +9:52,8
10. Peter van Merksteijn jr. / Eddy Chevaillier Citroën DS3 WRC +10:11,0

Jenom pro úplnost dodáváme, že kategorii SWRC vyhrál Hayden Paddon na Škodě Fabia S2000 (do cíle dojely dva vozy) a FIA Academy ovládnul Brit Alastair Fisher.

Průběžné celkové pořadí šampionátu WRC 2012:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 66
2. Petter Solberg (NOR) 62
3. Mads Ostberg (NOR) 53
4. Mikko Hirvonen (FIN) 50
5. Evgeniy Novikov (RUS) 39
6. Jari-Matti Latvala (FIN) 28
7. Dani Sordo (ESP) 21
8. Nasser Al-Attiyah (SAE) 20
9. Ott Tänak (EST) 15
10. Martin Prokop (CZE) 10
11. Sébastien Ogier (FRA) 10
12. Francois Delecour (FRA) 8
13. Dennis Kuipers (HOL) 8
14. Armindo Araujo (POR) 7
15. Henning Solberg (NOR) 6
16. Pierre Campana (FRA) 6
17. Patrik Sandell (SWE) 4
18. Thierry Neuville (BEL) 4

Průběžné celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2012:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 108
2. Ford World Rally Team 96
3. M-Sport Ford World Rally Team 69
4. Qatar World Rally Team 31
5. Mini WRC Team 26
6. Citroen Junior World Rally Team 18
7. Adapta World Rally Team 12
8. Brazil World Rally Team 10
Michal Otruba
Diskuze (0)