Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prasklá kliková hřídel: Tiká časovaná bomba i ve vašem motoru?

Martin Vaculík
Diskuze (133)
Laik bývá obvykle překvapen už samotným faktem, že i tak robustní a klíčová součást, jakou je kliková hřídel, může prasknout. I odborník by se pak hádal, když mu řekneme, že auto s touto závadou normálně jezdilo.

Kliková hřídel, kterou vidíte na našich fotkách, pochází z motoru 1.9 TDI-PD 77 kW, kód BXE. Vyráběl se v letech 2006 až 2010, plní emisní normu Euro 4 a v Čechách jej vídáme nejčastěji pod kapotou druhé generace Škody Octavia. Tento vůz je zároveň velmi poptávanou ojetinou, což dělá z prasklé kliky víc než pouhou zajímavost. Vozy s prasklými „klikovkami“ totiž normálně jezdí, tedy jsou nabízeny i v autobazarech. Ale popořadě.

Které vozy to postihuje?

Obecně nejčastěji čtyřválce TDI-PD z let 2006 až 2010. Ještě častěji než zmíněnou devatenáctistovku, pak vážná závada postihuje osmiventilové dvoulitry s filtrem pevných částic (TDI-PD DPF), které konstrukčně z devatenáctistovky vycházejí. Jde o kódy motorů BMM (například Škoda Octavia Scout), BMP (Superb II, Passat 3C).

Proč se to stane?

Vozy, které tato vážná závada postihla, mají obvykle jedno společné: zcela dodělávající spojku s utahaným dvouhmotnostním setrvačníkem. „Zrovna tady opravujeme Audi A6 2.0 TDI-PD s prasklou klikovou hřídelí. Upřímně, docela jsem to čekal. Pánovi jsem už při třech předchozích servisech nabízel výměnu totálně opotřebené spojky, ale pořád se mu to finančně nehodilo,“ říká slavný pražský nezávislý opravář Petr Petřík a ukazuje na černou audinu.

U devatenáctistovek pan Petřík poukazuje na další možnou příčinu: časté přestavby na levnější a jednodušší pevný setrvačník. Zejména, když už má taková spojka něco najeto a předtlumič lamely je opotřebený, namáhají klikovou hřídel torzní kmity, které evidentně není schopná dlouhodobě snášet.

Jak se to projevuje

A to je to nejzajímavější – kliková hřídel praskne na dvě části, ale ty se od sebe v motoru nemají jak rozutéct. V podélném směru je drží takzvaná axiální ložiska, v příčném pak pětice hlavních uložení. Takže se po sobě posouvají jen v mezích vůlí, kdy vznikající obrovské síly vytlačí olejový film, jež obvykle vůle „lágrů“ vymezuje. Krom klapavých zvuků to znamená extrémní namáhání ložisek silami i nedostatečným mazáním („protlačení“ olejového filmu, přechod z hydrodynamického mazání často až na mezní). Je opravdu dobrým důkazem kvality dnešních ložisek, že se motory s prasklou klikou obvykle nezadřou – jen klepají víc a víc, jak se ta prasklina omačkává a olešťuje. A také jim klesá výkon, jak v motoru roste tření. Mnozí začnou závadu řešit, až když už je tření takové, že motor neudrží volnoběh. Jelikož závada začíná být poměrně známá, leckdo může mít puzení postižený vůz prodat – a před tím právě varujeme.

Jak se to opravuje

Montáž nové klikové hřídele bohužel většinou nestačí. Ne, nemluvíme o známé nutnosti přesného přeměření čepů a přiřazení lágrů dle tolerančních polí, ale o tom, že extrémní namáhání předchozí prasklou klikou dokáže zkroutit i blok. „Nedávno jsme řešili opakované reklamace zákazníka na vstřikovače pumpa-trysky, které jsme mu opravili,“ říká Petr Rada, majitel diesel-centra v jihočeské Soběslavi. „Že prý auto s nimi nastartuje v pořádku, ale po půl hodině jízdy ztrácí výkon a neudrží volnoběh. Byl to vůz s již vyměněnou klikovou hřídelí a po zahřátí v něm vinou zkrouceného bloku vzrostlo tření tak, že jste motorem neotočili ani ráčnou,“ dodává Rada.

Ivan Kasl z motorservisu v Řevnicích, od nějž mimochodem pochází i prasklá klika na fotkách, se vesnickým pokusům o nenáročnou opravu směje. „Samozřejmě je potřeba blok odstrojit, přivézt k nám a my znovu svrtáme hlavní uložení do roviny.“

Poučení z dnešního příběhu jsou dvě.

Netýrejte dodělávající spojku, byť s ní třeba ještě s nasazením veškerého svého řidičského umu dokážete jezdit. Netlumené torzní kmity mnohokrát zvyšují reakční síly na klikové hřídeli. U motorů TDI-PD, které mají torzní kmity opravdu značné, to platí dvakrát podtrženo.

A za druhé, k řadě skrytých vad vozů v českých bazarech se čím dál častěji přidává i prasklá kliková hřídel. Předváděcí jízda musí být rozhodně delší než pár kilometrů (snížení výkonu se projeví obvykle po zahřátí, kdy olej zřídne a je silami deformované kliky vytlačen z ložisek) a nepodceňujte žádné klepavé zvuky. Prasklá klika za 20.000 Kč totiž neklepe o nic víc než vadné hydraulické zdvihátko za osm stovek.




Martin Vaculík
Diskuze (133)
25. 6. 2019 21:56
Re: trhání hřídelí
Dělám to 20 let stačí si hodit na váhu kliku ze starší rotacky a porovnat.Proč tam najednou chybí dvě kila materiálu,kam se asi ty torzní kmity mají ztratit?No kvůli tomu se radši vymyslí super setrvačník na jehož výměnu si všichni tak nějak zvyknou a koruny se sypou.Mám pár pacientů kteří tento problém řešili více jak jednou na jednom kuse(cady)kde se dvouhmota ani ve fabrice nedavala,vsechno je o penězích.Ps.dvě kila na jednom motoru na klice-kolik to je tun v tom balíku???
12. 11. 2015 22:36
Re: Otáčky
Jako s benzinem 1,6 sem EURO 3 sem nemel problem jezdit po meste i na tech 1100-1200 otacek ale diesel co mam ted s tim vazne trpi. Jenze proste nekomu to nevysvetlis a kdyz vidim co s obdobnym autem delaji jiny, tak to je vazne tragedie. Diesel dneska neni o otm jezdit na co nejnizsich otackach ale jezdit na optimalnich. Tam kde turbo neco fouka ale zaroven se netoci zbytecne. A hlavne to je mimo mesto....
12. 11. 2015 22:29
Re: Tak ono oběcně motory PD
Jestli si se k tem motorum taky nechoval jako prase :'-(
12. 11. 2015 19:03
Hezká fotka
Tohle přesně se stalo otcovi u x-traila koupenýho v ESA. Auto jezdilo 3 měsíce a pak rup. No nekupte to.
Avatar - Ada je zase tady
11. 11. 2015 19:00
Re: Ach ach
to je spojka vozu rendlík a syn >:D