Prasklá kliková hřídel: Tiká časovaná bomba i ve vašem motoru?
Kliková hřídel, kterou vidíte na našich fotkách, pochází z motoru 1.9 TDI-PD 77 kW, kód BXE. Vyráběl se v letech 2006 až 2010, plní emisní normu Euro 4 a v Čechách jej vídáme nejčastěji pod kapotou druhé generace Škody Octavia. Tento vůz je zároveň velmi poptávanou ojetinou, což dělá z prasklé kliky víc než pouhou zajímavost. Vozy s prasklými „klikovkami“ totiž normálně jezdí, tedy jsou nabízeny i v autobazarech. Ale popořadě.
Které vozy to postihuje?
Obecně nejčastěji čtyřválce TDI-PD z let 2006 až 2010. Ještě častěji než zmíněnou devatenáctistovku, pak vážná závada postihuje osmiventilové dvoulitry s filtrem pevných částic (TDI-PD DPF), které konstrukčně z devatenáctistovky vycházejí. Jde o kódy motorů BMM (například Škoda Octavia Scout), BMP (Superb II, Passat 3C).
Proč se to stane?
Vozy, které tato vážná závada postihla, mají obvykle jedno společné: zcela dodělávající spojku s utahaným dvouhmotnostním setrvačníkem. „Zrovna tady opravujeme Audi A6 2.0 TDI-PD s prasklou klikovou hřídelí. Upřímně, docela jsem to čekal. Pánovi jsem už při třech předchozích servisech nabízel výměnu totálně opotřebené spojky, ale pořád se mu to finančně nehodilo,“ říká slavný pražský nezávislý opravář Petr Petřík a ukazuje na černou audinu.
U devatenáctistovek pan Petřík poukazuje na další možnou příčinu: časté přestavby na levnější a jednodušší pevný setrvačník. Zejména, když už má taková spojka něco najeto a předtlumič lamely je opotřebený, namáhají klikovou hřídel torzní kmity, které evidentně není schopná dlouhodobě snášet.
Jak se to projevuje
A to je to nejzajímavější – kliková hřídel praskne na dvě části, ale ty se od sebe v motoru nemají jak rozutéct. V podélném směru je drží takzvaná axiální ložiska, v příčném pak pětice hlavních uložení. Takže se po sobě posouvají jen v mezích vůlí, kdy vznikající obrovské síly vytlačí olejový film, jež obvykle vůle „lágrů“ vymezuje. Krom klapavých zvuků to znamená extrémní namáhání ložisek silami i nedostatečným mazáním („protlačení“ olejového filmu, přechod z hydrodynamického mazání často až na mezní). Je opravdu dobrým důkazem kvality dnešních ložisek, že se motory s prasklou klikou obvykle nezadřou – jen klepají víc a víc, jak se ta prasklina omačkává a olešťuje. A také jim klesá výkon, jak v motoru roste tření. Mnozí začnou závadu řešit, až když už je tření takové, že motor neudrží volnoběh. Jelikož závada začíná být poměrně známá, leckdo může mít puzení postižený vůz prodat – a před tím právě varujeme.
Jak se to opravuje
Montáž nové klikové hřídele bohužel většinou nestačí. Ne, nemluvíme o známé nutnosti přesného přeměření čepů a přiřazení lágrů dle tolerančních polí, ale o tom, že extrémní namáhání předchozí prasklou klikou dokáže zkroutit i blok. „Nedávno jsme řešili opakované reklamace zákazníka na vstřikovače pumpa-trysky, které jsme mu opravili,“ říká Petr Rada, majitel diesel-centra v jihočeské Soběslavi. „Že prý auto s nimi nastartuje v pořádku, ale po půl hodině jízdy ztrácí výkon a neudrží volnoběh. Byl to vůz s již vyměněnou klikovou hřídelí a po zahřátí v něm vinou zkrouceného bloku vzrostlo tření tak, že jste motorem neotočili ani ráčnou,“ dodává Rada.
Ivan Kasl z motorservisu v Řevnicích, od nějž mimochodem pochází i prasklá klika na fotkách, se vesnickým pokusům o nenáročnou opravu směje. „Samozřejmě je potřeba blok odstrojit, přivézt k nám a my znovu svrtáme hlavní uložení do roviny.“
Poučení z dnešního příběhu jsou dvě.
Netýrejte dodělávající spojku, byť s ní třeba ještě s nasazením veškerého svého řidičského umu dokážete jezdit. Netlumené torzní kmity mnohokrát zvyšují reakční síly na klikové hřídeli. U motorů TDI-PD, které mají torzní kmity opravdu značné, to platí dvakrát podtrženo.
A za druhé, k řadě skrytých vad vozů v českých bazarech se čím dál častěji přidává i prasklá kliková hřídel. Předváděcí jízda musí být rozhodně delší než pár kilometrů (snížení výkonu se projeví obvykle po zahřátí, kdy olej zřídne a je silami deformované kliky vytlačen z ložisek) a nepodceňujte žádné klepavé zvuky. Prasklá klika za 20.000 Kč totiž neklepe o nic víc než vadné hydraulické zdvihátko za osm stovek.