Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přeplňované závodní čtyřválce BMW slaví 50 let: Co má společného nejnovější s nejstarším?

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Turbodmychadlo je dnes u motorů BMW zcela běžné. Ještě dříve se však používalo v závodech, kde jím poháněná auta slavila úspěchy. Letos má turbo u BMW padesát let a nabízí se tak srovnání první a poslední generace závodního přeplňovaného motoru.

Bavorská automobilka patří k pionýrům v zavádění přeplňovaných motorů. Američané sice byli rychlejší, neboť turbodmychadlo nabídli už v 60 letech v silničním autě (Oldsmobile Jetfire, těsně po něm Chevrolet Corvair Turbo), avšak v závodním nasazení je tomu naopak.

V roce 1969 vyhrál Evropský šampionát závodů cestovních vozů známý Rakušan Dieter Quester s vozem BMW 2002 Ti. Poháněl jej úplně první automobilový motor BMW (BMW vyrábělo a vyrábí také letecké motory v rámci spojení s Rolls-Royce PLC) vybavený turbodmychadlem, jehož označení bylo M121. Docela nedávno Bavorští předvedli svůj zatím poslední počin na poli přeplňovaných zážehových motorů určený pro závody P48. Ač obě pohonné jednotky dělí půl století vývoje, přesto mají některé věci společné. V řadě jiných se však liší, ale popořádku.

Dva a půl krát vyšší

První přeplňovaný motor BMW M121 poskytoval nejvyšší výkon 280 koní (206 kW) při 6500 otáčkách za minutu při plnicím tlaku 0,98 baru. Údajně bylo možné zvýšit tlak přeplňování až na 1,76 baru, avšak tak vysoká hodnota by vedla k nebezpečným samozápalům, které by poškodily motor.

Současný nejnovější počin nabízí tlak přeplňování až 2,5 baru a nabízený výkon přesahuje 600 koní (441 kW). Motor P48 je vyráběn ve vyspělé motorárně v Landshutu, vyznačující se velmi precizním odléváním bloku a hlavy. Tím hlavním je ovšem kromě precizního řízení plnicího tlaku také přímé vstřikování benzínu, které jak známo ochlazuje spalovací prostor, takže lze zvýšit buď statický kompresní poměr, nebo tlak přeplňování.

Motor M121 byl typickým produktem techniky šedesátých let. To znamená zapalování konvenčním rozdělovačem bez úpravy s přispěním elektroniky, klasická mokrá kliková skříň (olej ve spodním víku motoru) a odlehčovací ventil turbíny ovládaný přetlakem v sání. Navíc chyběl také chladič stlačeného vzduchu, který by účinnost přeplňování zvyšoval.

Současný motor P48 využívá výhod suché klikové skříně (tedy s odděleným zásobníkem oleje s dvojicí čerpadel). Motor dále nemá alternátor umístěný na motoru, ale na pomocném převodovém ústrojí za motorem. Odsud se agregát i startuje elektrickým spouštěčem. Použity jsou dále kompozitní materiály namísto hliníkových slitin u staršího motoru.

Je i úsporný

Motory dnešních závodních automobilů musejí vykazovat nejen vysoký výkon, ale zároveň nabízet určitou hospodárnost, což je vlastnost, kterou u starších agregátů nikdo moc neřešil. Motor P48 je tak o 10 procent úspornější než jeho předchůdce. V porovnání s prapředkem z roku 1966 je rozdíl ve spotřebě paliva značných 50 procent.

Závodní BMW 2002 Ti později propůjčilo své mocné srdce civilnímu modelu 2002 Turbo. Psal se rok 1973 a už o rok dříve BMW vyzkoušelo přeplňovaný motor také v dream caru BMW Turbo se vzhůru výklopnými dveřmi a na tehdejší dobu supertechnikou. Vznikly pouze dva exempláře v sytě oranžové barvě rovněž při příležitosti nechvalně proslulých Olympijských her v Mnichově.

Sériové BMW 2002 Turbo v typicky bílém laku také nežilo dlouho. Jen necelé dva roky, kdy se stihlo vyrobit 1672 kusů. V roce 1973 totiž pomalu nastupovala ropná krize, která Bavorským udělala čáru přes rozpočet. Také zvýšený zájem o bezpečnost silničního provozu v té době příliš nenahrával „bestiím“ typu 2002 Turbo. Další přeplňovaný motor BMW uvedlo až v roce 1980, a sice řadový šestiválec 745i coby vrchol v někdejší řadě 7 E23. Ten se vyráběl do roku 1986.

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Doporučujeme

29. 4. 2019 10:46
diky
Dik za info
Avatar - Dinar
29. 4. 2019 08:11
Re: 320si
Vyřešilo to tak, že je přestalo dělat. Občas se najde nějaké auto s tím motorem na netu, ale je to výjimka, ti, co ho mají, do něj většinou nastrkali tolik, že se auta hned nezbaví. Jinak, pokud se člověk svezl i, na poměry bmw docela tupou 2,5 R6 v E90, tak ho neměla 20si čím zaujmout.
28. 4. 2019 20:39
320si
Nevite jak to nakonec bylo s motory v e90 320si? Tocivy lehky motor ktery mel problemy a nikdo to nechtel. Nebo to nakonec nejak BMW vyresilo? Diky