Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Privatizace Škody Auto pomohla podle analytiků firmě i ekonomice

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Po vládním rozhodnutí o prodeji automobilky Škoda koncernu Volkswagen zahájil před dvaceti lety, 16. dubna 1991, činnost společný podnik Škoda, automobilová a.s.

Privatizace Škody Auto do rukou německého Volkswagenu před 20 lety pomohla podle analytiků oslovených ČTK samotné firmě i celé ekonomice. Podle nich byla transakce ukázkovým případem úspěšného prodeje tuzemské firmy a zřejmě i nejúspěšnějším případem polistopadové privatizace. Tato transakce navíc podle ekonomů přivedla do Česka další německé investory, z čehož tuzemská ekonomika těží dodnes.

"Investice Volkswagenu do Škody Auto se ukazuje jako nejúspěšnější případ polistopadové privatizace. Z pohledu české ekonomiky je rozvoj Škody Auto jednoznačně přínosem," uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Automobilka podle něj příznivě ovlivnila vývoj zaměstnanosti ve středočeském a libereckém kraji a podpořila příliv zahraničního kapitálu a rozvoj subdodavatelských firem. "Tyto firmy dnes již dosahují takové velikosti, že poskytují dodávky do řady dalších automobilek v Evropě," dodal.

Škoda se díky úspěšnému převodu stala podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška největším českým výrobcem a exportérem. "Je těžko změřitelné, ale naprosto zásadní, kolik dalších německých investorů přivedla do Česka dobrá zkušenost VW s fungováním Škody Auto. Většina z nich do dnešního dne v Česku zůstala," upozornil.

Privatizace Škody Auto je i podle analytika Raiffeisenbank Michala Brožky právem udávána jako povedený případ privatizace. "Finální zájemci byli v podstatě dva - Renault a Volkswagen. Škodu nakonec dostala automobilka, která je dnes patrně nedynamičtějším výrobcem aut na světě. Pro naši ekonomiku se výroba aut stala tahounem ekonomiky se zhruba třetinovým podílem na celkovém průmyslu ČR," uvedl. Navíc podle něj nyní Škoda dokonce konkuruje na některých trzích a v některých segmentech samotnému Volkswagenu.

S tím souvisí podle analytičky Next Finance Markéty Šichtařové spekulace, že Volkswagen společnost Škoda Auto naschvál přibrzďuje, aby nekonkurovala značce Volkswagen. "Takovému názoru nahrává i diskuse o vynuceném omezování výbavy aut Škoda z podzimu minulého roku. Přesto společnosti Volkswagen nelze upřít, že automobilce Škoda Auto umožnila růst a zlepšení reputace během posledních dvaceti let," uvedla.

Rozvoj Škody Auto ovšem přinesl podle Marka i jedno negativum, a to přílišné zaměření ekonomiky na automobilový průmysl. Ten je přitom více citlivý na výkyvy ve světové ekonomice. "Nicméně zde není chyba na straně automobilek, ale spíše ostatních odvětví, případně nevhodné hospodářské politiky," doplnil Marek.

Po vládním rozhodnutí o prodeji automobilky Škoda koncernu Volkswagen zahájil před dvaceti lety, 16. dubna 1991, činnost společný podnik Škoda, automobilová a.s. Škoda se tak stala čtvrtou značkou koncernu, vedle VW, Audi a Seat.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
17. 4. 2011 21:40
Privatizace
Kdyby Klaus s Dlouhým (ministr) nevymysleli kuponovou privatizaci, mohl se podobně promyšleně privatizovat postupně celý český průmysl. Místo toho se ze zbytku továren staly sklady na zboží vyráběné v zahraničí. Těžko říct jestli to byl záměr nebo pouze neschopnost. Vzhledem k dalšímu vývoji bych tipoval na záměr...

A jak je to dnes? Anonymní akcie, kartely skoro všude, naprosto neprůhledné vlastnické vztahy. Tunelování veřejných rozpočtů, neustálá hrozba arbitráží, zadlužování. Ceny všeho jedny z nejvyšších v Evropě, kupní síla díky mnoha daním, hlavně těm nepřímým, zkrytým, velmi nízká (u poctivě praujících). Kam to půjde dál snad ani nedomýšlet.
Avatar - pallas
14. 4. 2011 02:34
Ktovie co by bolo, keby to bol Renault
aky by bol dnes pomer sil, a kto by dnes bol europskou jednotkou. A o Skodovku mal, pokial si dobre pamatam, zaujem aj GM, vtedy tam posobil Barcak.

Ono to nebolo vsetko az tak koser s tym vstupom VW, staci si pospominat.
Parlamentna kniznica je zaujimavy zdroj.

Otazky poslanca Krausa v r. 1994:
"Pan ministr (Dlouhy) letos opakovane verejne sliboval jiz po navrhu Volkswagenu na snizeni financniho objemu investic na 3,7 mld. DM, to je zhruba o polovinu nizsi proti puvodnim zamerum, ze bude hajit tzv. vecne zamery techto investic dle puvodni smlouvy s Volkswagenem. Prislibil zejmena hajit zamer zdvojnasobeni vyrobnich kapacit vybudovanim novych kapacit na vyrobu noveho modelu vozu a zabezpeceni dohodnute ulohy domacich subdodavatelu.

Prestoze Volkswagen jiz zpochybnil vystavbu nove motorarny nejen pro vozy Skoda, ale i pro potreby koncernu Volkswagenu, a tim tedy i ulohu domacich subdodavatelu. Tento slib verejne opakoval nejen pan ministr, ale i jeho namestek Sabela znova v dubnu t.r. jiz po navrhu Volkswagenu na jeste dalsi zkraceni uvedeneho investicniho zameru, ktere by prakticky zcela upustilo od vystavby zavodu na vyrobu noveho modelu vozu. Misto novych kapacit na vyrobu asi 200 000 vozu noveho modelu by se jich melo vyrabet pouze 70 000 na dosavadnich kapacitach. Tyto verejne prisliby byly soucasne zpochybnovany pochopenim pro situaci Volkswagenu. Navzdory verejnym prislibum pritom pan ministr Dlouhy jiz ve sve odpovedi na moji interpelaci uvedl, ze na vystavbe motorarny nelze dogmaticky trvat.

Pan Pech na tiskove konferenci ve Volksburgu podle zprav tisku dokonce tvrdil, ze s nim nikdo ani nejednal o dodatku ke smlouve, ktery by zakotvil povinnost zdvojnasobit vyrobu v automobilce Skoda, a tim spis soucasne stupnovani restriktivnich zameru Volkswagenu vuci Skode nevyplyva prioritne z celkove situace tohoto koncernu, ktera se podle pana Pecha letos naopak jiz lepsi, ale z vnitrnich sporu o roztrzeni Volkswagenu na jednotlive jeho podniky.

Prohloubily se me obavy, ze nedusledny postup pana ministra Dlouheho umoznuje vedeni Volkswagenu resit sve obtize cestou nejmensiho odporu, zatimco zajmy ostatnich dcerinnych firem jsou tvrde hajeny a prosazovany na nejvyssich i vladnich urovnich. Prikladem muze byt napr. postup spanelske vlady v pripade Seatu.

Pritom prave puvodni investicni zamery Volkswagenu ve Skode byly rozhodujici podminkou, proc vlada CR dala prednost Volkswagenu pred jinymi zahranicnimi investory, a bez plneho dodrzeni techto zameru by udrzeni spolecneho podniku s Volkswagenem bylo v rozporu se zivotnimi zajmy Skody, nebot by ohrozilo jeji budouci existenci a s ni i jejich subdodavatelu.

Je vubec mozne, pane ministre, se za teto situace spolehnout na opozdene, nyni publikovane prisliby, ze udrzeni vecneho obsahu techto puvodnich investicnich zameru bude prosazovano i odkladem postoupeni majoritniho vlastnickeho podilu Volkswagenu na automobilce Skoda nebo i odstoupenim od spolecneho podniku s Volkswagenem, pokud by tyto zamery nebyly dodrzeny?

Vase odpoved krome toho obsahuje nektera fakta, ktera mne doslova ohromuji a budi nelicene obavy z toho, ze ceskou stranu proti profesionalum z Volksburgu zastupuji podnikatelska kurata. Jak jinak si vysvetlit, ze jak uvadite ve sve odpovedi - mezi akcionari jsou do peticlenneho predstavenstva a.s. Skoda zvoleni tri zastupci Volkswagenu a dva zastupci vladniho akcionare se zduvodnenim, ze vetsinove zastoupeni Volkswagenu v predstavenstvu jeste pred druhym kapitalovym vkladem bylo ceskou stranou akceptovano z duvodu zachovani kontinuity rozhodovani pred i po navyseni kapitalu ze strany Volkswagenu. Neznam podnikatele, ktery by v predstavenstvu akciove spolecnosti, pokud by v ni mel vetsinu, netrval na tom, aby i v predstavenstvu mel vetsinu.
Zaverem bych se chtel zeptat jeste na nekolik veci. Je pravda, ze vas pan namestek Sabela v dobe, kdy vykonaval funkci mistopredsedy dozorci rady Skoda-Volkswagen, si vyzadal od Volkswagenu prideleni sluzebniho vozu znacky Audi, nejnovejsiho modelu, ktery byl specialne vybavovan podle jeho pozadavku? Je pravda, ze jste odvratil hrozici skandal zaplacenim tohoto vozu z prostredku sveho ministerstva ve vysi temer 2 milionu korun? Byla dodavka tohoto automobilu jako sluzebniho vozidla vasim ministerstvem predem planovana? Pokud na tyto dotazy odpovite kladne, chtel bych se zeptat, jake dusledky vuci panu namestkovi jste vyvodil a kdo tento automobil vyuziva? "