Pro spolehlivé startování v mrazu nechte autobaterii prověřit zátěžovým testem

První výrazný pokles teplot spolehlivě prověří kondici startovacího akumulátoru. S přicházejícími mrazy se tak každoročně množí případy ranních problémů s nestartujícími auty. Autorizované servisy Škoda provedou zátěžový test a pomohou s výběrem správného akumulátoru, navíc e-shop značky nyní nabízí originální autobaterie se zvýhodněním až 62 %.
Podle statistik asistenčních služeb jsou právě závady akumulátorů jednou z nejčastějších příčin výjezdů k nepojízdnému vozidlu. Traduje se, že autobaterie zabíjí mráz. Není to tak úplně pravda, jakkoli je fakt, že právě mrazivé počasí naplno ukáže, že je baterie již za zenitem. Ve skutečnosti akumulátorům velmi nesvědčí horko, kdy dochází k výraznému samovybíjení. V elektrolytu vybité baterie následně dochází ke zvýšené sulfataci, tedy usazování síranů na povrchu olověných elektrod. Proces je do značné míry nevratný a citelně snižuje kapacitu baterie. Moderní akumulátory určené primárně pro vozy se systémem stop-start jsou vůči sulfataci díky své vnitřní konstrukci odolnější. Baterie typu AGM (Absorbent Glass Mat) nebo EFB (Enhanced Flooded Battery) s konstrukcí odolávající cyklickému namáhání i hlubšímu vybíjení umožňují také rychlejší dobíjení silnějším alternátorem. Bývají ovšem dražší než klasické zaplavené olověné akumulátory. Pokud ale s vidinou nižší ceny osadíte do auta se systémem stop-start a/nebo s řízeným dobíjením odpojitelným alternátorem klasický akumulátor s deskovými elektrodami, můžete si být jisti, že nijak dlouhou nevydrží. Aktuálně však nabízí Škoda autobaterie kompatibilní se systémem start-stop od 3139 Kč se zvýhodněním 52 % a například akumulátor pro modely Superb (58Ah a 340A) stojí nyní 3499 Kč, což je dokonce o 62 % méně oproti dosavadní ceně.
Obecně platí, že pokud necháte například během letní dovolené auto stát bez hnutí několik dní na přímém slunci, s poměrně vysokou pravděpodobností zkrátíte akumulátoru životnost. A proč se projeví problémy právě v zimě? Jakkoli pro nabitý akumulátor v dobré kondici nejsou větším problémem ani teploty okolo padesátky pod nulou, elektrolyt poškozené nebo vybité baterie může začít mrznout již při teplotách těsně pod nulou. Především má ale promrzlý motor značně vyšší vnitřní odpory a na jeho roztočení ze sebe musí startér, a tedy i baterie vydat maximum. Diesely s obecně vyššími kompresemi navíc elektřinou i žhaví, což je pro akumulátor další zátěž. I baterie, která se ještě počátkem podzimu při běžném užívání zdá být naprosto v pořádku, může mít kapacitu již kriticky nízkou a v mrazu selhat.
Pokud máte baterii v autě již starší (více než pět let), nebo jste zaznamenali, že se při delším stání „sama“ vybíjí, což obvykle zapříčiňuje buď nevratné poškození akumulátoru, nebo skrytá závada na elektroinstalaci auta, nechte ji před sezonou prověřit zátěžovým testem. Nabízejí jej autorizované servisy Škoda, často v rámci zvýhodněné předsezonní prohlídky, kdy za několik stokorun pečlivě zkontrolují celé auto. Pokud bude baterie již zralá na výměnu, doporučí podle VIN tu správnou přímo pro váš vůz za výrazně zvýhodněnou cenu. Nákup autobaterie totiž zdaleka není tak snadná záležitost, jak to na první pohled vypadá. Podstatné nejsou jen kapacita a startovací proud, ale existují i akumulátory pravé i levé a v některých vozidlech musí navíc kvůli těsnému prostoru na milimetry odpovídat rozměry. Každopádně kvalitní originální akumulátory pro vozy Škoda jsou v nabídce e-shopu značky za ceny již od 1799 Kč společně s širokým sortimentem příslušenství pro zimní sezonu také za akční ceny se slevami až 40 %. Zvýhodněné ceny akumulátorů platí samozřejmě i v autorizovaných servisech Škoda.
V servisu můžete rovnou zanechat k recyklaci i vysloužilou baterii, která je jinak klasifikována jako nebezpečný odpad. Maximální možný podíl recyklace a primární zamezování vzniku odpadů inteligentními inovacemi jsou ostatně jednou z priorit servisní sítě Škoda. Například v roce 2008 Škoda v rámci servisní sítě posbírala něco přes 50 tun použitých pneumatik a většina byla využita jako zdroj energie v cementárnách. Avšak v roce 2022 se sesbíralo ke zpětnému odběru již více než 2000 tun pneumatik a všechny prošly procesem materiálové recyklace. Do budoucna Škoda předpokládá, že materiálově nebo chemicky bude recyklována naprostá většina odpadů pocházejících ze servisní sítě a tyto druhotné materiály najdou uplatnění zpět ve vozidlech a jejich dílech.