Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První generace Formule E končí a druhá nastupuje. Jak jsou na tom jejich baterie?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Formule E se připravuje na nástup druhé generace monopostů. Připomeňme si pro srovnání specifikace jejich pohonných systémů.

Formule E je soutěží elektrických monopostů, která se koná pod taktovkou Mezinárodní automobilové federace FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). I když projekt zprvu budil rozpaky, postupem času přilákal řadu věhlasných závodníků, ale i sponzorů a velkých automobilek.

První závod se konal v roce 2014 a v polovině letošního července skončila v pořadí čtvrtá sezóna, která byla zároveň poslední pro monoposty první generace. Elektroniku pro tyto vozy dodával McLaren Electronics a baterie Williams Advanced Engineering.

Monoposty první generace s šasi z hliníkových slitin a uhlíkových vláken s celkovou délkou pět metrů, šířkou 1,8 m, výškou 1,25 m a hmotností 888 kg byly vybaveny elektromotorem o maximálním výkonu 200 kW, ten však závodníci využívali pouze v kvalifikaci. V závodním módu měli k dispozici 170 kW a krátkodobě o 10 kW navíc.

Potřebnou energii elektromotoru monopostu Formule E první generace poskytoval lithium-iontový akumulátor o kapacitě 28 kWh. To bylo v rámci oficiální prezentace šampionátu srovnáváno se 300 bateriemi z notebooku nebo 4000 bateriemi z mobilního telefonu. V případě, že se podíváme do světa sériových elektromobilů, pak se pro srovnání nabízí Nissan Leaf, který měl v roce 2014 baterie s kapacitou 24 kWh, od roku 2015 pak 30 kWh a ve své aktuální generaci 40 kWh.

Formule E si tedy první čtyři roky své existence musela vystačit s kapacitou 28 kWh a s ohledem způsob jejich použití, není příliš překvapující, že během některých závodů měnili závodníci v souladu s pravidly vozy s vybitými bateriemi za čerstvě nabité po ujetí 40 až 50 km.

Dojezd na jedno nabití sice nepatří mezi disciplíny, v nichž monoposty Formule E patří ke špičce, ale jejich baterie pomohly při hledání cesty k výkonnějším akumulátorům a již během jednoho ze závodů sezóny 2014 předvedly, že vynikají i bezpečností. Nick Heifeld se tehdy se svým monopostem prolétl vzduchem, narazil do bariéry a přistál koly vzhůru. Baterie přitom zůstala neporušena a pilot od nehody odešel po svých.

Kvality baterií pro monoposty Formule E pak podtrhuje i jejich životnost. Podle pravidel měla být jedna baterie v jednom monopostu používána po celou sezónu. Baterie byly vedle zatížení během závodů vystavovány i výrazným výkyvům teplot během přepravy mezi jednotlivými podniky šampionátu Formule E, kdyby byla jejich doprava provozována mimo jiné i za pomoci lodí a letadel.

Formule E nové generace, které budou startovat v páté sezóně šampionátů, jejíž první podnik se pojede 15. prosince 2018 v Ad Diriyah, se od té předchozí liší designem i technikou. Za příklad může posloužit monopost DS E-Tense FE 19 s rozvorem náprav 3,10 m, celkovou délkou 5,16 m, šířkou 1,77 m a výškou 1,05 m.

Tento závodní elektromobil s minimální pravidly povolenou hmotností 900 kg včetně pilota a baterie s kapacitou 54 kWh, jejíž hmotnost je 385 kg, je vybaven elektromotorem o výkonu 250 kW (340 k). Kvality nové generace baterií pro šampionát Formule E, jejichž dodavatelem je McLaren Applied Technologies, odhalí až první závody sezóny 2018/2019.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
3. 8. 2018 10:33
Re: ešte "malý" detail...
ty "dovezene dieselgeneratory" jsou veskutecnosti generatory na glycerin, takze maji mensi emise nez kdejaky benzinak, vlastne i mensi emise nez kdejaky clovek ;-) glycerin diky tomu ze hori velice dobre a ciste tak produkuje minimum emisi jako NOX nebo casticovych emisi, a diky tomu ze ho ziskavaji coby odpad reesterifikace v zavode ktery vyuziva energii jen z obnovitelnych zdroju, tak to docela ekologicke je, celej proces vyroby paliva pro ty generatoty je tak uhlikove neustralni ;-) repkovej olej z dane fabriky se da normalne koupit v obchodech v UK, stejne jako lih ktery se pak prodava v palivech coby bioslozka, kde jako vedlejsi produkt je prave glycerin, ten se pak pouziva v generatorech na Formuli-E a nebo v kogeneracnich jednotkach v nekterych domech ruzne po celem svete, emisni neutralita byla jedna z podminek pri zakladani Formule-E

divim se ze sis tuhle informaci nedohledal, sak je to prece tak snadne s dnesnima internetama >:D

tak as priste zas budes mit nutkani napsat nejaky hoax ohledne dieselgeneratoru na Formuli-E, tak si vzpomen ze pises HOAX ;-)
2. 8. 2018 21:29
formule
Jako ten vzhled nemá chybu. Rozhodně to vypadá novodobě a moderně :yes:
1. 8. 2018 21:41
Dizajn
To sa musí nechať, tie monoposty s krytými kolesami vyzerajú celkom zaujímavo. Má to niečo do seba.
1. 8. 2018 21:39
Re: ešte "malý" detail...
Ekologická? Ktorý motoristický šport je ekologický? Napriek tomu sú emisie vyprodukované nabíjaním bateriek pre E-formulu smiešne - voči tomu, koľko emisií sa vyprodukuje pri závodoch F1, superšportov alebo hoci pri rally. A všetky emisie vyprodukované prostredníctvom motoršportov sú len zrnkom piesku v púšti voči emisiám vyprodukovaným globálne. Takže ak tu je niečo na smiech, tak je to tvoja "uvedomelá" poznámka. Ak si si to nevymyslel. Pretože keď si taký znalý, mal by si vedieť aj to, že snahy v Formule E smerujú k celým pretekom na jedno nabitie, a tiež, že existuje napr. spolupráca s Enelom na tomto poli.
Motoristický šport významne prispieva k urýchleniu vývoja rôznych komponentov, jak pohonu, tak ostatných častí vozidiel. Je to jeden z jeho účelov motoršportu, aj preto preteky existujú. A nie preto, aby boli ekologické, lebo si to tvoja prázdba hlava tak predstavuje...
1. 8. 2018 19:15
ešte "malý" detail...
Zabudli ste napísať ako sa táto super "ekologická" formula nabíja! ...dovezenými dieselgenerátormi! ..je to na smiech našej planéte...