První generace Formule E končí a druhá nastupuje. Jak jsou na tom jejich baterie?
Formule E je soutěží elektrických monopostů, která se koná pod taktovkou Mezinárodní automobilové federace FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). I když projekt zprvu budil rozpaky, postupem času přilákal řadu věhlasných závodníků, ale i sponzorů a velkých automobilek.
První závod se konal v roce 2014 a v polovině letošního července skončila v pořadí čtvrtá sezóna, která byla zároveň poslední pro monoposty první generace. Elektroniku pro tyto vozy dodával McLaren Electronics a baterie Williams Advanced Engineering.
Monoposty první generace s šasi z hliníkových slitin a uhlíkových vláken s celkovou délkou pět metrů, šířkou 1,8 m, výškou 1,25 m a hmotností 888 kg byly vybaveny elektromotorem o maximálním výkonu 200 kW, ten však závodníci využívali pouze v kvalifikaci. V závodním módu měli k dispozici 170 kW a krátkodobě o 10 kW navíc.
Potřebnou energii elektromotoru monopostu Formule E první generace poskytoval lithium-iontový akumulátor o kapacitě 28 kWh. To bylo v rámci oficiální prezentace šampionátu srovnáváno se 300 bateriemi z notebooku nebo 4000 bateriemi z mobilního telefonu. V případě, že se podíváme do světa sériových elektromobilů, pak se pro srovnání nabízí Nissan Leaf, který měl v roce 2014 baterie s kapacitou 24 kWh, od roku 2015 pak 30 kWh a ve své aktuální generaci 40 kWh.
Formule E si tedy první čtyři roky své existence musela vystačit s kapacitou 28 kWh a s ohledem způsob jejich použití, není příliš překvapující, že během některých závodů měnili závodníci v souladu s pravidly vozy s vybitými bateriemi za čerstvě nabité po ujetí 40 až 50 km.
Dojezd na jedno nabití sice nepatří mezi disciplíny, v nichž monoposty Formule E patří ke špičce, ale jejich baterie pomohly při hledání cesty k výkonnějším akumulátorům a již během jednoho ze závodů sezóny 2014 předvedly, že vynikají i bezpečností. Nick Heifeld se tehdy se svým monopostem prolétl vzduchem, narazil do bariéry a přistál koly vzhůru. Baterie přitom zůstala neporušena a pilot od nehody odešel po svých.
Kvality baterií pro monoposty Formule E pak podtrhuje i jejich životnost. Podle pravidel měla být jedna baterie v jednom monopostu používána po celou sezónu. Baterie byly vedle zatížení během závodů vystavovány i výrazným výkyvům teplot během přepravy mezi jednotlivými podniky šampionátu Formule E, kdyby byla jejich doprava provozována mimo jiné i za pomoci lodí a letadel.
Formule E nové generace, které budou startovat v páté sezóně šampionátů, jejíž první podnik se pojede 15. prosince 2018 v Ad Diriyah, se od té předchozí liší designem i technikou. Za příklad může posloužit monopost DS E-Tense FE 19 s rozvorem náprav 3,10 m, celkovou délkou 5,16 m, šířkou 1,77 m a výškou 1,05 m.
Tento závodní elektromobil s minimální pravidly povolenou hmotností 900 kg včetně pilota a baterie s kapacitou 54 kWh, jejíž hmotnost je 385 kg, je vybaven elektromotorem o výkonu 250 kW (340 k). Kvality nové generace baterií pro šampionát Formule E, jejichž dodavatelem je McLaren Applied Technologies, odhalí až první závody sezóny 2018/2019.