Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První ultracar prý dorazí z Řecka již 1. listopadu. Slibuje až 3.000 koní

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Řecký startup SP Automotive míří se svým prvním modelem opravdu vysoko – prý půjde o vůbec první ultracar na planetě.

Model Chaos, prvotina řecké automobilky SP Automotive, měl být původně představen již během ženevského autosalonu. Největší evropský svátek motorismu se ovšem ani letos nekonal a tak se autoři projektu rozhodli ještě chvíli počkat a dál se věnovat vývoji za zavřenými dveřmi. Doba, kdy se vůz představí světu, se prý ale kvapem blíží.

Spyros Panopoulos, zakladatel automobilky SP Automotive, měl totiž ohlásit, že oficiální premiéra vozu proběhne již 1. listopadu tohoto roku. A podle všeho se opravdu máme na co těšit, respektive hodně movití zájemci se mají na co těšit.

Jak totiž Panopoulos prozradil kolegům z CarScoops, údajně „první ultracar na planetě“ bude stát od 5,5 milionu eur za základní verzi s výkonem 2.000 koní a od 12,4 milionu eur za vrcholnou verzi s výkonem 3.000 koní. Obě verze by přitom mělo být možné provozovat na běžných silnicích.

Výroba vozů bude probíhat ručně a roční produkce by se odhadem mohla pohybovat okolo 15 až 20 vozů. Celkově pak výrobce plánuje výrobu maximálně 100 kusů, aby si vůz uchoval punc exkluzivity.

Společnost už prý zahájila příjem objednávek a první zákazník by se měl svého vozu dočkat začátkem roku 2022. Nabízí se však otázka, zda výrobce s cenami a objemem produkce nepřestřelil. I základní verze s výkonem 2000 koní je sice působivá, nejlépe zrychlující vůz na světě Rimac Nevera však bude stát zhruba polovinu. Levnější je navíc i renomované Bugatti Divo, které bude vždy exkluzivnější.

SP Automotive má ovšem zajímavý plán, jak k vozu přitáhnout pozornost. Po premiéře, která se má uskutečnit v Athénách, by se měl model Chaos mezi lety 2022 a 2023 objevit například v pořadu BBC Top Gear a údajně by se měl pokusit o zdolání několika světových rekordů.

Video se připravuje ...

Chaos by se měl vydat například na Nürburgring, kde se chce stát nejrychlejším produkčním vozem (a porazit tak Mercedes-AMG GT Black Series). Rovněž se chce stát nejrychlejším produkčním vozem na světě (a porazit SSC Tuatara) nebo pokořit Rimac Nevera ve sprintu na ¼ míle (cca 402 metrů). Plány jsou to tedy skutečně působivé, Chaos byl ovšem stvořen k překonávání možností konkurence.

Jak společnost poodhalila během řady ukázek v minulých letech, základem vozu má být monokokové šasi vyrobené ze Zylonu. Karoserie pak byla vyráběna za použití kevlaru nebo karbonu. K výrobě mechanických částí pak byly použity materiály jako titan nebo hořčík, které se uplatnily také při 3D tisku některých komponent.

Pod kapotou je podle oficiálních webových stránek twin-turbo 4,0litrový motor V10, který je dostupný ve dvou verzích. Jedna nabízí nejvyšší výkon 2.000 koní v 11.000 otáčkách, druhá pak až 3.000 koní při 12.000 otáčkách za minutu.  Motor je umístěn uprostřed vozu, má hliníkový blok, titanové nebo karbonové písty vyrobené za použití 3D tisku nebo turbodmychadla vyrobená z materiálu kombinujícího karbon, titan a keramiku.

Výkon bude přenášen osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou na všechna kola a s jeho krocením pomohou keramické kotouče o průměru 428 mm vpředu a 416 mm vzadu. Brzdová soustava navíc dostala také 3D tištěné hořčíkové brzdiče.

Modelem Chaos ovšem plány společností SP Automotive nekončí. Společnost totiž plánuje ještě představení hypersportu Aperion a pracuje také na městském elektrickém automobilu, vodíkovém supersportu a údajně ještě několika dalších projektech. O dalších plánech společnosti bychom se přitom měli dozvědět 1. listopadu. 

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - caliban
11. 10. 2021 19:53
Je to hnus.
Jestli si budou dnešní deti lepit nad postel plakáty tohodle, tak jsem rád, že jsem z generace co jsme si lepili F40 a Diablo SV.
11. 10. 2021 18:40
Re: Nizka hmotnost, ovladatelnost, zabava
Ještě by to chtělo snížit trochu světlou výšku, aby to líp sedělo. :-) Takhle to vypadá jako offroad.
Avatar - Barry Lyndon
11. 10. 2021 17:32
Re: Nizka hmotnost, ovladatelnost, zabava
Souhlas, že to začíná nabývat poněkud absurdních rozměrů... Co bude příště? 5000 koní?
11. 10. 2021 16:23
Nizka hmotnost, ovladatelnost, zabava
Cim vic ctu o tisicich a tisicich koni, tim vic zacinam docenovat veci jako MX5 nebo Lotus Elise/exige - nizka hmotnost, ovladatelnost, zabava.

Ja vim, dva odlisne svety… v autech za 30 milionu plus se stejne nejezdi, to se jen zakonzervuje v garazi jako sberatelsky / investicni kousek. Asi to taky musi existovat, ale neoslovuje me to.