Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Raketové vize: 80. výročí rekordní jízdy Opelu RAK2

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Na počátku všech pokusů o raketový rekordní vůz byl ale jiný muž, Fritz von Opel, od jehož pokusu s vlastnoručně postaveným automobilem Opel RAK2 uplyne 23. května osm desetiletí.

Raketový motor k pohonu rekordního automobilu začali houfně využívat konstruktéři až v šedesátých letech 20. století. I první vozidlo, které překonalo rychlost 1000 km/h, slavný The Blue Flame (Modrý plamen), bylo vybaveno právě tímto druhem pohonu. Na počátku všech pokusů o raketový rekordní vůz byl ale jiný muž, Fritz von Opel, od jehož pokusu s vlastnoručně postaveným automobilem Opel RAK2 uplyne 23. května osm desetiletí.

U zrodu pokusů s raketovými vozy stál rakouský spisovatel a testovací pilot Max Valier, který se také zajímal o kosmické lety. Ten Fritze von Opela, vnuka zakladatele firmy Adama Opela, seznámil s konstruktérem Friedrichem Wilhelmem Sanderem. Fritz von Opel viděl za celým projektem samozřejmě hlavně reklamní dopad, takový vůz by mohl vydělat mnohonásobně více, než by stál jeho vývoj a navíc by samozřejmě podpořil prodeje osobních automobilů....

První pokusy se sériovým podvozkem a dvěma raketami v zádi, uskutečněné na podzim roku 1927, nedopadly právě nejlépe. Další s více raketami už byly úspěšnější a nakonec vznikl Opel RAK1 s dvanácti devadesátimilimetrovými raketami v zádi. Ten dosáhl 11. dubna 1928 na tehdejší dobu ďábelského zrychlení z nuly na stovku za 8 vteřin. Ovšem testovací trať v Rüsselsheimu dovolovala nejvýše stodvacetikilometrovou rychlost, a tak se muselo hledat jiné řešení...

Našlo se záhy, byl jím berlínský okruh AVUS. V květnu 1928 na této dráze dosáhl tehdy devětadvacetiletý Fritz von Opel rychlostního rekordu 238 km/h s novým vozem RAK2. Ten vybavil čtyřiadvaceti raketami na tuhé palivo, jehož při jízdě spotřeboval plných 120 kg. Třicet tisíc marek, které firma s bleskem ve znaku do tohoto pokusu investovala, se určitě vyplatilo...

Akce byla samozřejmě i velkou společenskou událostí, takže na ní nemohly chybět tehdejší celebrity, jako například herečka Lilian Harvey nebo boxer Max Schmeling. Sám von Opel si posléze vysloužil přezdívku „Raketten-Fritz“.

Později postavený RAK3 dostal železniční kola a jezdil po železnicích říšské dráhy, dotáhl to až na rychlost 256 km/h. Vyvrcholením byl pak raketový letoun, jehož první let ovšem skončil velmi tvrdým přistáním, které se spíše podobalo pádu. Pilotovi, jímž byl pochopitelně sám von Opel, se naštěstí nic nestalo.

Fritz von Opel byl tedy vizionářem a průkopníkem. Jeho novátorství ovšem nespočívalo jen v použití raketových motorů k pohonu dopravních prostředků. Vůz RAK2 totiž disponoval dvojicí přítlačných křídel po stranách, se kterými předběhl dobu o plná čtyři desetiletí...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)