Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Cyprus - Petter Solberg na Subaru vítězí podruhé

Michal Hochman
Diskuze (5)
Letošní ročník Kyperské rally byl doslova pohřebištěm továrních týmů. V derniéře Škody Octavia bohužel nedojela ani jedna do cíle. Jediný tým Citroën dovezl všechny tři vozy do cíle "likvidační" rally.

Letošní ročník Kyperské rally byl doslova pohřebištěm továrních týmů. V derniéře Škody Octavia bohužel nedojela ani jedna do cíle. Jediný tým Citroën dovezl všechny tři vozy do cíle "likvidační" rally. Hyundai boduje po šesti závodech v seriálu MS. Od totálního fiaska zachránil tovární tým Peugeot se štěstím Harry Rovanperä druhým místem.







I.Etapa pátek 20.06 2003

4. RZ o celkové délce 99,84 km start 08:00, cíl 17:22 hod

08:48 RZ 1 PLATRES-KATO AMIANTOS 1 11,60 km vítěz RZ H. Rovanperä 73,6 km/h
09:41 RZ 2 LAGOUDERA - SPILIA 1 38,32 km vítěz RZ H. Rovanperä 65,1 km/h
14:39 RZ 3 PLATRES-KATO AMIANTOS 2 11,60 km vítěz RZ H. Rovanperä 75,6 km/h
15:32 RZ 4 LAGOUDERA - SPILIA 2 38,32 km vítěz RZ M. Grönholm 67,4 km/h

AURIOL zajel na první RZ třetí nejlepší čas !

Rally začala za slunečného počasí a první RZ vyhrál H. Rovanperä. O nejpříjemnější překvapení se postaral D. Auriol, který na voze Škoda Octavia WRC zajel na první RZ třetí nejlepší čas, když na prvního H. Rovanperu ztratil +6,8 vteřiny.

V první etapě se jedou čtyři RZ. Ve druhé a čtvrté RZ (38,32 km) se podle předpokladu očekávalo, že obě RZ zamíchají průběžným pořadím Kyperské rally. Ve druhé RZ opět vítězí H. Rovanperä a upevňuje si vedoucí pozici průběžného pořadí, druhý jede překvapivě G. Panizzi +14,5, třetí T. Mäkinen +14,6 vteřiny. Na čtvrtém místě jede P. Solberg +20,1 pátý M. Grönholm a šestý M. Martin +38,7. Na sedmou pozici ze třetí se propadl D. Auriol +45,5 a poslední osmé bodované místo drží S. Loeb se ztrátou + 54,7 vteřiny na vedoucího jezdce. Technické potíže s tlakem paliva měl T. Gardemeister (14), problémy s řízením F. Duval na Fordu (16). Ve třetí RZ se začíná bojovat naplno. Po projetí týmových jezdců, se nad RZ přehnala průtrž mračen, která se nejvíce projevila ve čtvrté RZ a dokonale zamíchala průběžným pořadí. Čtvrtou RZ vyhrál M. Grönholm, který se dostal do čela průběžného pořadí, na druhé místo se propadl H. Rovanperä, který zajel až sedmý čas na RZ se ztrátou +28,1 vteřiny na vítěze RZ. Díky skvěle zajetému času se posunul P. Solberg na třetí místo průběžného pořadí, ale nejvíc na špatném počasí vydělal S. Loeb, který zajel druhý čas na RZ a posunul se z devátého na páté místo. Po problémech s řízením se T. Mäkenen propadl ze třetího místa na devatenácté. Osmé místo pro tovární tým Škoda držel D. Auriol, T. Gardemeister byl po technických problémech a penalizaci na 13. místě.

Z náročné rally zatím odstoupil pouze tovární jezdec týmu Hyundai J. Dale. Problémy s převodovkou hlásí R. Burns, J. Pykälistö má potíže s posilovačem řízení.

Průběžné pořadí po I. etapě
1. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC průměrná rychlost vítěze 67,4 km/h
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC + 00'08,8
3. Petter Solberg Subaru Impreza WRC +00'10,3
4. Gilles Panizzi Peugeot 206 WRC +00'13,9
5. Sebastien Loeb Citroen Xsara WRC +00'40,4
6. Colin McRae Citroen Xsara WRC +00'55,7
7. Markko Märtin Ford Focus RS WRC +01'22,3
8. Richard Burns Peugeot 206 WRC +01'31,2

II.Etapa sobota 21.06 2003

8. RZ o celkové délce 158,35 km start 06:00, cíl 19:35 hod

07:43 RZ 5 KOURDALI - ASINOU 15,00 km vítěz RZ T. Mäkinen 56,9 km/h
08:13 RZ 6 ASINOU - NIKITARI 25,61 km vítěz RZ P. Solberg 58,0 km/h
09:13 RZ 7 ORKONDAS - STAVROULIA 17,99 km vítěz RZ T. Mäkinen 56,7 km/h
11:33 RZ 8 AKROUNDA - APSIOU 7,99 km vítěz RZ T. Mäkinen 59,8 km/h
12:36 RZ 9 FOINI - KOILINIA 1 30,33 km vítěz RZ H. Rovanperä 66,4 km/h
13:34 RZ 10 GALATAREIA - NATA 1 15,55 km vítěz RZ T. Mäkinen 85,0 km/h
16:27 RZ 11 FOINI - KOILINIA 2 30,33 km vítěz RZ H. Rovanperä 67,6 km/h
17:25 RZ 12 GALATAREIA - NATA 2 15,55 km vítěz P. Solberg 85,0 km/h

Tovární tým ŠKODA odstupuje ze soutěže

Jestliže první etapa probíhala až na počasí v poklidu, druhá etapa byla naprostým hororem pro tovární posádky. V první RZ vyhrává T. Mäkinen a dere se zpět na přední pozice (16). Vedoucí jezdec průběžného pořadí M. Grönholm má potíže ze zadním náhonem a ztrácí (4) v následující RZ odstupuje. Důvodem jeho odstoupení je nakonec poškození hřídele. Do vedení se tak dostává P. Solberg, s třívteřinovým náskokem před H. Rovanperou, na třetím místě se skvěle drží G. Panizzi jdoucí tentokráte v soukromém týmu. Na pátém místě jede S. Loeb, šestý je C. McRae, sedmý R. Burns a osmé místo si drží C. Sainz. Překvapivě dobře si vede M. Hirvonen na devátém místě. Další propad startovním polem zaznamenal D . Auriol (11), T. Gardemeister je na třináctém místě. Tentokráte se překvapivě drží dobře i vozy Hyundai, když na 10. místě jede F. Loix a dvanáctý A. Schwarz. Technické potíže gradují u týmu Ford. Oba vozy ztrácejí tlak oleje a v páté RZ končí jak F. Duval tak i M. Martin, oba jezdci jsou ze soutěže staženy týmem. Potíže s motorem má G. Panizzi a ze soutěže také odstupuje, stejně tak jako F. Loix s poškozeným motorem. Potíže s převodovkou přetrvávají u R. Burnse, ale v soutěži pokračuje. Ve vedení po 6. RZ je P. Solberg, na druhém místě zůstal H. Rovanperä, na třetí místo se posunul S. Loeb, na čtvrté C. McRae. Pátý jede C. Sainz, na šesté místo se propadl R. Burns sužovaný problémy s převodovkou, na osmé místo se prodral D. Auriol. Posun na deváté místo zaznamenal stíhací jízdou T. Gardemeister, který tak odsunul A Schwarze na desáté místo průběžného pořadí.

V deváté RZ končí havárii stíhací jízda T. Gardemeistera a v následující desáté RZ končí poslední závod MS tovární vůz týmu Škoda Octavia WRC D. Auriola s přehřátým motorem. Ve stejné RZ (10) se stejným problémem (poškozený motor) odstupuje i R. Burns. Oba zůstali stát na přejezdu k servisu. S technickými problémy končí T. Mäkinen a je tak devátým továrním jezdcem, který odstupuje v průběhu Kyperské rally.

Po desáté RZ si vedení s přehledem starého mazáka drží P. Solberg (Subaru), druhý jede H. Rovanperä (Peugeot) se ztrátou +14,3 vteřiny, oba dva jsou jediní zástupci svých týmů, třetí jede S. Loeb, který má již velkou ztrátu +2:18,7 minuty, čtvrtý C. McRae +3:00,3 minuty a pátý C. Sainz +3:40,4. Vzhledem k tomu že R. Burns odstoupil až na přejezdu po 10. RZ, figuruje ještě na šestém místě průběžného pořadí, stejně tak jako osmý D. Auriol. Sedmý jede M. Hirvonen +5:36,4 minuty, jediný zástupce týmu Ford, a devátý A. Schwarz +8:14,1, jako poslední zástupce týmu Hyundai. Do první desítky se vešel A. Gynleye, který jede s vozem Ford Focus RS WRC se ztrátou +13:22,8 minuty na vedoucího jezdce P. Solberga.

Do konce první etapy se již na průběžném pořadí nic nezměnilo. Po avizovaném odstoupení R. Burnse a D. Auriola se posunul M. Hirvonen na šesté místo průběžného pořadí, A. Schwarz na sedmé a A. Ginley na poslední osmé bodované místo.

Průběžné pořadí po II. etapě
1. Petter Solberg Subaru Impreza WRC průměrná rychlost vítěze 67,4 km/h
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC +00'25,8
3. Sebastien Loeb Citroen Xsara WRC +02'44,6
4. Colin McRae Citroen Xsara WRC +03'29,0
5. Carlos Saniz Citroen Xsara WRC +04'32,9
6. Mikko Hirvonen Ford Focus RS WRC +06'49,4
7. Armin Schwarz Hyundai Accent WRC +10'03,3
8. Alister Ginley Ford Focus RS WRC +16'24,7

III.Etapa neděle 22.06 2003

6. RZ o celkové délce 82,86 km start 07:30, cíl 15:20 hod

08:53 RZ 13 VAVATSINIA-MANDRA KAMBIOU 1 19,00 km vítěz RZ P. Solberg 67,0 km/h
09:36 RZ 14 MACHERAS-AGIOI VAVATSINIAS 1 12,94 km vítěz RZ vítěz P. Solberg 67,9 km/h
10:19 RZ 15 KELLAKI - FOINIKARIA 1 9,49 km vítěz P. Solberg 67,1 km/h
12:37 RZ 16 VAVATSINIA-MANDRA KAMBIOU 2 19,00 km vítěz P. Solberg 67,1 km/h
13:20 RZ 17 MACHERAS-AGIOI VAVATSINIAS 2 12,94 km vítěz C. Sainz 67,2 km/h
14:03 RZ 18 KELLAKI - FOINIKARIA 2 9,49 km vítěz P. Solberg 67,2 km/h

PETTER SOLBERG SI JEDE PRO DRUHÉ VÍTĚZSTVÍ V SERIÁLU MS

Třetí etapa nepřinesla nic převratného v průběžném pořadí Kyperské rally. P. Solberg hnán vidinou druhého vítězství vyhrával jednu RZ za druhou a zvyšuje si tak náskok před druhým H. Rovanperou. Na prvních deseti místech se pořadí do cíle neměnilo. C. McRae sice postupně snižoval náskok třetího S. Loeba, který měl v závěru soutěže drobné technické potíže, ale přímému souboji nedošlo.

O dramatický závěr se tak pouze postaral H. Rovanperä, kterého tři RZ (16,17,18) před koncem soutěže postihli technické problémy. V 16. RZ H. Rovanperä zlomil poloosu, kterou se mu podařilo před 17.RZ zafixovat a mohl tak pokračovat dále. Před třetím S. Loebem měl sice náskok +1:59,5 minuty, otázkou zůstalo, jestli se H. Rovanperovi podaří druhé místo uhájit. Po 17. RZ měl H. Rovanpera náskok pouze 1:06,6 minuty a byl nucen na RZ ještě zpomalovat. Šanci vycítil i C. McRae, který snížil náskok na S. Loeba na 25,6 vteřiny. Naopak poměrně v klidu jel P. Solberg, který měl po 17. RZ náskok 3:00,4 minuty před druhým H. Rovanperou. V průběhu poslední RZ ztrácel H. Rovanperä jednu vteřinu za druhou, v polovině RZ to bylo okolo 50 vteřin. Štěstěna tentokráte zůstala při H. Rovanperovi. Do cíle dorazil s pochroumaným Peugeotem 206 WRC a udržel si druhé místo s náskokem +2,8 vteřiny před třetím S. Loebem. Jako jediný tovární tým Citröen měl v cíli všechny tři vozy. Na třetím místě dojel S. Loeb, čtvrtý skončil C. McRae, na pátém místě dojel C. Sainz. Po dlouhé pauze, od Monte Carla po šesti závodech, boduje i tým Hyundai.

Po velkém výpadku továrních týmů se okamžitě vyrojila spekulace o regulérní náročnosti soutěže. Na druhou stranu tyto nářky letos slyšíme téměř po každém odjetém závodě. Uvidíme jakým směrem se nadále bude vývoj rally ubírat.

RALLY CYPRUS


Konečné pořadí jezdců

1. Petter Solberg Subaru Impreza WRC 5h 00m 43,9 10 bodů
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC +04'14,0 8 bodů
3. Sebastien Loeb Citroen Xsara WRC +04'16,8 6 bodů
4. Colin McRae Citroen Xsara WRC +04'45,3 5 bodů
5. Carlos Sainz Citroen Xsara WRC +05'42,2 4 body
6. Mikko Hirvonen Ford Focus RS WRC +08'58,7 3 body
7. Armin Schwarz Hyundai Accent WRC +13'29,0 2 body
8. Alister Ginley Ford Focus RS WRC +23'57,3 1 bod

Konečné pořadí týmů
1. Citroën 11 bodů (3+4. místo)
2. Subaru 10 bodů (1. místo)
3. Peugeot 8 bodů (2. místo)
4. Ford 4 body (5. místo)
5. Hyundai 3 body (6. místo)
6. Škoda 0 bodů
Michal Hochman
Diskuze (5)