Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Tour de Corse - HODNOCENÍ

Michal Hochman
Diskuze (0)
Na start letošního ročníku Francouzské rally se postavilo celkem 62 posádek a soutěž dokončilo 34 posádek na které čekalo celkem 971,75 km tratí z toho 16. RZ o celkové délce 397,40 km.

Na start letošního ročníku Francouzské rally se postavilo celkem 62 posádek a soutěž dokončilo 34 posádek na které čekalo celkem 971,75 km tratí z toho 16. RZ o celkové délce 397,40 km. Celkem sedm jezdců vyhrálo RZ P. Solberg (RZ 10,11,12), S. Loeb (RZ 13-14-15-16), M. Martin (RZ 3-5-6-7), F. Duval (RZ 4), M. Hirvonen (RZ 8), G. Panizzi (RZ 9), a C. Sainz (RZ1).

Jestliže v San Remu zamotal déšť konec rally, v 47. ročníku rally Tour de Corse to bylo uprostřed soutěže v sedmé a osmé RZ druhého dne samotné rally. Korsická rally pro kterou jsou v tomto období charakteristické měnící se podmínky, dělala problémy týmům se správnou volbou pneumatik. Po celé tři dny vystavovaly dešťové přeháňky jezdce velmi kluzkému povrchu tratí, což bylo na velmi členitých horských asfaltových cestách velmi nebezpečné. Hrdinou rally se stal nakonec ten třetí v zadu P. Solberg, který v čtvrtečním shakedownu havaroval a jeho start na Korsické rally byl ohrožen. Mechanikům továrního týmu Subaru se podařilo vůz P. Solberga zprovoznit natolik, že se mohl poprat o vítězství na Korsice. Po zásluze byli mechanici ohodnoceni trofejí Inmarsat Star of the Rally (Hvězda Korsické rally). V boji o titul se opět přiostřilo. Do konce MS rally zbývají dvě soutěže a to Katalánská a Britská rally.

1. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Rally začal havárii na shakedownu, kdy jeho vůz musel být naložen a odvezen do servisu. Příliš mnoho šancí se P. Solbergovi na solidní umístění nedávalo. Jenže… První RZ dojel na osmém místě a druhou RZ už na šestém místě. Pak hlásí potíže s řazením a po 3. RZ mění převodovku a ve čtvrté RZ zajíždí až desátý čas. To v celkovém součtu znamená osmé místo se ztrátou +23,7 vteřiny na vedoucího S. Loeba. Na osmém místě končí první etapu Korsické rally. V první RZ druhého dne zajíždí P. Solberg druhý nejlepší čas a posouvá se na šesté místo průběžného pořadí se ztrátou +9,4 ztráty na páté místo M. Grönholma a +39,3 vteřiny ztráty na vedoucího S. Loeba. V 8. RZ lehce havaruje, poškodil sice předek vozu ale díky haváriím M.Märtina a S. Loeba se posouvá na třetí místo průběžného pořadí a na první místo F. Duvala ztrácí +15,3 vteřiny. V posledních třech RZ druhé etapy nasazuje P. Solberg k ataku na první místo. Vyhrává 10,11 a 12 RZ. Po 10. RZ ztrácí na třetího C. Sainze pouhých 1,2 vteřiny, po11. RZ je na druhém místě se ztrátou +3,2 vteřiny a ve 12. RZ jde do vedení a na druhého F. Duvala má náskok +17,9 vteřiny. Ve třetí etapě jede na „údržbu“ ale daří se mu stále zvyšovat odstup od druhého místa F. Duvala. Po14. RZ je náskok už +36,6 vteřiny. Zároveň si je vědom, že se nemůže dopustit žádné chybičky, která by ho stála vedení a dokonce vítězství v Korsické rally. V posledních dvou RZ si konečně může oddychnout, protože F. Duval se musí soustředit na souboj s C. Sainzem. P. Solberg tak vyhrává Korsikou rally, zároveň se ziskem 10. bodů vrací do boje o letošní titul MS rally 2003.

2. (19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

Vyhrává první RZ , ale pak se propadá na druhé místo průběžného pořadí a po čtvrté RZ je na třetím místě se ztrátou +4,3 vteřiny na vedoucího S. Loeba. První etapu končí na čtvrtém místě se ztrátou +10,2 vteřiny na S. Loeba. Ve druhé etapě se drží na čtvrtém místě, a v osudné 8. RZ se vyhnul havárii, profituje ze situace a posouvá se na druhé místo se ztrátou +10,6 vteřiny na vedoucího F. Duvala. V desáté RZ mu na záda začíná dýchat P. Solberg a v přímém souboji s ním prohrává a propadá se na třetí místo průběžného pořadí se ztrátou +7,8 vteřiny na P. Solberga. Ve třinácté RZ už ztrácí na druhého F. Duvala +29,8 vteřiny ale ve čtrnácté RZ bojuje a na druhé místo ztrácí pouhých +0,1 vteřiny. V 15. RZ však F. Duval kontruje a C. Sainz ztrácí opět, tentokráte +10,6 vteřiny. V poslední 16. RZ se C. Sainz nadechuje k náporu a v přímém souboji poráží F .Duvala o 15. vteřin, což v konečném součtu znamená konečné druhé místo a náskok +5,1 vteřiny. Zisk osmi bodů znamená pro C. Sainze také vedení v průběžném pořadí MS rally.

3. (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot

F. Duval byl na letošní Korsice velkým překvapením. Od počátku soutěže zajížděl časy okolo šestého místa, ale po páté RZ se dostal na čtvrté místo a první etapu končí na druhém místě průběžného pořadí. V sedmé RZ se propadá na třetí místo, ale v následující RZ jde do vedení průběžného pořadí s náskokem +10,6 vteřiny před C. Sainzem. Ve vedení se udržel až do 12. RZ kdy podléhá P. Solbergovi a na první místo ztrácí +17,9 vteřiny. Druhé místo si udrží až do 15. RZ před C. Sainzem, ale v závěrečné RZ se mu příliš nedaří. Zajíždí až 10 čas a prohrává o +5,1 vteřiny souboj o druhé místo.

4. (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Rally začal na pátém místě, ale od počátku se propracovával vpřed a po třetí RZ byl již na čtvrtém místě se ztrátou +7,0 na první místo. Ve čtvrté RZ se propracoval na druhé místo a na vedoucího S. Loeba ztrácel +2,9 vteřiny. V následujících RZ však ztrácí a na konci šesté RZ je na třetím místě. V druhé etapě podléhá v přímém souboji M. Martinovi, a propadá se na čtvrté místo průběžného pořadí. V polovině 10. RZ dělá jezdeckou chybu, když se na chvilku ocitne mimo trať a ztrácí, propadá se až na šesté místo průběžného pořadí. V závěru druhé etapy se propracoval na páté místo se ztrátou 1:23,6 minuty, když porazil asfaltového specialistu G. Panizziho na kterého měl náskok +2,9 vteřiny. V závěru soutěže v 15. RZ poráží C. McRaeho a jede na čtvrtém místě průběžného pořadí, na kterém také soutěž končí. Bodový zisk 5. bodů za čtvrté místo však znamená pouze teoretickou naději na zisk titulu MS Rally 2003.

5. (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Rally začal na čtvrtém místě, ale pak se propadá na osmé místo průběžného pořadí. Jízda C. McRaeho je jako na houpačce. Po čtvrté RZ je na šestém místě, aby se v následující RZ propadl zpět na sedmé místo. Po 8. RZ je na pátém místě kdy se startovním polem propadl M. Martin a S. Loeb, aby v následující RZ podlehl v souboji G. Panizzimu a je zase šestý. Po jezdecké chybě M. Grönholma se posouvá na páté místo a druhou etapu končí na čtvrtém místě se ztrátou +1:15,5 minuty na vedoucího P. Solberga. V posledních čtyřech RZ podléhá útoku M. Grönholma a zároveň si musí hlídat dotírajícího G. Panizziho. Korsickou rally končí na pátém místě, přispěl do týmové pokladničky a tovární tým Citroën se tak dostal do vedení MS rally v týmech.

6. (3) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

Od počátku rally si stěžoval na problémy s nastavení podvozku svého vozu. Jeho výkon gradoval v průběhu soutěže, když se pohyboval mezi čtvrtým a šestým místem průběžného pořadí. Před koncem soutěže ohrožoval páté místo C. McRaeho, když na něj ztrácel +2,9 vteřiny. Před koncem soutěže měl problémy s brzdami a jeho ztráta na páté místo vzrostla na +32,7 vteřiny.

7. (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

T. Mäkinen se v soutěži podle vlastních slov snažil jet na jistotu a snažil se získat body pro tým a pro sebe. Rally začal okolo desátého místa, ale postupně se zlepšoval a dostal se na bodované pozice. V závěru soutěže na mokru neriskoval a soutěž dokončil na sedmém místě.

8. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

Od počátku rally se pohyboval okolo pátého místa, ale po dešti se propadl na osmé místo průběžného pořadí. Jízdu v dešti R. Burns moc nemiluje, ale nakonec vybojoval cenný bod, který může mít v konečném součtu hodnotu zlata. Každopádně musel R. Burns přenechat vedení v průběžném pořadí MS rally C. Sainzovi.

1. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (12 BODŮ)

Tovární tým Subaru vyhrává Korsickou rally, která se pro něj od počátku nevyvíjela dobře, když před samotnou soutěží havaroval P. Solberg. Tým ale předvedl dokonalou práci, když opravil nepojízdný vůz a v samotné soutěži musel u P. Solberga měnit převodovku. P. Solberg se tak vrátil do hry o titul.

2. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (12 BODŮ)

Nasadil tradičně tři vozy do soutěže. Po havárii a propadu S. Loeba, který vedl soutěž do její poloviny, byl nakonec tovární tým Citroen spokojen. Nejenže vede mezi továrními týmy ale díky C. Sainzovi se dostal do vedení mezi jezdci.

(13) (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena       

Od počátku soutěže se dostal do vedení průběžného pořadí ale v 8.RZ havaroval a propad se až na 18. místo průběžného pořadí. Boj sice nezdal ale do cíle dorazil 13. místě konečného pořadí.

3. MARLBORO PEUGEOT TOTAL (8 BODŮ)

Korsická rally skončila zklamáním pro tovární tým Peugeot. Všechny tři vozy dojeli do cíle. Ale G. Panizzi se pral s nastavením vozu, M. Grönholm chyboval a R. Burnsovi se na vodě moc nedaří. Vývojem Korsické rally tovární tým Peugeot přišel o vedení v továrních týmech ale po španělské rally může být vše jinak.

4. FORD MOTOR COMPANY LTD (7 BODŮ )

(10) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Opět zajel velmi solidní závod. Dokonce vyhrál svou první RZ v seriálu MS rally.

(-) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

M. Martin, smolař soutěže. V průběhu rally se po druhé RZ dostal do vedení, ale havárie ho odsunula na sedmé místo. V osmé RZ M. Martin opět havaruje a propadá se na 14. místo. Opět bojuje, propracoval se na 12. místo průběžného pořadí za T. Gardemeistera ale v 15. RZ havaruje naposledy a ze soutěže je nucen odstoupit. K havárii došlo v pravotočivé zatáčce, když na šotolině mu ustřelila záď vozu, udělal hodiny a spadl do rokle. Naštěstí vůz skončil na kolech a posádka byla preventivně převezena na kontrolu do nemocnice. V současné době není zdravotní stav posádky znám.

5. ŠKODA MOTORSPORT ( NEBODOVAL)

Na jedenácté pozici dojel v Korsické rallye jezdec týmu Škoda Motorsport Toni Gardemeister a vylepšil tak zklamání nad odstoupením týmového kolegy Didiera Auriola, kvůli problémům s elektronikou, hned v úvodu první etapy.Dnešní den byl opět velmi náročný a podmínky na trati se měnily, stejně jako včera, od mokrých až po suché. Počasí na rychlostních zkouškách bylo celkově dobré, ale všudypřítomné černé mraky, hrozivě visící nad korsickými horami, způsobily u všech posádek chaos.

Vedoucí týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba: “Každý den této soutěže jsme se zlepšovali. Udělali jsme během krátké doby velký pokrok a musíme dále pracovat na vylepšení asfaltového nastavení. Bohužel nemáme příležitost udělat před Katalánskem nějaké zásadnější změny. Odstup na špičku se zmenšuje, ale časový prostor čtyř dnů mezi soutěžemi je ještě těsnější!“

(11) (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Toni dnešní den komentoval: “Ráno jsem obul mokré pneumatiky a udělal jsem dobře. Když porovnáte naše časy na rychlostních zkouškách, tak vidíte, o kolik jsme se zrychlili a přiblížili výkonům ostatních s výjimkou absolutní špičky. V druhé polovině druhé erzety se na voze opět zlomil čep pravé páky zadního stabilizátoru, a to nás trochu zpomalilo. Ale kromě toho bylo všechno v naprostém pořádku. Máme za sebou dobrou soutěž a ukázala nám správnou cestu k dalšímu vývoji Fabie WRC.“

(-) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Didier: „Stáli jsem v časové kontrole a čekali na začátek rychlostní zkoušky. Motor běžel, ale zhasínal pokaždé, když jsem se pokoušel zařadit rychlost. Startovalo se do kopce, takže jsem musel motor vytočit do maximálních otáček a pak teprve zařadit, což převodovka nevydržela. Protože to bylo v časové kontrole, kde se nesmí otevřít kapota, nemohl jsem problém odstranit a byl jsem nucen odstoupit.“

Vedoucí týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba doplňuje: “Prvotní příčinou byla netěsnost v chladícím systému. Unikající kapalina pronikla do řídící jednotky transmisí, kde způsobila zkrat a vyřadila z provozu jak spojku, tak automatické řazení. Kdyby nebyl Didier v oblasti časové kontroly, mohl otevřít kapotu, přepnout na manuální řazení a odstoupit by nemusel.“

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (NESTARTOVAL)

(-) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

(-) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Dalším závodem je 24 – 25. října 2003 Rallye CATALUNYA

Zde si můžete stáhnout plakáty z Rally Tour de Corse.

Michal Hochman
Diskuze (0)