Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Korsika: Přibude čtvrtý vítěz?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 6. 4. 2017 • 09:18
26
Zobrazit náhledy (26)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Klasická asfaltová rallye s největším množstvím zatáček, které kdy může podnik mistrovství světa nabídnout. To je Korsika, která startuje v pátek dopoledne a je čtvrtým zastavením letošního šampionátu.

Předchozí tři podniky měly každý jiného vítěze. Přibude čtvrtý do kvarteta?

Che Guevara Energy Drink Tour de Corse zní kompletní název soutěže na francouzském ostrově. Přihlášeno je 83 posádek, z toho je dvanáct v nejnovější specifikaci vozů WRC a dvaadvacet speciálů kategorie R5. Připraveno je pouze deset rychlostních zkoušek, které mají ovšem v celkové délce naplánováno 316,76 kilometrů. Nejdelší erzeta v délce 53,78 kilometru s nepřetržitou sekvencí zatáček otevře program závěrečného dne a nejkratší měřící 10,42 kilometrů soutěž uzavře.

Rallye 10.000 zatáček

Korsika nabízí neopakovatelnou scenérii malebných vesniček, příkrých skalních stěn a azurového moře. Nádhera, která lahodí oku i duši se však může rychle změnit, mokrý asfalt a mlha pak zaskočí každého z účastníků. Množství zatáček nikdo nepočítal, ale organizátoři označují soutěž jako rallye 10.000 zatáček. „Pro jezdce je prioritou číslo jedna sledování stavu pneumatik. Když pojede příliš agresivně, zaplatí za to dramatickým zhoršením přilnavosti,“ vysvětluje záludnosti soutěže šéf továrního týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

Zvláštností soutěže, která se jezdí od roku 1973, byla sezona 2005. Tehdy dosáhl na první ze čtyř místních vítězství naprosto dominantním způsobem Sebastien Loeb. Vedl od startu až do cíle a vyhrál všech dvanáct rychlostní zkoušek.

video

Šampion Ogier je diplomat

Letošní mistrovství světa je zatím nesmírně vyrovnané. Na proměnlivém povrchu v Monte Carlu se radoval Francouz Sebastien Ogier (Ford), v zasněženém Švédsku Fin Jari-Matti Latvala (Toyota) a v nadmořské výšce tři tisíce metrů v Mexiku triumfoval Brit Kris Meeke (Citroën).

Korsická rallye se pojede znovu po půlroce, protože z loňského termínu na přelomu září a října se letos přestěhovala na jaro. Výhru obhajuje Sebastien Ogier, který loni zvítězil ještě s Volkswagenem Polo WRC. Aktuálně vede světový šampionát jako člen továrního týmu Ford.

Z dosavadního ročníku vytěžil z minima maximum. Z jedenapadesáti dosud odjetých rychlostních zkoušek vyhrál jen šest a v čele rallye strávil pouhé čtyři erzety. Nechyběl ovšem ani jednou na stupních vítězů. Vyhrál v Monte Carlu, byl třetí ve Švédsku a druhý v Mexiku.

Klíčem k přípravě jeho a týmu Ford byl pětidenní test minulý týden na Korsice, při kterém najezdili Francouz Sebastien Ogier, Estonec Ott Tänak a Brit Elffyn Evans celkem 1200 kilometrů. „Při jízdách na Korsice jsme měli možnost vyzkoušet řadu úprav. Hodně práce se nám povedlo udělat také na středovém diferenciálu, jehož nastavení bude klíčové pro úspěšný výsledek,“ míní Ogier, který byl nejrychlejší ve čtvrtečním shakedownu.

Na Korsice čeká vyrovnané souboje. „Letošní ročník nám zatím nabídl zajímavou podívanou. Myslím, že ani Korsika nebude výjimkou, pokud jde o dramatické situace. Všichni v týmu jsme plni optimismu, ale nepodléháme iluzím. Zapracovali jsme na specifikaci auta pro asfalt a máme v tomto směru ještě další potenciál. Neděláme si však přehnané iluze, protože dobrý výsledek přijde až po tvrdé práci,“ uzavírá diplomaticky Ogier své šance před startem.

Toyota ambice nepřehání

Toyota odjížděla po počáteční euforii a výhře ve Švédsku z Mexika trochu zklamaná. Problémy s přehříváním motoru způsobovala pravděpodobně nadmořská výška, a tak jsou na francouzském ostrově lidé ze stáje Toyota Gazoo Racing dobře naladěni, i když… „Jari-Matti i Juho zkoušeli každý jiné nastavení, ale je složité něco vymyslet. Podmínky pro obě auta se neustále mění a je těžké si vytvořit skutečný obrázek. Nakonec se nám to podařilo a jsme spokojeni s tím, co jsme se naučili,“ prohlásil po shakedownu hlavní inženýr Tom Fowler.

Jeho slova doplňuje finský pilot Jari-Matti Latvala, který s krajanem Juho Hänninenem hájí barvy Toyoty. „Povedlo se nám udělat hodně práce s tlumiči a také zapracovat na brzdách, které budou dostávat během soutěže co proto. V každém případě jsme připraveni na výzvu nadcházejících dnů,“ shrnul Latvala své postřehy před startem.

Matton čeká výhru

V návaznosti na předešlý podnik v Mexiku vstupují do de facto domácí soutěže v dobrém rozmaru také Francouzi. Šéf továrního týmu Citroën Yves Matton je optimista a věří, že se nebudou opakovat problémy ze začátku sezony. Na Korsice pojede Citroen poprvé se třemi současnými auty.

„Kris udělal společně s týmem obrovský pokrok ve vývoji auta na zpevněném povrchu. Poslední test měl velký význam, protože jsme poprvé mohli pracovat s plnohodnotným vozem na asfalt,“ řekl Matton k testu právě na Korsice. Přítomni byli kromě Krise Meeka také další dva tovární jezdci, Francouz Stéphane Lefebvre a irský pilot Craig Breen.

„Podařilo se nám toho hodně udělat a autem jdeme správným směrem. Jsem si docela jistý, že Kris bude mít na to, aby jel na Korsice o vítězství. Můžeme čekat těsný boj s Ogierem a Neuvillem. Z toho, co jsme viděli na testech, auto ukazuje, že bude mít na boj ve špičce," uzavírá Yves Matton svou předpověď pro Tour de Corse.

video

Věří si na stupně

Tým Hyundai si v předchozím podniku v Mexiku poprvé sáhl na stupně vítězů. Postaral se o to Thierry Neuville s vozem Hyundai i20 Coupe WRC. Belgičan dokázal již v Monte Carlu a Švédsku jezdit dlouho na prvním m ístě, ale pak odstoupil vždy po vlastní chybě. Letos ovšem vyhrál již dvacet rychlostních zkoušek. Korsika nabídne Hyundaii možnost zopakovat výkon starý ani ne šest měsíců, kdy ve stejném prostředí získal právě Neuville druhé místo. „S výsledky předchozích rallye nemůžeme být zcela spokojeni, ale prokázali jsme velmi slibný potenciál. Letošní šampionát je neuvěřitelně vyrovnaný. Doufám, že nyní je řada na nás,“ uvedl šéf týmu Michel Nandan.

Prodlouží Škoda sérii výher

Kategorii WRC2 letos zatím kraluje tovární tým Škoda Motorsport. V Monte Carlu vyhrál Nor Andreas Mikkelsen, ve Švédsku a Mexiku Švéd Pontus Tidemand. Ten také vede průběžné hodnocení WRC2, ale na Korsice bude chybět. V zelenobílých barvách mladoboleslavského týmu nastoupí ve Francii již zmíněný Mikkelsen a Jan Kopecký. Český jezdec má za sebou úvodní podnik světového šampionátu v Monte Carlu a před dvěma týdny triumfoval na úvodní soutěži tuzemského šampionátu na Valašské rallye.

Na středomořský ostrov má ovšem Kopecký příjemné vzpomínky. „Loni jsem na Korsice v soutěži mistrovství světa skončil druhý. Stejné umístění se mi tam podařilo dosáhnout také v letech 2012 a 2013, kdy se tam jelo mistrovství Evropy. Není důvod, proč bych se letos nemohl posunout o jedno místo výš,“ říká český pilot s úsměvem.

Program Rallye Korsika

Pátek – 9.22 RZ1 (31,20 km); 11.14 RZ2 (29,12 km); 14.11 RZ3 (31,20 km); 16.03 RZ4 (29,12 km).

Sobota – 9.10 RZ5 (48,71 km); 10.47 RZ7 (17,25 km); 15.12 RZ7 (48, 71 km); 16.49 RZ8 (17,25 km).

Neděle – 8.58 RZ9 (53,78 km); 12.08 RZ10 (10,42 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 66; 2. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 58; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 48; 4. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 30;, 5. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 28; 6. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 7. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 20; 8. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 20; 9. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 17; 10. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 11. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 9; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 6; 13. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4; 14. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 3; 15. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 16. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 103; 2. Toyota Motorsport 67; 3. Hyundai Motorsport 65; 4. Citroën Racing 55.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud