Sébastien Loeb vyhrál rallye s „historikem“ Peugeot 306 Maxi. Druhá byla Fiesta WRC…
Má za sebou devět titulů mistra světa v rallye, na legendárním kopci všech kopců Pikes Peak zajel rychlejší čas, než jaký jako ideální vypočítal počítač, na Dakaru mu letos uniklo vítězství jenom kvůli zvláštnímu rozhodnutí činovníků. Jenom v tom WTCC jsme asi všichni čekali, že konkurenci jako v každé jiné disciplíně zadupe do země a tam jel „jenom“ špici. Dobře, i aktuálně v mistrovství světa v rallycrossu není tak suverénní, jak jsme byli zvyklí dejme tomu z WRC, že ale jde o jednoho z nejlepších řidičů všech dob, na tom se asi shodneme.
Další z řady neskutečných výkonů předvedl při víkendové Rallye National de Haute-Provence, což je standardní podnik francouzského mistrovství. Že Loeb vyhrál, překvapit nemusí, stejně tak naprostá dominance v jednotlivých rychlostních zkouškách – z osmi jich vyhrál sedm… I půlminutový náskok před druhým v pořadí je vzhledem k jeho fenomenálním schopnostem očekávatelný.
Teď to ale přijde – zatímco Sébastienovi soupeři závodili nejčastěji s moderními čtyřkolkami (druhé místo patřilo Ericovi Fanguiairovi s Fiestou WRC), Loeb se posadil do skoro dvacet let starého Peugeotu 306 Maxi! Tedy do jednoho z nejschopnějších kit carů své doby, pořád se tu ale bavíme o druhé polovině devadesátých let. Peugeot má navíc poháněnou pouze přední nápravu, výkon atmosférického dvoulitru se pohybuje kolem 280 koní. Na sedačku spolujezdce posadil Seb svou manželku, tradiční mitfára Daniel Elena měl tentokrát volno. I proto je výkon Sébastiena minimálně pozoruhodný.
Samotnou třistašestku ale samozřejmě nemůžeme považovat za nekonkurenceschopného historika, výkon 280 koní je i v dnešní době pořád slušný, auto neváží ani tunu. Na suchém asfaltu navíc není handicap dvoukolky tak citelný jako třeba na šotolině. Pamatujete na Sebovy začátky v mistrovství světa, kdy na asfaltových soutěžích porážel WRC soupeře s předokolkovou xsarou? Však si taky Loeb svůj peugeot pochvaloval. „Hlavně v rychlých pasážích je to pořád neskutečně schopné auto. Měl jsem pocit, že snad letíme,“ nechal se slyšet devítinásobný mistr světa. „Na začátku nás trochu trápila nedotáčivost, po změně nastavení už ale peugeot jel perfektně. Největší náskok jsem pak získal v rychlých pasážích z kopce, tady jsem předvedl dobrý výkon.“
Jo, byl to nepochybně dobrý výkon. Kdyby tak Sébastien dostal chuť vyzkoušet si nejnovější speciál WRC a postavil se třeba s novou C3 na start nějakého podniku mistrovství světa… To by bylo! Třeba se dočkáme.
Foto: JM SPORT