Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Monte Carlo - hodnocení jezdců a týmů

Michal Hochman
Diskuze (2)
Letošní ročník Rallye Monte Carlo přinesl velmi zajímavý průběh, včetně dramatických soubojů jednotlivých jezdců.

SEBASTIEN LOEB VÍTĚZEM !

Letošní ročník Rallye Monte Carlo přinesl velmi zajímavý průběh, včetně dramatických soubojů jednotlivých jezdců. Startovní listina potvrdila finanční náročnost účasti v seriálu MS a kromě týmu Citroën a Peugeot ostatní týmy měly v soutěži pouze dva vozy. Mitsubishi letošní ročník vynechává a bude startovat pouze ve vybraných závodech.

Připomeňme si ještě alespoň dvě perličky z minulých ročníků rally Monte Carlo. V roce 1952 vyhrál Rallye Monte Carlo Sydney Allard s vozem vlastní konstrukce a v roce 1978 vyhrál Rally Monte Carlo J.P.Nicolas na soukromém voze Porsche Carrera. Bez zajímavosti není ani zrušená sedmá RZ pro nadměrný počet neukázněných diváků. Mnoho jezdců si stěžovalo na skutečnost, že výběr pneumatik byl ovlivněn sedmou RZ která byla zrušena. Zajímavé byly i záběry z technického vozu před třináctou RZ, kdy ráno okolo 9.00 hodiny byla trať čistá a při uzávěru trati ve13.00 hod byl na několika místech naházen sníh. K velkému překvapení měl při průjezdu RZ velký ohlas D. Auriol s vozem Škoda Octavia WRC.

(1) (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

První regulérní vítězství v Monte Carlu pro S. Loeba. Po první RZ byl na pátém místě s minimální ztrátou (+14,0) vteřiny. Postupně se propracovává do předu a po chybě C. McRaeho jde na třetí místo průběžného pořadí. Po odstoupení P. Solberga se dostává na druhé místo a snižuje ztrátu na vedoucího M. Grönholma. Druhý den zvyšuje atak na vedoucího M. Grönholma, ztráta je pouhých (+12,8), tak dokonale, že se M. Grönholm dopouští několika jezdeckých chyb. Po deváté RZ jde S. Loeb do vedení a od té doby není pochyb o vítězi letošního ročníku Rally Monte Carlo. Třetí den ještě odrazí pokus C. McRaeho a s přehledem si jede pro vítězství prestižní soutěže Rallye Monte Carlo. S. Loeb vyhrál celkem pět RZ (RZ 3-5-6-8-9) a v jedné zajel shodný čas s C. McRaem, od deváté RZ byl ve vedení až do závěrečné čtrnácté RZ.

(2) (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Po první RZ je překvapivě třetí. Po třetí RZ je dokonce na druhém místě průběžného pořadí. Po jezdecké chybě ve čtvrté RZ kdy přetočil vůz a zhasl mu motor se propadá na čtvrté místo. Bojuje dál a závěr první etapy končí na třetím místě. Po propadu M. Grönholma se dostal na druhé místo se ztrátou (1:15,9) minuty na první místo. Postupně stahuje náskok S. Loeba. Ve třetím závěrečném dnu se pokouší atakovat vedoucího S. Loeba a snižuje náskok. Odstup je však na hranici neúměrného rizika a vidina zisku osmi bodů a druhého místa v konečném pořadí je rozumnou realitou. Přesto C. McRae prvním startem v týmu Citroën příjemně překvapil. Uvidíme, jak se mu bude dařit nadále.

(3) (19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

Příjemné překvapení. C. Sainz potvrdil, že je jezdec se schopností zajet s jakýmkoliv vozem. Tentokráte musel o třetí místo bojovat s dotěrným M. Martinem, ale finále zvládl lépe. V druhé RZ se dopustil jezdecké chyby, když na jedné sněhové plotně přetočil vůz a musel se kus vrátit v protisměru. Pak mu ještě na okamžik zhasl motor. Od osmé RZ se drží opět na třetím místě. To ještě ztrácí ve dvanácté RZ, když má potíže s brzdami. V závěru bojuje s M. Martinem a daří se mu obhájit konečné třetí místo.

(4) (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

Po odchodu C. McRaeho a C. Sainze převzal statut týmové jedničky. To potvrdil čtvrtým místem v prvním závodě letošního šampionátu. V první RZ zkoušce byl až na osmém místě, ale postupně zrychluje. Štěstí má na druhé RZ když na zamrzlé plotně mu ustřelí auto, těsně míjí strom a po hodinách může pokračovat dál. Propadá se sice na osmé místo, ale začíná stoupat vzhůru. Po osmé RZ je již šestý a v deváté RZ se probojoval na čtvrté místo. Zanechává za sebou R. Burnse na Peugeotu. Ve třetím etapě využívá technických potíží C. Sainze a je dokonce třetí. Ve třinácté RZ má však smůlu a přetáčí vůz, přední částí naráží do betonové zíťky a ztrácí. V konečném součtu je čtvrtý, ale v cíli může být spokojen.

(5) (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

Nemastný nevýrazný výkon. Nebýt některých záběrů, mohl se člověk domnívat, že R. Burns ani nestartoval. Na druhou stranu však Monte Carlo patří mezi jeho méně oblíbené soutěže. Pokud bude pravidelně sbírat body, může pomýšlet i na titul. V roce 2001, kdy se stal MS vyhrál pouze jednu soutěž MS Rally Nový Zéland. Od počátku soutěže se pohyboval mezi čtvrtým a šestým místem. V přímém souboji podlehl M. Martinovi, ale byl to tak nějak souboj ze strany R. Burnse bez zájmu.

(6) (20) CEDRIC ROBER / Géranld Bedon

Testovací jezdec Peugeotu se od počátku držel na bodovaných místech. Jel v klidu, bez potíží a po deváté RZ byl dokonce šestý, jako první privátní jezdec ve startovním poli. Na šestém místě také končí letošní Monte Carlo a připisuje si tři body do hodnocení jezdců.

(7) (5) FRANCOIS DUVAL / Jean-Marc Fortin

Dalším příjemným překvapením bylo sedmé místo druhého jezdce Fordu F. Duvala. Ve druhé RZ má štěstí, když uklouzne na ledové plotně stejně jako jeho týmový kolega, na neštěstí trefí jediný strom na cestě. Na druhou stranu tak šťastně, že vůz příliš nepoškodil a pokračuje dál. První den končí na desátém místě. Daří se mu ve druhé etapě když v přímém souboji poráží A. Schwarze a etapu končí na osmém místě za R. Krestou. Ve třetí etapě tvrdě bojuje, poráží R. Krestu atakuje i pozici C. Roberta, ale prohrává o neuvěřitelné čtyři desetiny vteřiny. Rally končí na skvělém sedmém místě.

(8) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

Téměř domácí jezdec. Od první RZ se pohybuje okolo desátého místa. Překvapivý je souboj mezi exjezdci týmu Škoda A. Schwarzem a R. Krestou v první etapě, kterou pro sebe rozhodl A. Schwarz a je po první etapě na osmém místě. Ve druhé poněkud ztrácí a propadá se na deváté místo. Drží před sebou jezdce týmu Škoda D. Auriola. Třetí etapa je zrozením A. Schwarze. Jede na samé hranici rizika, postupně se propracovává na osmou bodovanou pozici a po ročním půstu si připisuje první bod v týmu Hyundai, a tři body pro tým.

Umístění dalších jezdců

(1) AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (18 BODŮ)

Nasadil tři vozy do soutěže. V letošním ročníku si tým vytkl za cíl vyhrát čtyři soutěže MS. První vítězství má tedy za sebou. Nejenže naplno bodoval, ale osvědčilo se i hvězdné obsazení jezdeckých postů. První tři místa, to asi nikdo nečekal.


(2) FORD MOTOR COMPANY LTD (10 BODŮ)

Šéf týmu Malcolm Wilson měl šťastnou ruku při výběru jezdců továrního týmu Ford. Hvězdnou dvojici startující za Ford od roku 1999 zastoupil skvěle M. Martin a F. Duval. Špatně si nevedl ani třetí jezdec Mikko Hirvonen.

(-) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Nedokončil rally po havárii těsně před cílem v deváté RZ. Od začátku Rallye Monte Carlo se držel na patnáctém místě. V jejím průběhu se postupně vývojem dostal na třináctou pozici. Druhý den však uklouzl na ledové plotně a havaruje. Odstupuje z třinácté průběžné pozice. V průběhu soutěže nijak neoslnil, ale ani nezklamal.

(3) PEUGEOT TOTAL (6 BODŮ)

Tentokráte jezdci Peugeotu ušetřili vítězný doutník svému šéfovi továrního týmu Peugeotu Corrado Proverovi. Čest týmu zachraňoval R. Burns. Po havárii M. Grönholma a odstoupení G. Panizziho zůstal v soutěži o čelní umístění pouze R. Burns. Při současném bodovacím systému a průběhu Rallye Monte Carlo pokračoval M. Grönholm v soutěži. Pro tým vybojoval bod. Ještě že C. Robert nebojoval s R. Burnsem, jinak by byl asi výprask Peugeotu totální!

(13) (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Od počátku soutěže byl M. Grönholm ve vedení. Kdo pozorně sleduje výkony M. Grönholma, musí uznat že při nezpochybnitelném umění má tento jezdec i velké štěstí. (Vloni se několikrát dokázal dostat z kritických situací.) štěstí mu pomohlo i při páté RZ, když se mu podařilo zvládnout krizovou situaci. Štěstí ho však opustilo v deváté RZ když trefil skálu. Pravdou je i fakt, že jel pod velkým tlakem S. Loeba, který za loňskou sezónu téměř nepoznal. V soutěži pokračoval na žádost šéfa týmu a bodoval pro tým. Hořkou pilulkou byla i skutečnost, že při pomalé jízdě do cíle se stal i terčem sněhových koulí diváků.

(-) (3) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

Od první RZ jel s penalizací šedesáti vteřin. Nedařilo se mu ani v průběhu soutěže a pohyboval se okolo třináctého místa. Nakonec byl ze soutěže stažen údajně pro zdravotní problémy. Pravdou zůstává i to, že si stěžoval na nefunkčnost vozu a technické problémy.

(4) HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (3 BODY)

V zákulisí se povídá, že tým Hyundai má finanční problémy. F. Loix si stěžoval na nedostatek testovacích jízd. Přes všechny technické problémy se díky A. Schwarzovi podařilo přinést tři body pro tým. Tým Hyundai dokončil rally před týmem Škoda.

(-) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Začíná soutěž na třináctém místě. Ve druhé RZ ztrácí a je až patnáctý. Po odstoupení jezdců Subaru jede na dvanáctém místě. Ve druhé etapě v deváté RZ však uklouzl na ledové plotně a sjel do propasti. Posádka je nezraněna.

(5) ŠKODA MOTORSPORT (2 BODY)

Poté, co Škoda Octavia projela cílem na devátém místě si Pavel Janeba, manažer týmu Škoda Motorsport, s úsměvem oddechl: „Rallye byla pro nás velmi napínavá. S výsledkem jsem spokojen, Didier odvedl profesionální výkon. Jakmile se více sžije s vozem, určitě se od něj v budoucnu dočkáme ještě lepších výsledků. Škoda, že ztratil čas na 11. rychlostní zkoušce, naštěstí to Didier dokázal v průběhu dne dohnat.” K výkonu celého týmu Škoda Motorsport a vozu Škoda Octavia WRC dodal: „Všechno probíhalo hladce, dnes jsme měli pouze dva menší problémy. To Didiera trochu zpomalilo, proto jsme pro jistotu vyměnili převodovku. Výkon vozu nám dává naději do dalších soutěží.”

(9) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Didier Auriol byl s výsledkem rallye velmi spokojen: „Jeli jsme na hranici rizika, rychleji už to nešlo. Povrch tratě byl někdy velmi zrádný, ale s vozem jsem neměl problémy. Nastavení auta, které jsme vyzkoušeli loni při prosincovém testování bylo ideální v průběhu celé rally jsme ho nemuseli měnit. Společně s celým týmem máme radost, že se nám podařilo získat první body hned v úvodní soutěži mistrovství světa.”

(-) (15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Nepodařený závod. Po technických problémech s motorem první rychlostní zkoušku dokončil se ztrátou dvě a půl minuty za vítězem. Druhou RZ však nedokončil. Nepodařilo se mu dostat do servisu a z dalšího boje byl vyřazen. Toni: ”Jsem velice zklamán. Paavo a já jsme chtěli na této rallye, která má takovou dlouhou historii, něco ukázat. Ze začátku se mi jelo dobře, ale výpadky vstřikování mě zpomalily. Motor přestal pracovat v průběhu druhé RZ.”


555 SUBARU WORD RALLY TEAM (NEBODOVAL)

Tovární tým Subaru podle předpokladu nasadil novou Evoluci Subaru Impreza WRC 2003. Podle slov Davida Lapwortha předvedl tým nové konkurence schopné auto, které naznačilo velký potenciál. Bohužel, konečný výsledek je velkým zklamáním. Petter Solberg i Tommi Mäkinen odstoupili v průběhu RZ 5 po haváriích.

(-) (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Od počátku soutěže Rallye Monte Carlo jede v duchu loňské Britské rally na druhém místě. Bojuje o druhé místo s C. McRaem, které ztrácí ve druhé RZ, když trefil mostek a ztrácí okolo patnácti vteřin. Ve čtvrté RZ se propracoval zpět na druhé místo. V páté RZ však končí své účinkování. Havárii částečně způsobil risk ve výběru gum pro osudnou vložku, když auto přece jen nesedělo, jak má. Při zpomalování do pravé zatáčky na malý mostek zhruba na jednadvacátém kilometru RZ 5 jsem uklouzl na kaluži vody a narazil jsem do něj. Poškodil se chladič a nešlo pokračovat. Je to škoda, protože v osudném místě měli stejné problémy i Marcus Grönholm a Sébastien Loeb, ale oni to narozdíl ode mne ustáli.

(-) (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Po nevydařeném začátku se T. Mäkinen postupně propracovával na přední pozice. Havárie na páté RZ však ukončila účinkování v letošním ročníku Rallye Monte Carlo. „Věřil jsem v možnost zisku pátého vítězství v jediné řadě. Monte Carlo je však vždy plné překvapení. Problém jsem měl už na třetí RZ, kdy se mi ve velké rychlosti podařilo trefit kámen a poškodil jsem brzdy. Pátá RZ byla jen vyvrcholením smůly a částečně i mé jezdecké chyby. Uklouzli jsme, zapadli do příkopu a nebyli jsme schopni dostat se ven bez cizí pomoci".

Čeští jezdci startující v soukromých týmech

(10) (22) ROMAN KRESTA / Miloš Hůlka

Dokončil Rallye Monte Carlo na desátém místě. Proč? To ví pouze Roman Kresta a tým Bozian Racing.

Na druhou stranu je třeba konstatovat, že Roman Kresta zanechal v Monte Carlu ten nejlepší dojem. Dostal i mediální prostor a byl vidět. Společnost zajištující přenosy z rally (WRC CHAMPIONSHIPS) připomněla R. Krestovi i loňskou havárii v sedmé RZ v týmu Škoda. V letošním ročníku zajel zatím nejlepší čas na RZ (pátý). Po druhé etapě figuruje dokonce na sedmém místě průběžného pořadí. Ve třetí etapě se propadá až na desátou pozici. Podle oficiálního prohlášení: “Pokud jde o závěrečnou etapu letošní Rallye Monte Carlo, vedení týmu se rozhodlo její průběh oficiálně nekomentovat!“

Roman Kresta Communications

"Celý tým odvedl výbornou práci a Peugeot fungoval naprosto bez problémů. S Milošem jsme se naučili využívat přednosti vozu a věříme, že v nastoleném výkonnostním trendu z pátku a soboty budeme pokračovat," dodal Kresta.

Průběh třetí etapy odmítlo vedení týmu a posádka jakkoliv komentovat!

Ještě v sobotu večer Miloš Hůlka očekával výsledek mezi osmi nejlepšími, ale i v cíli rally zůstal klidný. "Pro mě to byl první start na této soutěži, takže to není vůbec špatné. Stejně jako včera, vůz i tým fungovaly bez jakýchkoliv problémů. Nyní je třeba se již soustředit na Švédsko, což bude zase úplně něco jiného."

R. Kresta nyní cestuje zpět do České republiky, aby pokračoval v přípravě na další soutěž mistrovství světa - Švédskou rally, která se jede o druhém únorovém víkendu ve středu Švédska s centrem v Karlstadtu. Tam bude Kresta znovu startovat s vozem Peugeot 206 WRC francouzského týmu Bozian.

(zdroj: Roman Kresta Communications)

(-) (60) PAVEL VALOUŠEK / Piero Scalvini
Neodstartoval do závodu, pro neprovedenou finanční transakci

(-) (109) VIKTOR WAGNER / Jan Tománek Viktor Vágner (109)
Vede si velmi slušně, postupně se probojovává dopředu, ale v polovině závěrečné šesté RZ havaruje. Posádka je nezraněna, ale z dalšího závodu je donucena odstoupit.

Průběžné pořadí jezdci:

Loeb (F) 10, C. McRae (GB) 8, Sainz (E) 6, Martin (EE) 5, Burns (GB) 4, Robert (F) 3, Duval (B) 2, Schwarz (D) 1.

Průběžné pořadí týmy:

Citroen 18, Ford 10, Peugeot 6, Hyundai 3, Skoda 2.

Druhým závodem sezóny 2003 je start tradiční Švédská rally v termínu 6.-9. února.

Tady naleznete plakáty v rozlišení 1024x768 a 800x600

Michal Hochman
Diskuze (2)