Rekord Nordschleife padl. Porsche 919 Hybrid Evo se dostalo pod 5:20 min
Psal se 28. květen 1983, když Stefan Bellof zajel při kvalifikaci na 1000 km Nürburgringu čas 6:11,13 min. Seděl tehdy za volantem továrního Porsche 956. Závody nejrychlejších monopostů a sportovních prototypů se na Nordschleife už nepořádají, proto odolával tak dlouho. Porsche ale letos vyhlásilo útok na absolutní rekord.
Stáhlo se z vytrvalostního mistrovství světa, aby vylepšilo prototyp 919 Hybrid, který vyhrál 24 hodin v Le Mans v letech 2015, 2016 a 2017 a v těch samých letech i šampionát WEC, jak značkový, tak jezdecký. To, že je rychlejší než soudobé monoposty F1, ukázal už letos na jaře ve Spa. Švýcar Neel Jani tam překonal loňskou pole position Lewise Hamiltona o skoro sedm desetin (1:41,77 min).
Upravená verze 919 Evo nikde nezávodí, mohla tedy dostat úpravy, které ji posouvají na samou hranici současných možností bez ohledu na jakékoli předpisy FIA. Proto byl Jani na slavné belgické trati v Ardenách o 12 vteřin rychlejší než v roce 2017. Hybridní prototyp totiž mohl dle přísných regulí o spotřebě použít maximálně 6,37 megajoulů energie na jedno kolo, zatímco dnes může využít z ERS až 8,49 MJ. V přídi uloženému elektromotoru narostl výkon z 294 kW (400 k) na 323 kW (439 k). 919 pořád pohání centrálně umístěný přeplňovaný dvoulitrový vidlicový čtyřválec, ale jeho síla rovněž vzrostla z 368 kW (500 k) na 529 kW (720 k).
Aerodynamický balíček obsahuje pozměněný přední difuzor a masivní zadní křídlo, pilot je navíc může ovládat z kokpitu. Změnila se charakteristika posilovače řízení a povedlo se ušetřit 39 kg váhy. Hmotnost činí 849 kg. Uzavřená placka už nepotřebuje stěrače ani světla... Také Michelin vyvinul nové gumy rozměru 310/710, které porsche obouvá na osmnáctipalcová kola od BBS.
Jak nízko se ale lze dostat na Nordschleife? Zuffenhausen a Weissach poskytly ráznou odpověď: takřka o minutu! Sedmatřicetiletý Timo Bernhard, tovární pilot německé automobilky, objel brzy ráno 29. července 2018 20,8 km dlouhou trať za fantastických 5:19,546 min. Na ní se sice průběžně mění detaily, ale délka zůstává stejná. Navíc panovalo slunečné počasí a sucho, takže ideální podmínky.
Bernhard sám je dvojnásobným vítězem slavné čtyřiadvacetihodinovky na Circuit de la Sarthe a obhájcem mistrovského titulu v globálním šampionátu prototypů. Stejně dlouhé vytrvalostní klání na německé trati (používá se ovšem kombinovaný okruh včetně GP-Strecke) vyhrál absolutně už pětkrát...