Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault bilancuje: Dacia Logan je úspěšný projekt

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Když Renault při uvedení Dacie Logan prohlásil, že by rád do čtyř let prodal milion kusů tohoto vozu, kdekdo se jen shovívavě usmíval. Leč francouzské automobilce se plán splnit podařilo.

Renault očekává další zvyšování výroby a prodejů i díky novému pětidveřovému hatchbacku Sandero, který se v Jižní Americe prodává od začátku letošního roku a na evropské trhy bude uveden 20. června.

Německo je pátým nejúspěšnějším trhem

Logan byl od začátku koncipován jako automobil pro méně náročné země a měl posílit pozice francouzské automobilky na mimoevropských trzích. Díky němu Renault vstoupil na trhy takových zemí, jako jsou Indie nebo Írán. Na konci roku 2007 dosáhly prodeje řady Logan mimo Evropu 35 %, oproti roku 2004 vzrostly o nezanedbatelných 12,2 %.

Automobil se prodává v 59 zemích celého světa. Například v Rusku, kde se také od poloviny roku 2005 vyrábí, bylo prodáno již 150 000 kusů. V Íránu se podařilo eliminovat počáteční problémy se zásobováním a během prvního týdne od představení si jej objednalo bezmála 80 tisíc zákazníků.

V Indii Logan vede bezpečně svůj segment, za rok se prodalo 27 603 kusů, na brazilském trhu pak o 10 tisíc více. Ačkoli Renault původně nechtěl Logan vůbec prodávat v západní Evropě, zejména němečtí zákazníci na automobil, který jim za rozumné peníze nabízí velkou užitnou hodnotu, slyší také... Vždyť Německo bylo za loňský rok pro rumunskou „lidovku“ pátým nejúspěšnějším trhem – prodalo se 17 301 vozů. Ve Framcii se značka Dacia dostala mezi deset neprodávanějších. Pochopitelně, zatímco v západní Evropě plní Logan roli „kusu auta za malé peníze“ s ne zrovna špičkovou, ale osvědčenou technikou, v severní Africe je brán jako poměrně prestižní, prostorný, spolehlivý a moderní automobil.

Jednoduchost a synergie

Princip úspěchu Loganu je jednoduchý – design je co nejjednodušší, karosérie má co nejméně dílů a o interiéru to platí dvojnásob.Snížení nákladů bylo samozřejmě prioritou číslo 1. Techniku pak poskytly již existující a osvědčené modely. Zákazník tak najde ve voze vše, co potřebuje ke každodennímu provozu, bez dalších „zbytečností“, které zvyšují nejen hmotnost, ale hlavně i cenu. Díky moderním technologiím použitým při vývoji se ušetřily další náklady na výrobu fyzických a funkčních prototypů a na jejich testování. Zvláštní kapitolou jsou pak extrémně nízké náklady na marketing. V západní Evropě se Logany, ať už pod značkou Renault, či Dacia prodávají v obchodní síti Renaultu, v Íránu jejich výrobu a prodej zajišťují společnosti Pars Khodro a Iran Khodro, v Indii pak výrobce terénních automobilů Mahindra.

Na platformě X90 má do roku 2012 vzniknout celkem 9 modelů – pět z nich už se vyrábí: standartní čtyřdveřový Logan, kombi MCV, dodávka, pickup a hatchback Sandero.

Produkce Sandera má být ještě letos spuštěna v továrně Sofasa v kolumbijském Medellinu, příští rok se počítá se zahájením výroby v marockém závodě Somaca v Casalance, v Rusku bude produkci zajišťovat moskevský Avtoframos a v Jihafrické republice Renault využije partnerství s Nissanem: Sandera budou vznikat v továrně v Rosslynu, kde se vyrábí Nissany pro jihoafrický trh.

Levné auto z Rumunska

Od převzetí rumunské Dacie před devíti lety investovala francouzská automobilka do modernizace továrny v Pitesti rovnou miliardu eur. Značná část z této sumy byla také investována do stavby nových technologických a designérských center, která byla otevřena loni. Vznikla nová továrna na převodovky a díky zavedení metody ILN (International Logistic Network) se podařilo zvýšit výrobu od roku 2004 takřka dvojnásobně. Závod je momentálně koncipován na výrobu 400 tisíc automobilů ročně, od zahájení výroby Loganu před čtyřmi lety jich v Rumunsko vzniklo 655 700. Výroba převodovek, které používají nejen automobily na platformě X90, ale i Renault Kangoo první generace, vzrostla za čtyři roky více než trojnásobně. V březnu tohoto roku se na montážních linkách rozjela výroba nové převodovky TL4/MT1.

Mezinárodní logistická síť ILN existuje od roku 2005. Díly vyráběné jak v továrně rumunské Dacie, tak i u zhruba dvou stovek dodavatelů, se shromažďují a zasílají do sedmi výrobních závodů.

Například díly pro Sandero pocházejí ze 60 procent z Rumunska, další subdodavatelé se nacházejí v okolních středoevropských zemích – například v Maďarsku a v Polsku. V loňském roce byly čtyři z deseti dílů, vyrobených v zemi divokých hor, odeslány do jiných továren.

V „mateřském“ závodě také začala výroba všech karosářských variant kromě Sandera, které mělo premiéru v Brazílii. Ovšem brazilští manažeři byli školeni právě v Pitesti...Jen pro zajímavost: všech pět modelů vzniká na jedné výrobní lince, která je dlouhá celý jeden kilometr.

Francouzská automobilka samozřejmě dbá na důsledné dodržování kvalitativních norem. Rumunská továrna získala certifikáty ISO 9001 a používá systém AVES pro kontrolu kvality na konci výrobního procesu. Certifikát ISO 14001 jí pak byl udělen za ochranu životního prostředí a snížení dopadu její činnosti na přírodu. K tomu přispěla i modernizace vlastní elektrárny a například zavedení vodou ředitelných barev v lakovně. Zaměstnanci se také intenzivně vzdělávají – jen za loňský rok strávili ve školících místnostech 51 hodin.

Technologické centrum RTR (Renault Technologie Roumanie) dnes zaměstnává zhruba 1700 inženýrů a techniků, do konce roku 2009 se má stát největším svého druhu s třemi tisícovkami zaměstnanců. Bude také poskytovat technickou podporu všem továrnám, které vyrábějí automobily projektu X90. Další podobná centra má Renault v Brazílii, Jižní Koreji a Indii. V rumunském Titu, 45 kilometrů od metropole Bukurešti, pak vyroste nová zkušební dráha.

V designérském centru v Bukurešti v současné době v pracuje 15 návrhářů z různých koutů Evropy a Severní Ameriky. Jejich počet by se měl již brzy zdvojnásobit.

.

10 NEJÚSPĚŠNĚJŠÍCH ZEMÍ ŘADY LOGAN (PRODEJ V ROCE 2007)
Poř.ZeměZnačkaPočet prodaných vozů
1RumunskoDacia102 062
2RuskoRenault67 844
3FrancieDacia32 688
4IndieRenault17 706
5NěmeckoDacia17 301
6BrazílieRenault14 764
7VenezuelaRenault13 379
8MarokoDacia12 639
9ÍránRenault10 657
10UkrajinaDacia9 350

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
8. 6. 2008 15:53
Re: Bravo
Sandero mi právě přijde pěkný provar. Logan mi nevadí a chápu ho jako levné auto takzvaně z dílů co kde najdu. Na Sanderu se už pracovalo více a snaha byla i na designu, ten je ovšem kamenem úrazu a vypadá tak na konkurenci Ladě Kalina nebo 10let staré Corse ;-\
7. 6. 2008 11:31
Jde to
Kolega z práce si koupil toho kombíka.
Prostoru hodně, horší s výbavou, ale za ty peníze???
Nelíbí se mu vzhled auta, ale koupil si ho kvůli prostoru a kufru.
já osobně bych si ho nekoupil, ale on je s ním jinak spokojen.
6. 6. 2008 18:30
Re: je to dobrý auto
Tak o tej oprave by som s úspechom pochyboval, neopravíš si ho sám takisto, ako si sám neopravíš ani Felíciu, proste s motorom už dnes laik nepohne, hoci by bol aj talent.
Avatar - MajoThePuk
6. 6. 2008 09:14
Logan
Odhliadnuc na to ze to je dacia, urcite nedostane dizajnersku cenu ani niec..ale treba mu uznat, ze to je kus auta, co sa tyka pomeru cena/uzitocna hodnota, ponukne osvedcenu techniku z clia ci thalie, je to to iste..pre normalnu rodinku maximalne postacujuce vozidlo s velkym kufrom, v doplnkovej vybave celkom fesne...ale nic pre mna :-!