Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Laguna 2,0 dCi Black Edition – GT Junior

Ondřej Láník
Renault Laguna GT zůstává přes své nesporné kvality mimo hlavní zájem české klientely, a tak Renault přichází s komfortnější verzí, která má sice jen čtyřválec 2,0 dCi (110 kW), ale řízení všech kol ve výbavě nechybí.

Aktuální Laguně se zatím nepodařilo překonat veřejné mínění českých zákazníků a setrvává nadále spolehlivě ukryta v početném pelotonu neprémiových modelů střední třídy. Za prvních 10 měsíců se českým dealerům Renaultu podařilo prodat 282 vozů, což vypadá ve srovnání s čísly Passatu (2063 ks), Mondea (1520 ks) i Insignie (646 ks) nelichotivě, na druhou stranu jde o nejžádanější model francouzské provenience. Lépe se neprodává ani podobně mladý Citroën C5 (261 ks). Nejstarší Francouz - Peugeot 407 - statečně bojuje s časem , když jej letos zaregistrovalo 264 zákazníků.

Dnes nebudeme rozebírat proč se česká klientela chová podle výše uvedeného schématu. Dnešním testem chceme ukázat silné a slabé stránky jednoho z nejsnáze dostupných modelů střední třídy na českém trhu.

Takové malé GT

Příbuznost testovaného provedení Black Edition s vrcholným modelem GT je zřejmá na první pohled. Sportovněji tvarovaný nárazník, efektní kola z lehkých slitin a decentní označení na B-sloupku pronikají ze špičky nabídky do střední úrovně. Za 629.900,-Kč dnes pořídíte nadstandardně vybavenou Lagunu se standardně výkonným francouzským turbodieselem.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Nejprve se musíme zastavit u výbavy, protože teprve standard Renaultu vyjasňuje, že již zmíněná cena je i v dnešní slevové době hodně zajímavá. Už základní verze Laguny za 460 tisíc korun mívá slušnou výbavu. U naší verze Black Edition pak nechybí kompletní elektrická sada (okna, zrcátka, parkovací brzda), dešťový a světlený senzor, startování a odemykání pomocí bezdrátové karty, tempomat, automatická klimatizace, bi-xenonové natáčecí světlomety, zadní parkovací senzory, vestavěná navigace TomTom, 17palcová litá kola nebo čalounění kombinací látka/kůže.

Interiér působí mimořádně luxusním dojmem. Něco podobného dostanete pochopitelně i u konkurence, ale rozhodně ne v cenovém pásmu, začínajícím šestkou. Přístrojová deska z měkčeného plastu je kvalitně vyrobená, vypadá originálně a je i praktická. Laguna nevybočuje svými rozměry ze standardu střední třídy a vnějšími mírami dokonce patří k těm menším, uvnitř to ale téměř nepoznáte.

Vnitřní šířka patří k silným stránkám modelu (vpředu ve výši loktů 1500 mm, vzadu 1480 mm), podobně jako prostor v oblasti nohou předních cestujících. Řidič, který má rád pozici na kapitánském můstku, bude v Laguně spokojen: přehledná karoserie, nízko umístěná přístrojová deska, bohaté prosklení karoserie vše usnadňují. Kdo čeká od juniorského GT nízký posaz za volantem, bude naopak zklamán.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Vzadu nastává problém s polohou sezení, která je v rámci třídy spíše nižší a nad hlavou není tolik místa, kolik by v dospělém autě být mělo, ale průměrně rostlý muž s výškou 175 cm se nakonec nějak usadí. Pokud před ním cestuje řidič, který vyhledává minimální výšku sedáku nad podlahou, je třeba počítat s tím, že pod přední sedák si ten vzadu nárty nezastrčí.

Zavazadelník francouzského liftbacku netrhá rekordy co do objemu (450 l), spíše naopak, více než dostatečný je však přístup k zavazadlům.

Komfort místo newtonmetrů

I když aktivity Renaultu v oblasti odvozených sportovních modelů jsou v posledních měsících překvapivě velkorysé (vzpomeňte na rychlá Twinga, Clia i Megany RS), klientela od francouzského auta střední třídy čeká přeci jen hlavně jízdní komfort a nízkou spotřebu v případě motoru dCi. Právě to by měla verze Black Edition splňovat beze zbytku.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

Místo špičkové verze motoru 2,0 dCi (131 kW, 400 Nm) zaujal standardní turbodiesel 2,0 dCi (110 kW, 340 Nm). Plošší křivka točivého momentu znamená jednodušší ovládání auta při rozjezdu, náběh hnací síly není s rostoucími otáčkami tak prudký a při troše snahy nemusí posádka ani zaznamenat, že jede v turbodieselu. Může za to mezi neprémiovými vozy střední třídy asi nejlepší odhlučnění naftového agregátu, který má i po studeném startu měkký a tichý chod a minimální vibrace. Výkon i spotřeba odpovídá dnešnímu standardu dvoulitrových turbodieselů.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida Šestistupňová ručně řazená převodovka má přesně vymezené dráhy řazení, občasná zadrhávání v kulise ale dobrý dojem trochu kazí. Šestý rychlostní stupeň by mohl být vzhledem k síle motoru snad o něco delší, ve 130 km/h odečtete z otáčkoměru 2500 min-1 a po několika desítkách kilometrů i spotřebu kolem 7 l/100 km. S nižšími otáčkami spotřeba rychle klesá. Při konstantní jízdě rychlostí 100 km/h bude spotřeba činit jen 5,7 l/100 km.

Vyšší verze podvozku převzatá z Laguny GT tomuto Renaultu sluší. Není tak houpavá jako u běžných Lagun, ale o nekomfortu nemůže být řeč. Většinu nerovností podvozek absorbuje s poklidem, jen na opravdu velkých dírách znejistí a vy si zažijete nepříjemný ráz od postiženého kola. O špičkovou ovladatelnost se stará řízení zadních kol. Ubírá sice cosi z bezprostřednosti kontaktu řidiče s vozidlem, ale proti standardnímu nastavení Laguny jde o jednoznačné plus. Laguna s 4Control rychle a snadno zatáčí, ale přitom se jen minimálně naklání. Zásahy stabilizačního systému jsou řídké, a když se ESP ozve, působí citlivě.

Závěr

Laguna patří k nedoceněným modelům na českém trhu. Konkurenční prostředí přivedlo Renault k cenám, které odpovídají spíše o kategorii menším Octaviím, přitom jízdní pohodlí, kultivovanost čtyřválcového dCi i kvalita materiálů v interiéru bez přehánění patří k tomu nejlepšímu, co dnes můžete mezi neprémiovými modely střední třídy dostat. Ke slabinám Laguny patří menší nabídka prostoru na zadních sedadlech a podprůměrný objem zavazadelníku. Verze Black Edition snižuje cenu modelu se zajímavým podvozkem 4Control – Laguna s ním dokáže být rychlá i pohodlná současně.

renault testy strednitrida renault testy strednitrida  

První cena vozu 459.900,- Kč (1,6 16V (81 kW), Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací 579.900,- Kč (2,0 dCi 16V (110 kW), Dynamique)
Základní cena testovaného vozu 629.900,- Kč (2,0 dCi 16V (110 kW), Black Edition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 661.400,- Kč (2,0 dCi 16V (110 kW), Black Edition)

Plusy

  • Spojení ovladatelnosti s jízdního pohodlí
  • Měkký a tichý běh motoru
  • Bohatá výbava
  • Luxusně vyhlížející interiér, kvalitní materiály , špičkové zpracování
  • Tříletá záruka do 150 tisíc kilometrů

Minusy

  • Méně místa nad zadními sedáky
  • Absence komfortního blikání
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
  • Málo místa pod předními sedadly pro nohy cestujících vzadu
  • Vyšší posaz vpředu
Ondřej Láník
Renault Laguna 2,0 dCi Black Edition
Cena základní sestavy 629 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče i spolujezdce, boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy vpředu a vzadu, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, pyrotechnickými předpínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovačem síly a předpínači pro krajní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním s Kartou Renault, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti, podvozek se 4 řiditelnými koly, zadní diodová světla, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s ostřikovači, mlhové světlomety, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, směrové světla integrovaná do zpětných zrcátek, dešťový a světelný senzor, parkovací senzor vzadu (odpojitelný, s nastavitelnou intenzitou), palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný volant, poloautomatická parkovací brzda, chromovaná lišta na prahu předních dveří, zdvojená koncovka výfuku chromovaná, Pack LOOK – sportovní přední nárazník s rozšířenými nasávači vzduchu, vnější zpětná zrcátka černá, zatmavená zadní světla, Hands-free Renault karta, elektrické impulzní ovládaní skel předních oken s ochranou proti přiskřípnutí, elektrické ovládání skel zadních oken s ochranou proti přiskřípnutí, kožený 3ramenný volant, středová konzola s chromováním, loketní opěrka vpředu s koženkovým potahem, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, manuálně výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, automatická klimatizace, oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, RadioSat 3D Sound by Arkamys® s výkonem 140 W s Bluetooth®, s přehr. CD a MP3, RCA vstup, oddělený displej, ovl. pod volantem, 8 reproduktorů, navigační a komunikační systém Carminat TomTom (pokrytí východní Evropa), smluvní záruka Renault 36 měsíců/150 000 km Kč
Cena testované sestavy 661 400 Kč
Výbava testované sestavy Pack GT Line – kožené čalounění sport v kombinaci s alcantarou, tmavě šedé, hliníkové pedály, hliníková lišta na palubní desce, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (v kombinaci s vyhřívanými předními sedadly) (+20.000,-Kč), vyhřívaná přední sedadla (+5.000,-Kč), metalický lak (+11.500,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.9 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1377
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1462 / 550
Rozměr pneu: 215/50 R17
Renault Laguna 2,0 dCi Black Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2756
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne