Renault připravuje novou dohodu s odbory

Automobilka Renault bude žádat odbory o uzavření nové celostátní dohody o mzdách o mzdách a pracovních podmínkách. Cílem je odvrácení rozsáhlého propouštění zaměstnanců a uzavírání továren. Informace o tomto kroku zveřejnil například server Automotive News Europe, vycházející ze zprávy agentury Reuters, jejímž zdrojem byl Carlos Tavares, provozní ředitel Renaultu.
Právě podle Tavarese hodlá Renault s ohledem na trvalý propad poptávky po osobních vozech na evropském trhu projednat s odbory změny, které zajistí sladění mzdových a výrobních nákladů na srovnatelnou úroveň s podniky ve Španělsku a Velké Británii.
Carlos Tavares v souvislosti s chystaným jednáním upozornil i na skutečnost, že odbory jsou seznámeny se situací v konkurenčním francouzském koncernu PSA. Ten plánuje, že zruší více než 10.000 pracovních míst, uzavře jeden výrobní podnik a provede řadu dalších opatření. Právě díky tomu mají být odpory mnohem přístupnější k dohodě s vedením automobilky Renault.
Situace Renault Group, zahrnující i značku Dacia, rovněž není nejlepší a za prvních osm měsíců letošního roku jí v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Norsko a Island) podle Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) klesly prodeje o 16,1 procenta. Celkové tržby v regionu klesly ve stejném období o 6,6 procenta.
Podíl Renaultu na domácím trhu se podle odhadu tento rok sníží o 13 %, podíl na evropském trhu o 8%. Podle všeho se situace na evropském trhu jen tak nezlepší. Na úroveň před krizí by se poptávka po automobilech mohla vrátit za tři až pět let.
„Každá firma je svázána se svou domovskou zemí,“ řekl Carlos Ghosn, generální ředitel Renaultu, pro televizi France 24. „Firma potřebuje přirozenou základnu. Přirozenou základnou Renaultu je Francie,“ dodal.
Zároveň Ghosn upozornil, že pokud bude propad trhu pokračovat nebo se prohloubí, nebude Renault s to zachovat všechna stávající pracovní místa. V současnosti však podle něj firma žádné propouštění neplánuje.