TEST Renault Scénic 1.9 dCi - tvůrce kompaktního velkoprostoru
Několik let dozadu, když ještě nikdo neznal zkratku Euro NCAP, byl Renault v Evropě známý jako průkopník na poli velkoprostorových automobilů. Po velkém Espace přišel ve druhé polovině devadesátých let menší Scénic, který úspěch zopakoval. Na trhu je již druhá generace populárního rodinného automobilu a loňská inovace této modelové řady s sebou přinesla několik novinek. Jak si tento model vede v sílící konkurenci jsme zjišťovali na počátku letošní zimy.
Facelift v poločase
V poločase modelového cyklu – loni v létě - přišel Renault s výraznějším faceliftem populární modelové řady Scénic. V jeho rámci se do výroby dostala také pětimístná verze Grand Scéniku a několik nových prvků výbavy.
Omlazená tvář rodinného Renaultu se přibližuje ostatním modelovým řadám. Nová maska, prolisy na kapotě ve tvaru V a široký vstupní otvor pro chladící vzduch v nárazníku, to vše jsme již u některého ze současných Renaultů viděli. Mlhová světla jsou přesunuta blíže k okrajům vozu a nové hlavní sdružené světlomety využívají projektorových halogenových světel nebo xenonových výbojek. Zdrojem světla vzadu jsou světelné diody. Kola standardních výbav dostala nové motivy poklic a v nabídce jsou také čtyři nové motivy kol z lehkých slitin. Mít renaultovo MPV s nárazníky v barvě karoserie nyní znamená, že lakovány jsou také ochranné lišty na náraznících a dveřích, lišty na chladiči jsou chromované. Vybírat je možno z pěti nových barev karoserie (modré Twilight, modré Extreme, modré Iceberg, šedé Beige a zelené Goyave) uvnitř jsou nové vzory potahových látek. Testovaný automobil představuje stupeň Dynamique, který je druhou nejdražší úrovní hned po luxusní Privilége.
K novým interiérovým prvkům výbavy na přání náleží audio systém s měničem na 6 CD zabudovaným do přístrojové desky, hands-free využívající technologii Bluetooth a obrazovka o úhlopříčce 16,5 cm s poměrem stran 16:9. Ani jeden z vyjmenovaných prvků však náš model neměl.
Zbraně nejsilnější: variabilita a použitelnost v praxi
Rozměrově Scénic nevybočuje z obvyklých dimenzí vozů s jednoprostorovou karoserií nižší střední třídy, ale hustota s jakou se milé a praktické detaily rozmnožily na palubě tohoto Renaultu z něj dělá miláčka rodin. Začneme-li u odkládacích prostor, pozornost si zaslouží uzavíratelné schránky ve dveřích, v podlaze nebo rozměrná posuvná schránka mezi předními sedadly.
Drobným prohřeškem proti praktičnosti jsou poněkud těžší sedadla, která se navíc při manipulaci rozevírají. Tradičně luxusní materiály, vybírané s francouzským smyslem pro estetično, byly tentokrát i dobře zpracovány. S loňskou inovací se v této modelové řadě Renaultu zlepšila úroveň subjektivně vnímané kvality. Nic zde nevrže, hmatové vjemy jsou bezchybné, čichové buňky si nemohou stěžovat. Sedíme trochu jinak než dříve, o poznání přirozeněji. Komfortně orientovaná sedadla mají překvapivě průměrně tuhé výplně. Páčky pod volantem mají stále nejednoznačně vymezené polohy a tak chvíli trvá než jim přijdete na kloub (doslova a do písmene). Jednoznačně dobrou zkušenost jsme zaznamenali s poloautomatickou parkovací brzdou, která se samočinně aktivuje vždy po vypnutí motoru a deaktivuje ve chvíli, kdy dáte přidáním plynu při zařazené rychlosti najevo, že se míníte rozjíždět. Vzhledem k ostatním rozměrům a dobrému výhledu všemi směry překvapuje skromný rozměr vnějších zpětných zrcátek, které nestačí hlavně ve městě.
Scénic: auto pro posádku
Příjemný motor: 1.9 dCi (96 kW)
Testovaný automobil byl vybaven motorem 1.9 dCi, který od loňska dává ve Scéniku nejvyšší výkon 81, 85 nebo 96 kW vždy při 4000 ot./min a tvaří tak střed nabídky vznětových motorů mezi verzemi 1.5 dCi a 2.0 dCi. Na český trh se dováží pouze nejsilnější varianta 1.9 dCi (96 kW). Kombinace písmen a čísel v označení motorizace vybízí ke srovnání s populárním motorem 1.9 TDI (96 kW). Modernější technika dodávky paliva do válců (common-rail) kombinovaná s filozofií výrobce se podepsala na zcela jiném projevu francouzského motoru. Ten má především velmi klidný chod a to i po studeném startu, motorový prostor je dobře izolován. S růstem otáček roste plynule od volnoběžné úrovně až ke jmenovitým otáčkám chuť motoru k odvádění práce. Nikde vás nepřekvapí žádné momentové skoky, akcelerovat lze ale přesto svižně a s grácií. Zásluhu na tom má také šestistupňová ručně řazená převodovka s ergonomicky optimálním umístěním řadicí páky na výběžku středové konzoly. Její dráhy sice stále připomínají naše nedávné nedobré zkušenosti s řazením Renaultu Laguna, ale v tomto případě můžeme konstatovat, že jde o nejpřesnější řazení, jaké jsme v poslední době v Renaultu používali.
Mimo příjemného jízdního projevu těší také příznivá spotřeba paliva, která se na ujetých 1500 kilometrech ustálila na 6,2 l/100 km. Mimo město se lze dostat asi na 5,5 l/100 km, ve městě počítejte asi se 7,5 l/100 km.
Jako víno
První cena vozu | 511.900,-Kč (1.4 16V (74 kW), Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Expression) |
Základní cena testovaného vozu | 718.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 833.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků po slevě | 733.900,-Kč (1.9 dCi (96 kW), Dynamique) |
Plusy:
- tichý a úsporný motor
- odhlučnění interiéru
- komfort odpružení
- kvalita a volba materiálů interiéru
- množství a nápaditost odkládacích prostor v interiéru
- variabilita interiéru
- využitelná šířka interiéru
- optimální umístění řadící páky
Minusy
- problematické uspořádání přístrojové desky
- obtížná manipulace se zadními sedadly (rozevírají se)
- jízdní vlastnosti v extrémní situaci
- nejednoznačné vymezení polohy páček pod volantem, tvar, ovládací síly, umístění
- malé rozměry vnějších zpětných zrcátek