Renault Trucks: První hybrid s kryogenním chlazením
Základem pro první funkční užitkové vozidlo s hybridním pohonem v kombinaci s chladící nástavbou, u níž byl dieselový chladicí agregát nahrazen systémem na kapalný dusík je Renault Premium Distribution Hybrys Tech.
K pohonu tohoto vozidla slouží systém, který spojuje vznětový motor s elektromotorem MDS (Motor Drive System) s elektrosystémem ESS (Electrical Storage System). Síla hybridního pohonné systému je přenášena na zadní kola prostřednictvím robotizované převodovky Optidriver+.
Hybridní nákladní Renault se může pohybovat pouze za využití elektromotoru až do rychlosti 20 km/h. Kromě spotřeby paliva nižší až o 20 % ve srovnání s konvečním vozidlem snižuje hybridní pohon Renault Trucks také hlučnost.
Dodavatelem systému kryogenního chlazení je společnost Air Liquide a k jeho přednostem má patřit vysoká účinnost, přesnost kontroly teploty, snížení emisí CO2 až o 15 tun ročně u jednoho vozidla a snížení hluku na 60 dB ve vzdálenosti 7 metrů od vozidla.
Nízká hlučnost celého vozu stojí za splněním normy PIEK, což je nizozemský program vývoje tichých přepravních metod, které vyhovují náročným hlukovým omezením nařízeným místními zákony.
K splnění normy PIEK je každý produkt akusticky testován, přičemž musí splnit hlukový limit do 60 dB(A) ve vzdálenosti 7,5 metru od zdroje, což odpovídá hluku běžné konverzace. Takové produkty jsou pak určeny k rozvážení zboží v hodinách nočního klidu, kdy nesmí být rušeni okolní obyvatelé. Povolený limit v obytných oblastech mezi 23.00 a 7.00 činí v mnoha zemích 60 dB. Norma PIEK byla následně převzata dalšími zeměmi mimo Nizozemí, například Velkou Británií, Francií, Německem a Belgií.
K dalším přednostem hybridního vozidla s kryogenním systémem chlazení má patřit skutečnost, že nepřímé šíření chladu zvyšuje bezpečnost při ovládání chladícího systému a výrazné snížení znečištění vzduchu a hluku zlepšuje obraz logistiky ve městech.
Díky nižší hlučnosti toto vozidlo umožňuje provádění zásobování v nočních hodinách, aniž by rušilo obyvatele. Díky menšímu provozu pak navíc může toto zásobování probíhat mnohem rychleji a řidiči stráví méně času při čekání na vykládku zboží.
Na vývoji a výrobě tohoto vozidla se kromě společností Renault Trucks a Air Liquide podílela i firma Chereau, která patří mezi největší výrobce chladících vozidel.