Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Říjen 2014 na Veterán.auto.cz: Wankel i boxer

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Historie automobilismu je plná legend i unikátních konstrukcí. V říjnu jsme se na stránkách serveru Veterán.auto.cz podívali na dalších pět z nich.

Dvojčata Alfa Romeo 145/146 nahradila před dvěma dekádami postupně veleúspěšnou řadu 33. Zachovala si z ní motory boxer, ale ty byly nakonec vystřídány modernějšími agregáty Twin Spark se dvěma svíčkami na válec. Oficiálně kvůli emisním normám, ale pohonné jednotky odvozené z fiatů byly pochopitelně levnější než vývoj nových ekologičtějších motorů s protilehlými válci, které by se beztak ve vozech jiných koncernových značek beztak neuplatily. Je také zajímavé, že jedním z lidí, kteří se podíleli na vnějším designu, byl Chris Bangle. Ten později kontroverzním způsobem změnil tvář vozů BMW. Alfy 145 a 146 vystřídala nádherná 147.

Americké Checkery nejsou v Evropě příliš známé. Přesto když se podíváte na jakýkoli film hollywoodské produkce do začátku 90. let minulého století, určitě v něm na ně v podobě hlavně žlutých taxíků narazíte. Vyráběly se šedesát let a za mořem patří k legendám. Digitální přístrojové desky zase nejsou výdobytkem moderní doby, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ano, dnes máme mnohem dokonalejší, ale našli bychom je už v Corvette čtvrté generace z roku 1984. Všechny „Vetty“ od počátku vyznávaly laminátové karoserie, pouze u nejmodernější C7 se začínají uplatňovat uhlíkové kompozity. V C4 se však poprvé nacházely plasty v hojné míře i uvnitř.

NSU koupilo práva na výrobu rotačního motoru Felixe Wankela jako první a také jej uvedlo do sériové výroby. Sedan Ro 80 se stal kvůli své technické vyspělosti dokonce evropským Automobilem roku. Nechyběla mu ani elegance. Ale nakonec byl i labutí písní značky. Pohonné jednotky s krouživými písty trpěly katastrofální nespolehlivostí. I když se Ro 80 vyrábělo celou dekádu, dnes zachovalý exemplář s původním „srdcem“ najdete opravdu jen stěží. Nespokojení majitelé je vyměňovali za spolehlivější od Mazdy, která ve vývoji Wankelu pokročila mnohem dále. Společnost NSU GmbH existuje stále, byť automobily už 37 let nevyrábí, spravuje práva na unikátní motory.

Spolehlivý japonský sporťák malých rozměrů s vynikajícími jízdními vlastnostmi a rozumnou cenou? Tím nemusí být jen Mazda MX-5, ale i Toyota MR2. Přišla o pět let dříve a měla agregáty zamontované nikoli vpředu, nýbrž před zadní nápravou. Roadsterem byla až třetí generace, první dvě představovaly kupé s výklopnými světlomety a většinou s odnímatelnými panely střechy. Největší klasikou je hranatá první W10, která byla také obchodně zdaleka nejúspěšnější. Nástupce zase připomínal zmenšené ferrari.

Alfa Romeo 145/146 (1994-2001): Od boxeru ke Twin Sparku

Velmi úspěšnou Alfu Romeo 33 nahradil před dvěma dekádami třídveřový model 145. Následující rok jej doplnil sedan s číslem o jedno vyšším. Neuvěřitelně úspěšná třiatřicítka se prodávala jedenáct let a do milionu jí nakonec chybělo jen necelých jedenáct tisíc exemplářů. Kompaktní klínovitá 145 (Tipo 930A) byla kompletně dílem konstruktérů a návrhářů automobilky, respektive v případě designu to byl i Centro Stile Fiat…

Celý článek: Alfa Romeo 145/146 (1994-2001): Od boxeru ke Twin Sparku

alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet

Checker: Americká taxikářská ikona

Checker Motors Corporation vyráběla v letech 1922–82 ve své továrně v michiganském Kalamazoo oblíbené taxíky, ale i nákladní vozy, autobusy a speciální vozidla. Kdo se někdy procházel po bulvárech na newyorském Manhattanu může potvrdit, že ulice jsou plné žlutých taxíků, které vás jsou ochotné odvézt za slušnou cenu kamkoliv. Až do začátku osmdesátých let minulého století převažovaly v mnoha...

Celý článek: Checker: Americká taxikářská ikona

alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet

Chevrolet Corvette C4: Plasty a elektronika

Kupé a roadstery Chevrolet Corvette čtvrté generace s motory V8 se od roku 1984 vyráběly 13 let. Výkonnější verze ZR-1 měla až 405 koní. Od roku 1953, tedy za více než šedesát let, vzniklo do dnešních dnů sedm generací jednoho z nejslavnějších sportovních vozů Ameriky. První generace označovaná jako C1 se vyráběla v letech 1953–62, druhá C2, zvaná Sting Ray, v letech 1963–68). Následovala ji třetí...

Celý článek: Chevrolet Corvette C4: Plasty a elektronika

alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet

NSU Ro 80 (1967–77): Wankel v praxi

Přední kola revolučního sedanu NSU Ro 80 poháněl dvourotorový rotační motor Wankel. Vůz měl dvoupedálové ovládání se samočinným vypínáním spojky. Bývalá německá automobilka NSU a vynález rotačního motoru Felixe Wankela patří nerozlučně k sobě. Felix Wankel (1902–88) začal s NSU spolupracovat už v roce 1951 a o tři roky později si nechal patentovat rotační motor s trojbokými krouživými písty...

Celý článek: NSU Ro 80 (1967–77): Wankel v praxi

alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet

Toyota MR2 W10 (1984-1989): Poprvé s motorem uprostřed

Když se řekne malý, relativně úsporný japonský sporťák, všichni si určitě představí Mazdu MX-5. Jenže Toyota s ním přišla mnohem dříve a navíc na něj šla úplně jinak! Pánové u Toyoty si už v roce 1976 usmysleli, že potřebují opravdové auto pro řidiče, ale zároveň malé a levné. Prapůvodně to neměl ale být vyloženě sportovní vůz. Svět měl za sebou první ropný šok a záhy přišel další, takže nesměl ani moc konzumovat benzin...

Celý článek: Toyota MR2 W10 (1984-1989): Poprvé s motorem uprostřed

alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet alfaromeo corvette toyota nizsistredni vyssistredni sportovni kupe kabriolet

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Ja Prvni 123
2. 11. 2014 22:07
Re: motory boxer versus "twin spark"...
Mizerne automaticke opravy!
Vyrobne levnejsi...
To je nevyhoda psani pres telefon.
:-(
Avatar - Ja Prvni 123
2. 11. 2014 22:06
motory boxer versus "twin spark"...
Obdivuji a chvalim odvahu, napsat to popravde: motory boxer byly lepsimi motory. Jedinym duvodem zmeny bylo to, ze nove motory byly vyrobeny ne levnejsi.
Diky.
;-)