Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rinspeed Advantige Rone

Citroën
Citroën
Citroën
Citroën
13 Fotogalerie
Na prvním ženevském autosalonu nového milénia spatřil světlo světa švýcarský jednomístný sportovní vůz Rinspeed Advantige Rone.

Pro vývojové konstruktéry firmy Rinspeed byl cíl jasný: vytvořit originální, nízko položený sportovní automobil, který bude nabízet přemíru zábavy při řízení. Advantige Rone s výškou pouhých 97 cm je nejnižším automobilem a prvním sportovním vozem na světě poháněným biopalivem, vyrobeným z organického kuchyňského a zahradního odpadu.

Designové kořeny Advantige Rone jsou patrné na první pohled. Zdařilá kombinace vozů Formule 1 a závodních vozů LeMans vytváří neobyčejný a originální design. V aerodynamickém kokpitu sedí řidič uprostřed. Zpětná zrcátka byla nahrazena třemi barevnými kamerami, které přenáší obraz o dění za vozem na LCD monitory v kokpitu.

Zajímavé je charakteristické umístění kokpitu v podélné ose vozu a velmi nízký posaz řidiče nad zemí. Pro zlepšení viditelnosti při řízení ve městě a parkování, vyvinuli konstruktéři Rinspeedu systém DCCC (Dynamic Cockpit Control Concept). Tento nový ojedinělý systém zajišťuje variabilní nastavení výšky kokpitu nad zemí v závislosti na rychlosti vozu. Do rychlosti 40 km/h je kokpit i s řidičem v nejvyšší pozici. Při rychlosti nad 70 km/h je v nejnižší poloze, tedy o 30 cm níže (!)

Velkým krokem vpřed je motor poháněný biopalivem. Díky jemu je Advantige Rone nejčistším sportovním voze světa. Výfukové emise jsou 60 až 95 % pod dnešními emisními limity pro benzinová a dieselová vozidla. Palivo se získává kvašením organického odpadu - převážně z kuchyní a zahrad - a proto je CO2 neutrální. Energie získaná ze 100 kilogramů odpadu vystačí přibližně na 100 km bez vlivu na tzv. skleníkový efekt. Tato nová technologie je vyvíjena ve Švýcarsku a již se používá v několika závodech na celém světě. Mezi zainteresovanými stranami jsou společnosti ze Švýcarska, Německa, Francie, Rakouska, Japonska, USA, Brazílie a Austrálie. Švýcarský závod Kompogas s roční kapacitou 20.000 tun vyrábí energii odpovídající 1,4 milionu litrů benzinu.

Vzadu umístěný čtyřválec o objemu 1,8 litru dosahuje výkonu 88 kW (120 k) při 5500 ot/min a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 165 Nm při 3000 ot/min. Síla motoru je přenášena na zadní nápravu přes pětistupňovou manuální převodovku. Díky lehké kompozitové konstrukci karoserie váží tento švýcarský "žralok" pouhých 750 kg. Poměr výkonu a hmotnosti je znát především na dynamice vozu. Dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund a uhánět maximální rychlostí 205 km/h.

Dvoudílná devatenáctipalcová kola z lehkých slitin jsou obuta do pneumatik Continental SportContact 2 o rozměru 235/35 R 19 na přední a 255/40 R19 na zadní nápravě.

Sportovní interiér je směsicí technického funkcionalismu a komfortu. Údaje o motoru a vozidle jsou seskupeny do dvou rozměrných kulatých přístrojů na přístrojové desce. Dokonalost vozu je zvýrazněna lakem Standox v odstínu "Imola Ice" a "Catalunya Splash", měnící barvu z modré a stříbrné na červenou v závislosti na úhlu dopadu světla.