Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rinspeed v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Švýcarská firma Rinspeed vznikla v roce 1977 jako tuner a exkluzivní úpravce automobilů, pro kterého je přání zákazníka výzvou, či snad dokonce rozkazem k tvůrčí aktivitě.

Ti, co chtějí vskutku něco výstředního a mají na to, jdou k Rinspeedu.

Chopster

O zajímavém kousku z dílny švýcarského úpravce Rinspeed jsme na Auto.cz několikrát informovali. Porsche Cayenne dostalo nový charakter rozšířením karosérie v oblasti blatníků, ale hlavně snížením střechy o celých 150 mm. To se snadno řekne, ale obtížně provádí. Všechny sloupky karoserie, dveře a skla prošly úpravou, nebo byly nově vyrobeny.

Tuhost střechy, která je důležitou součástí struktury karoserie, byla podrobena mnoha pevnostním výpočtů a nakonec posílena pečlivě zamaskovaným ochranným obloukem. Nové blatníky vyplňují třiadvacetipalcová kola s pneumatikami o šířce 305 mm. Osmiválec o výkonu 441 kW dává točivý moment až 800 Nm. V případě potřeby umí Chopster zrychlit na 100 km/h za méně než 5 sekund a nejvíce jede 290 km/h.

Interiér poskytuje místo čtyřem cestujícím, kteří jsou usazeni do samostatných sportovních sedadel. Nejjemnější kůže použitá v interiéru je jen jedním z mnoha luxusních prvků, který splní požadavky těch nejnáročnějších motoristů. Konečnou úpravu vozu, který si můžete nechat na zakázku postavit, určíte po dohodě s výrobcem. Pak už stačí dodat 325 000 až 375 000 Euro a Chopster je váš.

Senso

Stěžejní myšlenkou letošní studie Rinspeedu je důležitost lidského faktoru v automobilu. Téma, které je aktuální v celém autoprůmyslu má svůj velký význam v době, kdy elektronika přebírá kontrolu nad vším důležitým v automobilu, ale řidič si mnohdy připadá jako loutka, které již nezbývá mnoho svobody.

Koncept Senso je jako vždy připraven ve spolupráci s různými dodavateli, kteří využívají příležitosti k publicitě na významném mezinárodním autosalonu. Název vznikl ze speciální funkce snímačů ve voze, které sbírají biometrická data řidiče, z nichž lze posléze v reálném čase dedukovat jaké je momentální rozpoložení osoby za volantem.

Základem je snímání tepu, doplněné o sledování jízdního chování řidiče za volantem (např. četnost změny jízdních pruhů, jak blízko a při jakých rychlostech se řidič přibližuje vozidlu jedoucímu před ním). Sebraná data jsou vyhodnoceny počítačem, který odhaduje řidičův aktuální stav.

Tvůrci vozu se dotýkají klasické psychologie člověka i východoasijských filozofií uplatňující různé netradiční přístupy k ovlivnění lidské psychiky použitím barev, které jsou v okolí řidičova výhledu (malé LCD monitory v interiéru mění barvy). Využívají se také další smysly. Zvukové vjemy jsou v psychologii hojně využívány, stimulace pomocí pachů a vůní již tak běžná není, obojí však Rinspeed využívá. Vanilkovo-mandarinková vůně řidiče má uvolňovat, citrónovo-grepfruitová zase zvyšovat pozornost. Jakmile počítač detekuje nebezpečí zvýšené únavy nebo mikrospánku, upozorní řidiče vibracemi sedadla. Celkově je myšlenka bezesporu zajímavá, problematická však bude hlavně stavba vyhodnocovacího algoritmu, který bude rozhodovat o aktuálním stavu řidiče a případných zásazích akčních členů. Při našem focení Sensa na autosalonu v Ženevě byl na místě řidiče jistý japonský novinář a popravdě řečeno bylo kolem vozu vskutku cítit řadu smyslných vůní.

Ale zpět k technice. 1385 kg těžké Senso je poháněno šestiválcem s protilehlými písty z Porsche Boxster S. Motor prošel úpravou, takže nyní umožňuje spalovat nejen benzín ale také zemní plyn. Emise CO2 mohou být touto cestou sníženy s relativně nízkými náklady. Nejvyšší výkon činí 184 kW při 6200 ot./min, maximum točivého momentu 300 Nm je položeno do 4600 ot./min. Manuální šestistupňová převodovka přenáší výkon motoru na zadní kola. Senso zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,9 s a v kolonce nejvyšší rychlost výrobce udává hodnotu 250 km/h.


Ondřej Láník