Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce v Ženevě 2007

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Během autosalonu nejdražší automobilka světa oznámila předání třícisícího Phantoma koncovému zákazníkovi, ale tím hlavním sdělením byla v Ženevě evropská premiéra nového otevřeného modelu.

Phantom Drophead Coupé

Druhý model Rolls-Royce uvedený od převzetí značky německou skupinou BMW je další revolucí v oblasti ultraluxusních automobilů. I když v názvu figuruje i slovo Coupé, tentokrát se jedná o otevřený kabriolet 2+2.

Jak Rolls-Royce před mnoha měsíci slíbil, příjde v roce 2007 na trh zcela nový kabriolet. Jeho výstavní premiéra byla již na detroitském autosalonu, v Evropě se poprvé Drophead Coupé představilo v Ženevě. I když tvary studie 100EX byly vzhledem ke konzervativní modelové strategii značky značně futuristické, sériová podoba se od prototypu liší vskutku jen v detailech.

Automobil pojmenovaný Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé nesdílí s Phantomem ani jeden povrchový díl karoserie. Vnější rozměry 5609 x 1987 x 1581 mm jsou úctyhodné, stejně jako rozvor dlouhý 3320 mm, ale na limuzínu, která vozu propůjčila jméno, několik desítek délkových milimetrů schází (-226 mm do délky, -250 mm na rozvoru). Menší rozměry umožnily dosáhnout menšího průměru otáčení (13,8 m Phantom, 13,1 m Phantom Drophead Coupé), ale to zřejmě nebude důvod proč se zákazníci o automobil za více než 400 tisíc dolarů začnou zajímat.

Reálné motivy klientely značky Rolls-Royce přesně neznáme, ale sama automobilka je pyšná na design, techniku, materiály i nová řešení, která na Phantom Drophead Coupé budou použita.

Šéfdesignér Ian Cameron řekl: "Obyčejným konstrukčním odstraněním střechy z Phantomu by vznikl úžasný kabriolet, ale nebylo by jej možno označit za perfektní. Při navrhování vozu Phantom Drophead Coupé jsme přemýšleli o samotné podstatě otevřených vozů a zejména pak o tom, co tato podstata znamená pro značku Rolls-Royce".

Tvary nového modelu se drží klasických proporcí velmi dlouhých otevřených luxusních vozů 2+2. Krátký převis vpředu, dlouhý vzadu, nekonečná kapota a nerušená "plocha" pontonu karoserie od A-sloupku dále dozadu.

Evoluce se nevyhnula ani designu značky Rolls-Royce. Od představení Phantomu uplynuly 4 roky a na přídi nejnovějšího vozu je to proto znát. Maska snad poprvé není přísně vertikální, ale je šetrně zasazena do celkového uspořádání přídě vozu. Chybět nemůže nově stylizovaná soška Spirit of Ecstasy, která bude dodávána ve stříbrném nebo zlatém provedení. Ze studie je převzat motiv nelakované leštěné kapoty z oceli a rámu čelního skla, který je k dispozici proti příplatku i v sériovém voze. Bez příplatků jsou ve výbavě extrémně nízká směrová a denní světla, které využívají světelné diody, ale jako hlavní zdroj světla jsou i nadále využívány konvenční zdroje světla. Pod registrační značkou je kamera, jejíž širokoúhlý obraz je přenášen na monitor v interiéru a usnadňuje tak parkovací manévry a vjíždění z vedlejší na hlavní silnici v městských ulicích.

Výrazným designérským prvkem otevřeného vozu je kryt skládací střechy obklopující prostor pro cestující. U Phantoma Drophead Coupé je vyroben z týkového dřeva připomínajícího materiály používané na luxusních jachtách. Skládací látková střecha má 5 vrstev (poslední vnitřní je přitom z kašmíru) a podle výrobce jde o momentálně největší střechu svého druhu jakou automobilky nabízejí. Vzadu je k dispozici 315litrový zavazadlový prostor, do kterého je podle Rolls-Royce možné umístit 3 golfové bagy. Využitelný objem se přitom nemění s aktuální polohou střechy. Přístup k zavazadlům je snadný díky "simply clever" dvoudílnému víku zavazadlového prostoru. Vertikální část lze využít jako piknikové sedátko pro dvě osoby, které by však v součtu neměly vážit více než 150 kg.

Interiér otevřeného Rolls-Royce musí vedle obvyklých vysokých požadavků na funkci a formu splňovat také náročné požadavky na odolnost povětrnostním podmínkám. Materiály jsou tomu přizpůsobeny. Na sedadlech a na čalounění tak není ve Phantomu Drophead Coupé perforovaná kůže, speciální materiály odolávající vysoké relativní vlhkosti jsou použity například také na koberce. Přední sedadla jsou menší než ve Phantomu a mají integrovány obvyklé zádržné systémy v konstrukci. Pozice řidiče za volantem je poměrně vysoká, aby měl přes dlouhou kapotu dostatečný výhled vpřed a přehled o dění kolem rozlehlého vozu. Prostor na zadních sedadlech je podle výrobce tak dobrý, že lze bez obav hovořit o plnohodnotném čtyřmístném kabrioletu.

Ve světě současných automobilů neobvyklé uchycení bočních dveří vzadu má usnadnit nastupování na přední i zadní sedadla a současně je výhodné z hlediska bezpečnosti a tuhosti nosné struktury. Výrobce v tiskové zprávě zmiňuje jednolitou konstrukci A-sloupků, které končí až ve dvojité sendvičové podlaze. Tuhost karoserie, která využívá prostorový ručně svařovaný rám z hliníkové slitiny a profilů, se podle tiskové zprávy nejsnáze pozná podle vibrací prostého vnitřního zpětného zrcátka i ve vysokých cestovních rychlostech. Na karoserii je 140 m svarů, tj. o 20 m více než v případě Phantomu.

Pohon sériového vozu zajišťuje známý vidlicový dvanáctiválec 6,75 l (338 kW, 720 Nm) kombinovaný se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF. Studie 100EX byla přitom poháněna prototypem motoru s uspořádáním válců V16. Akcelerace Phantomu Drophead Coupé z 0 na 100 km/h má trvat méně než 6 sekund, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 240 km/h. Pohotovostní hmotnost vozu činí 2620 kg, což je asi o 125 kg více než kolik váží Phantom.


Ondřej Láník
Diskuze (2)