
Saab AlcoKey se přiblížil sériové výrobě
Saab chce přispět ke zlepšení neradostného stavu a tak již před časem prezentoval novou funkci klíče od automobilu. AlcoKey se nyní přiblížil sériové výrobě. Ještě předtím se bude testovat ve stokusové flotile služebních vozů nebo vozů taxislužby. Jde o závěrečný půlroční test, který uzavře dva roky trvající vývojové stadium celého zařízení.
Systém 'Alcokey' vyvinutý společností Saab je tvořen malým náustkem, který je součástí rukojeti klíče. Další součástí je transpondér, který komunikuje s řídícím počítačem vozu. Ten zabrání nastartování motoru, jestliže vzorek dechu řidiče obsahuje alkohol v množství přesahujícím přípustnou hranici.
Testy prototypu, prováděné na modelu Saab 9-5 a 9-3, mají prověřit spolehlivost a přesnost zařízení. Systém má sloužit jako praktický a levný prostředek pro měření hladiny alkoholu bez nutnosti instalování dražšího, pevně zabudovaného zařízení ve vozidle. Systém 'Alcokey' je elegantní modifikací stávající technologie pro zabezpečení vozidel proti odcizení. Když řidič na dálkovém ovladači kombinovaného klíče stiskne tlačítko 'otvírání dveří', zapne se také senzor alkoholu. Řidič pak foukne do malého náustku na okraji rukojeti klíče, aby poskytl vzorek svého dechu. Ten dále prochází malou vnitřní trubičkou, která obsahuje polovodičový senzor o velikosti špendlíkové hlavičky. Pak je vzorek analyzován a na klíči se rozsvítí zelená nebo červená kontrolka.
Svítí-li zelená kontrolka, vyšle klíč do řídícího počítače vozu signál 'vše v pořádku'. Tento signál je doplňkem obvyklého signálu, který klíč vysílá vždy, aby vypnul imobilizér motoru. Pokud ovšem svítí červená kontrolka, signál 'vše v pořádku' není vyslán a tak zůstává imobilní. Software vydávající pokyn imobilizéru může být modifikován podle limitů pro hladinu alkoholu platných v místě registrace vozu. Po vdechnutí vzorku musí být automobil do minuty nastartován, jinak je imobilizér opět aktivován. Vedle složení dechu je analyzována také teplota vdechovaného vzduchu, aby se zabránilo lstem řidičů, kteří použijí vzduch z nafouknutého balónku nebo ruční pumpičky. Výrobce zřejmě předpokládá, že rizikoví jsou řidiči jedoucí sami ve voze. Ošetřit situaci kdy do náustku fouká jiný člověk by v praxi bylo podstatně složitější.
Aktuální provedení je menší než původní prototyp a vylepšena je životnost baterie. Ta má nyní vydržet v provozu 12 měsíců za předpokladu, že klíč bude používán pětkrát denně. Je-li kapacita baterie nižší než 20 % jmenovité hodnoty, svítí na klíči dioda, vyzývající k návštěvě servisu. Jako nouzové řešení je připraven kabel od zapalovače cigaret, který dodá klíči energii v případě vybití baterie.
Saab AlcoKey je v současné době připravován výhradně pro prodej na švédském trhu, cena se bude pohybovat kolem 3000 SEK (cca 9500,-Kč). Při dalším prodeji vozu může být funkce deaktivována.