Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab podá novou žádost o ochranu, odbory chtějí žádat o bankrot

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
"Koho neoslepují všechna ta krásná slova o prvotřídní značce s kultovním statusem a špičkovou továrnou, nemůže nevidět, že Saab je jako podnik nahý," napsal ekonomický list Dagens Industri.

Zadlužená švédská automobilka Saab chce bojovat o své přežití a v pondělí podá novou žádost o soudní ochranu před věřiteli. Chce tak předejít kroku firemních odborů, které hodlají podat návrh na konkurz firmy příští týden. Vedení Saabu věří, že jeho odvolání přesvědčí soud o reálnosti plánu získat nové peníze od čínských partnerů.

Saab se ve čtvrtek posunul blíž k bankrotu, když mu švédský soud zamítl žádost o ochranu před věřiteli a vyjádřil pochybnosti o možnosti firmy získat nové peníze k přežití. Firma nemá už řadu měsíců peníze na provoz a za srpen nevyplatila ani mzdy. Pokud se mají odbory dostat k nevyplaceným penězům ze státního pojišťovacího fondu, musí být firma buď v režimu ochrany před věřiteli, nebo bude zařazena do konkurzního řízení.

Odborový svaz Unionen, který zastupuje administrativní pracovníky Saabu, je rozhodnut udělat krok k vyhlášení bankrotu Saabu. "Musíme zasáhnout během několika pracovních dní," řekl právní poradce odborů Martin Wastfelt. Svaz výrobních zaměstnanců IF Metall dal najevo, že počká ještě přes víkend, požaduje ale rychlé řešení otázky mezd.

"Podání k soudu předpokládáme v pondělí," řekl Victor Mueller, výkonný šéf nizozemské firmy Swedish Automobile, která je vlastníkem Saabu. Saab se chce odvolat k jinému soudu proti čtvrtečnímu zamítavému rozhodnutí soudu okresu Vanersborg. Mueller dodal. že odvolání by mělo odpovědět na otázky prvního soudu ohledně možnosti získat finance na provoz od čínských firem, které se v červnu dohodly na investici do Saabu.

Švédští komentátoři a analytici už velké šance na záchranu automobilky s šedesátiletou historií nevidí. "Ukončete to trápení hned," vyzývá titulek dnešní zprávy listu Dagens Nyheter. "Koho neoslepují všechna ta krásná slova o prvotřídní značce s kultovním statusem a špičkovou továrnou, nemůže nevidět, že Saab je jako podnik nahý," napsal ekonomický list Dagens Industri.

Swedish Automobile uzavřela dohody o dlouhodobém financování Saabu s čínskými společnostmi Zhejiang Youngman Lotus Automobile a Pangda Automobile Trade, Peking však zatím těmto firmám nedal potřebné povolení k investici a podle pozorovatelů má ohledně Saabu jiné záměry. Mluví se o tom, že namísto těchto firem by Čína raději v Saabu viděla větší automobilky jako státní BAIC nebo Great Wall Motor.

Saab počátkem loňského roku před zánikem zachránila nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Autmobile, která ztrátovou firmu koupila za 400 milionů dolarů (téměř sedm miliard Kč) od americké General Motors. Letos od dubna však výroba v závodech Saabu prakticky ustala, protože firma neplatí za dodávky a teď už ani mzdy zaměstnancům.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Avatar - Bristol
11. 9. 2011 09:55
Re: Saab fakt nikdo nechce
je to tak...samostatné automobilky už prakticky neexistují...všechny jsou združené v nějakých koncernech až na pár vyjímek...donedávna i SAAB...problém saabu byl...že GM z něj chtěl udělat svoji evropskou premiovku...ale zaroven tomu nevěnoval dostatečnou péči...co byla 9-3? předělaná vectra?? s oplackejma motorama...?? nic proti opelu nebo tehdejší vectře...ale ta nestačila ani na tehdejší lídry subpremiového segmentu(passat, mondeo atd...) a GM chtěl její klon nacpat do premie k A4 nebo 3er
10. 9. 2011 13:01
Saab fakt nikdo nechce
Doba se mění a je dynamická. Časy, kdy se dalo vyhrát Rally Monte Carlo s dvoutaktem 850 ccm, jsou nenávratně pryč [odkaz]

Samostatných automobilek nebo, chcete-li, automobilových značek je dnes jen pár. Jaká Škoda, Bentley, Seat, Lamborghini, Bugatti, Audi - je to jen VW, jaká Lancia, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati - je to zase jen Fiat a jaké Mini, Rolls-Royce - je to jen BMW a pod. To nemyslím ve zlém.

Problém Saabu je asi hlavně v tom, že dlouho (a možná už od toho dvoutaktu) neudělal vlastní pořádné auto, které by výrazně vyniklo. Ať už buď designem, výkonem, vlastnostmi, image, prodeji nebo třeba i cenou (myslím překvapivě nízkou cenou). Takže byl moc dlouho popelkou a proto ho nechce ani Číňan ani Ind.

[odkaz] na této historii se dnes staví těžko.

Čest jeho památce.
Avatar - R32
10. 9. 2011 11:07
Re: SAAB
Čínsky lekár nie a nie prísť, odpojte už tohto pacienta z prístrojov, kóma trvá príliš dlho a šance, že bude fit sú viac než mizerné. ;-\
Avatar - Bristol
9. 9. 2011 20:01
SAAB
možná že by bankrot a měna vlastníka pomohlo nakonec...moc mě mrzí že automobilka jako SAAB má takovýto osud..podobný osud potkal i MG, skoro takto dopadl i Jaguar a Volvo...

největší problém SAAB byl, že měl a má premiové ceny za produkty, které moc premiové nebyly...nedá se říct že 9-3 nebo 9-5 byla mizerná auta...ale s jejich cenovkou je automobilka posílala do srovnání s německou a britskou premií na kterou byli jednoduše krátké...ono prodávat předělané opely s koncernovými motory za premiovou cenu nebyla žádná slast...mám rád saab...ale zdá se že je bankrot nevyhnutelny...ovšem je to škoda...jsou to stylové alternativy a příjemné spestření silnic stejně jako lancie, alfy nebo jaguary