Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Sergio Marchionne: Lékem na problémy Fiatu jsou obří investice do Alfy Romeo a Maserati

Sergio Marchionne: Lékem na problémy Fiatu jsou obří investice do Alfy Romeo a Maserati Zdroj: acz

Sergio Marchionne: Lékem na problémy Fiatu jsou obří investice do Alfy Romeo a Maserati

Šéf Fiatu má nový záchranný plán. Analytici jsou ale skeptičtí a myslí si, že je (už zase) příliš riskantní. Bude při Fiatu stát štěstěna i nadále?

Sergio Machionne celá léta tvrdil, že velké automobilky v Evropě musí udělat bolestivé škrty výrobních kapacit, aby se staly v Evropě znova ziskové. Nyní ale zjistil, že udělat takový krok v Itálii je politicky zcela neprůchodné. A proto se pochlubil s novým plánem, jak zvýšit produkci i v době, kdy o masové koncernové modely v Evropě není moc zájem a předpokládá se, že se to do konce dekády příliš nezlepší.

Klíčem k úspěchu Fiatu je posílení exportu na trhy, které krizi buď už překonaly nebo se jim vyhnula, tedy do USA a Číny. Ale protože nemá dohromady co vyvážet, Marchionne spoléhá na dosud skomírající prestižní značky skupiny, tedy Maserati a Alfu Romeo. Za tím účelem do nich chce investovat miliardy euro, které chtěl původně použít k plnému převzetí Chrysleru, které se tím pádem odkládá.

Fiat vloni celosvětově vyrobil 1,25 milionu aut, za tři roky by to ale mělo být už 2 milionu, přičemž polovina z těch 750.000 by měla směřovat na export a většina z tohoto počtu by měla nést štítky Made in Italy. Tam se vloni vyrobilo 394.620 kusů, přičemž maximální kapacita se pohybuje kolem milionu a hranice ziskovosti leží prý mezi 75-80 %.

Maserati dostane na zdvojnásobení produkce ze současných tří na šest modelů (Quattroporte, Levante, Ghibli, GranTurismo, GranCabrio, GranSport) miliardu euro a přestože jedou italské továrny na méně, než 40 %, pro Neptunův trojzubec byla v lednu otevřena bývalá fabrika Bertone poblíž Turína, kde se má vyrábět 50.000 vozů ročně a to už v roce 2016. Nejvíce nadějí přitom Italové vkládají do luxusního SUV Levante, které se vyvine z konceptu Kubang. Nemalé požadavky jsou ale kladeny i na nové Quattroporte, kterého by se mělo ročně prodat 12-15.000 aut. Jeho předchůdce přitom ve svém nejlepším roce 2007 skončil se skóre 5088 aut. Maximální kombinovaná produkce dua Ghibli/Quattroporte by měla činit 35.000 aut, v případě Levante pak 20.000 kusů. Sportovní modely budou i nadále spíše doplňkem.

Ještě ambicióznější plány má Marchionne s Alfou Romeo, byť střízlivější, než v roce 2010, kdy do čtyř let sliboval produkci 500.000 vozů ročně. Pomocí další více než miliardy euro chce do roku 2016 vyrábět přes 300.000 vozů této značky, což ovšem znamená ztrojnásobení současného stavu, vloni se totiž postavilo 101.000 aut, což je nejnižší produkce od roku 1969! Tento plán se zdá být o to fantastičtější, že až do roku 2015 si bude muset vystačit se stárnoucími modely MiTo a Giulietta. Sportovní 4C s plánovanou produkcí 2500 kusů značku nevytrhne. V případě Alfy zatím není přesně známo, jaké modely se mají postarat o takový boom, ví se pouze o sourozenci chystaného modelu Ghibli, dvojčeti roadsteru Mazda MX-5 a ani v tomto případě v nabídce nebude chybět SUV.

Analytici z celého světa jsou tedy k Marchionneho plánu dost skeptičtí a tvrdí, že Fiat hraje, stejně jako před lety v případě Chrysleru, vabank a že jde do značné míry o politické, nikoli strategické rozhodnutí. Považují sice za logické, že se Italům zalíbila situace, v níž se nachází prémiové německé značky, které navzdory evropské krizi navyšují výrobu, ale konkurence je prý v této kategorii aut extrémně silná a získání pevné pozice pro dvě značky je časově náročné a velmi drahé a Fiat na něj nemá ani jedno. Navíc tvrdí, že pokud by se opravdu povedlo Alfě prodávat 300.000 aut ročně, i nadále bude ztrátová a vedle německé konkurence, jejíž produkce přesahuje milion kusů, bude hrát druhé housle, což situaci neřeší.

Pokud se to ovšem Marchionnemu povede, zcela jistě vstoupí do historie...