Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šest kompaktů s turbodiesely: Reálné automobily snů

Autotip Autotip Autotip Autotip 17. 8. 2013 • 12:43
160
Na dálnici jedou skoro 240 km/h a zároveň šetří kapsu čtyřlitrovou spotřebou nafty. Volkswagen Golf GTD byl průkopníkem, soupeři ale také umějí rychlé turbodiesely.

Pojďme najít kompromis mezi sportovní jízdou a úsporou paliva. Vychází nám z toho silný čtyřválcový turbodiesel v zástavbě do kompaktního pětidveřového hatchbacku. Má dostatek potence na to, aby na dálnici potrápil šestiválcové střely a pak jim zamával, až budou tankovat u čerpací stanice. Jako přidanou hodnotu berte praktičnost karoserie, použitelné v každodenním životě.

Opel Astra 2.0 CDTI Biturbo

Hrdé označení vozí na zádi vrchol naftové řady Astra: BiTurbo. Také výkon 143 kW je tím největším, jaký mezi testovanou konkurencí najdete. A extra porce síly kolem 4500/min znamená slušné maximum 233 km/h, to nezní špatně. Jenže z téměř dvousetkoňového potenciálu by se dalo vytěžit ještě více, nebýt enormní nadváhy, vždyť hmotnost astry dosahuje téměř 1,6 tuny! Pak se nelze divit, že opel akceleruje na stovku za dlouhých 8,9 sekundy a při testu úspornosti si vzal 5 litrů na 100 km...

bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip

Volvo V40 D4 Kinetic

Pětiválec v nižší střední třídě - kdo z vás to má? Volvo V40 platí za originál, dvoulitrový turbodiesel to jenom dokládá. Pět válců podporovaných velkým turbodmychadlem vyznává spíše klidnější styl jízdy, při snaze o sportování vadí znatelný turboefekt. Ani spotřebou není V40 D4 kdovíjaká výhra, změřených 4,8 l na 100 km při snaze o maximální úspornost vyšlo jako podprůměrná hodnota. Cena odpovídá luxusnímu statutu, nikoliv dovednostem: základních 730 000 korun se nebezpečně blíží mercedesu...

bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip

Mercedes-Benz A 220 CDI

Sešlápnete pedál plynu a dvě turbodmychadla bez prodlevy vystřelí baby-benz k horizontu. Dynamika zapůsobí (téměř nejlepší v testu), hřmotný motor z většího „céčka“ se však v úspornější zástavbě třídy A rozléhá poněkud bručivě. Jenže tohle negativum maže ochotný zátah z nejnižších otáček, stejně jako příjemná spotřeba: 4,6 l na 100 km v úsporném režimu hodnotíme kladně. A to v kombinaci se samočinnou dvouspojkovou převodovkou! Na našem trhu se totiž model A 220 CDI jinak než se sedmistupňovým automatem nenabízí...

bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip

BMW 120d

Testovaný vůz byl ve vynikající konfiguraci: s adaptivními tlumiči (27 950 Kč) a na malých 16“ kolech. Díky tomu účinně žehlil hrbolatou silnici a v režimu Comfort dopřál posádce pohodlnější tlumení i tišší projev než golf. To nejlepší si však bavorák schoval do rukávu: skutečným trumfem je spotřeba nafty. V našem testu úspornosti jsme spálili pouhých 4,3 l na 100 km! BMW 120d se tak stylizuje do po doby úsporného a pohodlného kompaktu, který na požádání umí sportovat a příliš to nestojí. Tedy pokud nemluvíme o ceně 762 500 korun...

bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip

Seat Leon 2.0 TDI FR

Španěl v porovnání s konstrukčně shodným golfem překvapil rozdílem ve spotřebě: leon byl o půl litru úspornější. Jízdní vlastnosti si přitom ponechal stejně hbité jako golf, přesné řízení a ochota k zatáčení je ozdobou vozu. Jenom musíte oželet pár detailů: elektronický závěr diferenciálu, generátor zvuku, navigaci s velkým 8“ displejem, nastavitelnou dvojitou podlážku zavazadelníku, sportovní sedadla...

bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip

Volkswagen Golf GTD

Vedle slušné dávky emocí umí být golf také praktický - do zavazadelníku vejde 380 až 1270 litrů. Přesto při jízdě nedosahuje takové míry komfortu a spotřebuje více nafty než BMW – příčinami jsou velká 18“ kola a jízdní odpory. Proti seatu si však volkswagen ponechal výhodu v nastavitelných tlumičích DCC (24 200 Kč). Golf GTD spoléhá na stejný motor jako Leon FR, tedy dvoulitrový common rail TDI o výkonu 135 kW, a přestože není nejrychlejší ani nejúspornější, žije se s ním díky jeho kultivovanosti, lineárnímu zátahu a ochotě se točit příjemně...

bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip bmw mercedesbenz opel seat vw volvo golf autotip

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 17/13, který je právě k dostání na stáncích.

Témata
20. 8. 2013 13:31
« Re: Reálné auto snů
Mám ho v benzínu v GLK. Ale bavíme se ale o autu snů, přece jen AMG a nějakých 480 koní je trochu jiná liga, ne?
Naftu jsem nechtěl pro malý nájezd a studené starty atd, měl jsem 2 litr diesel a už nechcu...
Avatar - trapid
20. 8. 2013 12:02
Re: Reálné auto snů
Proč? Vždyť třílitrový naftový šestihrnek od Medvěda je výborný motor. Zkoušel jsi to v GLkáčku?
20. 8. 2013 10:19
Re: Všetko je to smrad : (
Jenže problém kouřících nafťáků není při volnoběhu, ale tehdy, když na to řidič pořádně šlápne (což není až tak neobvyklý jev). A musím přiznat, že pak zakouří i velmi moderní diesely (patrně už vykuchané, nevím, ale viděl jsem pořádně hulit i auta tak z roku cca 2008).
20. 8. 2013 10:16
Re: Všetko je to smrad : (
Ona je jedna věc čistota nového TSI a TDI a čistota těchto motorů řekněme za 7 let, obzvlášť pokud je průměrný věk vozového parku u nás nějakých 14 let. Takže připusťme, že moderní diesel když vyjede z továrny, dělá méně sazí. Bohužel ve skutečném světě je tomu naopak (jak správně říkáš, vykuchané nebo čipované motory), alespoň v našich českých podmínkách.
20. 8. 2013 10:16
Reálné auto snů
C 63 AMG, to je moje auto snů :-) s naftou jsme na dobro skoncoval.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku