Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shell Airflow Starship: Aerodynamický tahač chce stanovit rekord ve spotřebě paliva

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Projekt Shell Airflow Starship může ukázat možnou cestu dalšího vývoje těžkých nákladních vozidel pro blízkou budoucnost bez alterntativních paliv i čistě elektrického pohonného ústrojí.

Shell Airflow Starship je jak již jeho název odhaluje výsledkem spolupráce mezi společnostmi Shell a Airflow Truck Company. První z nich není třeba představovat, ale ta druhá již není na evropské půdě tolik známá, přestože její kořeny sahají do první poloviny osmdesátých let.

Airflos Truck Company založil bývalý amatérský závodník a profesionální řidič nákladních vozidel Bob Sliwa v roce 1983 s cílem dosáhnout nižší spotřeby paliva u kamionů především za pomoci zdokonalení aerodynamických vlastností tahačů i návěsů.

Prozatím posledním výsledkem snah této firmy je právě projekt Shell Airflow Starship, který se ovšem vedle aerodynamických vlastností může pochlubit i zajímavým řešením svého pohonného systému.

Tahač spolu s návěsem byl navržen jako jeden celek, což se pozitivně projevuje v jeho aerodynamických vlastnostech, ale zároveň i samotné konstrukci podvozku nebo elektroinstalace.

Nejvíce pozornosti Shell Airflow Straship přitahuje svým exteriérem, navrženým s ohledem na dosažení co nejplynulejšího proudění vzduchu kolem celé soupravy tahače s návěsem.

Pro snížení hmotnosti jsou povrchové panely karoserie tahače vyrobeny z uhlíkových vláken.

Srdcem tahače s konfigurací náprav 6x2 je přeplňovaný vznětový šestiválec Cummins X15 o objemu 15 l v provedení s nejvyšším výkonem 294 kW a točivým momentem 2508 N.m. Tento motor roztáčí jednu z dvojice zadních náprav prostřednictvím 18stupňové automatizované manuální převodovky Eaton. Druhou zadní nápravou může v případě potřeby, například při rozjezdu, roztáčet elektromotor, který tak přispěje k nižší spotřebě paliva.

Pro dobíjení baterií elektromotoru i pro nabájení všech elektřinou poháněných zařízení na palubě tahače od osvětlení přes multimediální systém až po klimatizaci, nejen ve chvílích, kdy neběží spalovací motor, jsou na střeše návěsu umístěny solární panely s výkonem 5000 W.

Cílem projektu Shell Airflow Starship je v letošním roce dosáhnout s plně naloženou soupravou na cestě ze San Diega v Kalifornii do Jacksonville na Floridě výrazně nižší spotřeby paliva než mají současné tahače na severoamerickém trhu. Pokus o rekordní jízdu má odstartovat 18. května a do svého cíle dorazit 24. května 2018.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Stejsn
3. 5. 2018 08:50
Zajímalo by mě
jak je ta souprava dlouhá. Jen ten tahač sám o sobě má podle fotek délku menšího autobusu. Nic pro evropské silnice, ale v Severní Americe nebo Austrálii asi OK.