Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shell Eco-Marathon Europe 2009: Letos padlo několik rekordů

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
V letošním ročníku Shell-Eco Marathon Europe se podařilo pokořit několik rekordů. Ostravský HydrogenIX však bohužel neuspěl.

Jubilejní 25. ročník tohoto závodu se konal 7. - 9. května na okruhu Eurospeedway Lausitz nedaleko Drážďan. Absolutní rekord švýcarského ETH v kategorii prototypů – 3836 km/1 l paliva sice vydržel, ale francouzský tým Microjoule z univerzity St Joseph La Joliverie v Nantes stanovil nový ve třídě prototypů se spalovacím motorem hodnotou 3582 km/l. Ještě téhož dne večer jej ovšem překonal, takže konečný údaj zní 3771 km/l.

Dařilo se i dalším účastníkům ze země galského kohouta, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, ujel se svým solárním vozem 644 kilometrů na jednu kilowatthodinu energie, nicméně ani to jim nestačilo a za pár hodin byl na světě nový rekord - činil 665 km/kWh.

Nejnižší spotřeby mezi všemi vozidly kategorie UrbanConcept dosáhl norský Team NTNU (zkratka znamená Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet), na jeden litr paliva ujelo jejich vozidlo celkem 1246 km. Pochopitelně jim také patří primát v nejnižších emisích CO2 – 2,6 g/km. Ve stejné třídě městských vozidel, ale se vznětovým motorem, triumfovali dánští FL Smith Roadrunners z Technical University Of Denmark výkonem 589 km/l.

Byla udělena také zvláštní ocenění. Cenu Shell za marketing a komunikaci získala italská Politecnico di Torino, která spustila reklamní kampaň s představením svého vozítka v domácích médiích. Do Itálie putuje také Autodesk Design Award v kategorii prototypů, ovšem tentokrát na polytechniku v Miláně. Porota kladně zhodnotila nejen tvary vozu, ale i jeho velmi snadnou údržbu, neboť všechny vnitřní součásti byly velmi snadno přístupné. Obdobný triumf, ale v kategorii UrbanConcept získala norská Østfold University College, které se podařilo skloubit eleganci, aerodynamiku a precizní technické zpracování.

Cena společnosti Bosch za technickou inovaci tento rok patří ESSTIN z francouzského Nancy za unikátní testovací lavici, která umožňuje zkoušet vozidlo bez nutnosti najímat si okruh. Komunikace mezi pilotem uvnitř prototypu a ostatními pak probíhá prostřednictvím systému GPS.

Pořadatel akce, společnost Shell, vyhlásil také ocenění za týmového ducha, které získala ENSIAME z Valenciennes. Hlavním důvodem pro jeho udělení byla spolupráce všech členu týmu a také jejich doprovodný program.

Poslední zvláštní cenu za bezpečnost německého autoklubu ADAC převzali studenti belgické Faculté Polytechnique de Mons, kteří do svého vozítka integrovali systémy včasného varování před možnou nehodou.

Tým HydrogenIX z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Doc. Ing. Bohumila Horáka Ph.D. se letos zúčastnil tohoto závodu jako jediný český zástupce, celkově šlo již o jeho třetí start. Vozidlo soutěžilo v kategorii prototypů s vodíkovým pohonem, ale bohužel se mu nedařilo, z technických důvodů nedokončilo ani jednu jízdu na 8 kol, která by mu stačila ke klasifikaci.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - palokalo
14. 5. 2009 13:37
male ferrari
To male ferari kupim svojmu decku na narodeniny >:D :yes:
Avatar - ManInBlack
14. 5. 2009 11:57
Kéž by...
Kéž by mělo takovouhle spotřebu i moje auto. Když to tak vemu, aby se to dobře počítalo, zhruba 3500km/l a vzhledem k tomu, že mám 70-ti litrovou nádrž, tak kdybych natankoval plnou, tak bych ujel 245000km. To by byl prodejní trhák >:D