Škoda Auto: 2006 byl nejlepší rok v historii
Mladoboleslavská Škoda Auto včera oznámila výsledky hospodaření za minulý rok. Automobilka hospodařila nejlépe v historii, když na tržbách získala 203,7 miliard korun, což znamená meziroční nárůst o 8,7 %. Celkový zisk před zdaněním vzrostl o 41 % na 14,2 miliard Kč. Příznivé hospodářské výsledky jsou podle Škody výsledkem rostoucích prodejů a programů na optimalizaci nákladů. Na celkových příjmech automobilky se vzhledem k exportní povaze firmy podílel vývoz. Škoda v loňském roce vyvezla zboží v hodnotě 164,2 miliard Kč a na celkovém exportu České republiky se tak podílela 7,7 %. Počet zaměstnanců vzrostl oproti roku 2005 o 2,1 % na 27 680 pracovníků.
Člen představenstva Škody Auto Holger Kintscher vyjádřil potěšení nad finančními výsledky, avšak varoval před vývojem některých nákladových položek v České republice, zejména před soustavným posilováním měnového kurzu české koruny. Předseda představenstva Škody Auto, Detlef Wittig, nastínil další vývoj automobilky. Následující rok bude podle něj rokem Fabie. Je přesvědčen, že její druhá generace bude stejně úspěšná jako předchozí model. Wittig také potvrdil úmysly Škody výrazně expandovat na mimoevropských trzích v Číně, Rusku a Indii.
Prodej podle modelových řad | |||
Model | Počet prodaných kusů | Meziroční nárůst [%] | Podíl na celkových prodejích [%] |
Octavia | 270 274 | + 15,8 | 49,2 |
Fabia | 243 982 | + 3,1 | 44,4 |
Superb | 20 989 | - 5,0 | 3,8 |
Roomster | 14 422 | - | 2,6 |
Celkem | 549 667 | + 11,7 | 100 |
Škoda Auto v loňském roce prodala celkem 549 667 vozů a poprvé tak překročila hranici půl milionu prodaných automobilů. Na prodejích se v loňském roce podílely již čtyři modely: Octavia, Fabia, Superb a Roomster. Nejprodávanější byla s celkem 270 274 prodanými kusy poprvé v historii Octavia. Vůz Fabia si zakoupilo 243 982 zákazníků, model Superb zvolilo 20 989 zákazníků a nového modelu Roomster se prodalo jen 14 422 kusů. Škoda nejvíce expandovala na trzích střední a východní Evropy a také v Asii a na zámořských trzích. Nejvíce vozů se však i v loňském roce prodalo na trzích západní Evropy, celkem 301 343 vozů. Nejlépe se v tomto regionu dařilo Škodě v Německu, Velké Británii, Španělsku a Rakousku. Ve střední Evropě Škoda bodovala zejména v Polsku, kde si automobilka upevnila pozici nejprodávanější značky. Na dalších světových trzích se Škodě dařilo zejména v Indii, Turecku a Egyptě.
Prodej dle regionů | |||
Region | Počet prodaných kusů | Meziroční nárůst [%] | Podíl na celkových prodejích [%] |
Česká republika | 65 171 | + 0,0 | 11,9 |
Západní Evropa | 301 343 | + 9,1 | 54,8 |
Střední a východní Evropa (bez ČR) | 146 612 | + 21,6 | 26,7 |
Ostatní (Asie, zámoří) | 36 541 | + 21,1 | 6,6 |
Celkem | 549 667 | + 11,7 | 100 |