Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia Combi: Praktičtější malé škodovce je dvacet

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 9. 2020 • 21:18
120
80
Zobrazit náhledy (120)
Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2000) Škoda Fabia Combi (2001) Škoda Fabia Combi (2001) Škoda Fabia Combi (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Combi UK (2001) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Paris (2002) Škoda Fabia Praktik (2002) Škoda Fabia Praktik (2002) Škoda Fabia Praktik (2002) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi (2007) Škoda Fabia Combi Greenline (2008) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi Scout (2009) Škoda Fabia Combi (2010) Škoda Fabia Combi (2010) Škoda Fabia Combi (2010) Škoda Fabia Combi (2010) Škoda Fabia Combi (2010) Škoda Fabia Combi (2010) Škoda Fabia Combi Scout (2010) Škoda Fabia Combi Scout (2010) Škoda Fabia Combi Scout (2010) Škoda Fabia Combi Scout (2010) Škoda Fabia Combi Greenline (2010) Škoda Fabia Combi Greenline (2010) Škoda Fabia Combi Greenline (2010) Škoda Fabia Combi RS (2010) Škoda Fabia Combi RS (2010) Škoda Fabia Combi RS (2010) Škoda Fabia Combi RS (2010) Škoda Fabia Combi RS (2010) Škoda Fabia Combi RS (2010) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi (2013) Škoda Fabia Combi Monte Carlo (2013) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi (2015) Škoda Fabia Combi Scoutline (2015) Škoda Fabia Combi Scoutline (2015) Škoda Fabia Combi Monte Carlo (2015) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Scoutline (2018) Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi Škoda Fabia Combi

První Fabia Combi se představila před dvěma dekádami. Tahle karosářská varianta se stává ve své třídě ojedinělou, konkurence postupně odpadla. Do světa dosud vyjelo skoro 1,5 milionu aut.

Přechod na koncepci „vše vpředu“ znamenal pro mladoboleslavskou Škodu možnost vývoje karosářské varianty kombi. Formany i Felicie si získaly značnou oblibu, takže okřídlený šíp nabídl tohle provedení i u první generace Fabie. Mělo premiéru na autosalonu v Paříži 2000. Na rozdíl od své předchůdkyně, která sdílela koncová světla i výklopnou stěnu s výchozím hatchbackem, se spoléhal na vlastní tvarové řešení. Pravda, zadní reflektory měl kombík shodné se sedanem, ale ten na svou premiéru tehdy ještě čekal, představil se až v Ženevě 2001.

Při délce 4,22 m nabídl minimálně 426 l pro náklad. Sklopením zadních sedadel se tato hodnota zvětšila až na 1225 l. Ne všichni chtěli Octavii, existovalo mnoho těch, kteří na ni jednoduše neměli peníze. Fabia Combi tak suplovala rodinný vůz. Robustnost a kvalitu zdědila po hatchbacku.

K mání byly nesmrtelné zážehové motory OHV Škoda 1.4 MPI/44 kW (60 k) a 50 kW (68 k), respektive VW 1.4 16V/55 kW (75 k) a 74 kW (101 k). Šestnáctistovku první Fabia nikdy nedostala, dvoulitrových kombi s 85 kW (115 k) moc nebylo. Diesely zastupovaly přímovstřikový atmosférický 1.9 SDI 47 kW (64 k) a 1.9 TDI-PD 74 kW (100 k). Obzvláště slabší bez turba má pověst takřka nezničitelného motoru.

Naftové tříválce 1.4 TDI-PD přišly v roce 2002, nejdříve s 55 kW (75 k), od poloviny dekády pak s 51 kW (70 k) a 59 kW (80 k). Vznikly ubráním jednoho válce z devatenáctistovky. Nesmíme zapomínat na benzinové tříválce 1.2 HTP, pro kombi pouze ve dvouvačkové verzi o výkonu 47 kW (64 k). Poslední motor představovala koncernová čtrnáctistovka s 59 kW (80 k), ta se montovala až ke konci produkce.

První Fabia mohla mít navigaci, tempomat, kožené čalounění, xenonová světla, zadní parkovací čidla, elektronickou stabilizaci dávno předtím, než byla povinná, samočinnou klimatizaci i chlazenou schránku před spolujezdcem. Pochopitelně většina aut tyto prvky postrádala. Chytré řešení představoval výklopný držák nápojů pro řidiče.

Dvoumístná dodávka Praktik z ledna 2002 měla pevnou mříž za sedačkami, zaplechovaná boční okna a výhradně černé nelakované nárazníky. Prostor pro náklad byl přístupný buď zezadu, nebo pravými bočními dveřmi, levé musely zůstat dle legislativy nefunkční. Škodovka se tímto provedením pokusila nahradit obrovsky populární Pick-up na základě Felicie, ale užitkový automobil neuspěl. Byl nástupcem Formanů Praktik, nedostal ani vysokou laminátovou střechu ve stylu Formanů Plus a Felicií Vanplus. Není divu, že se jich zrodilo jen 5.821 a z výrobního programu zmizel po jednom jediném roce.

Na pařížském autosalonu 2002 prezentovala Škodovka Fabii Paris. Modrý kombík měl ukázat, že i praktické auto může být i sportovní. Decentně širší blatníky doplňovaly hlavně změny v černobílém interiéru s hliníkovou středovou konzolou: přístrojová deska s centrálním displejem, tříramenný volant, ochranné oblouky za zadními sedadly a závodní síť suplující kryt zavazadelníku. Kola měla 17 palců.

První generace Fabie Combi bylo vyrobeno 660.601 kusů. Ani po dvou dekádách z domácích silnic nezmizela, potkáváme je denně. Dokonce i drnčivé tříválce 1.2 HTP leckomu spolehlivě slouží. Pochopitelně neslouží do 600 tisíc kilometrů jako SDI, ale i po čtvrtmilionu prostě fungují.

Podruhé

Druhá generace kombíku (2007-2014) narostla do délky na takřka 4,24 m a nabídla ještě větší kufr. Základní objem vzrostl na 480 l, maximální pak na 1460. Její nevýhodou byla o 4 mm užší karoserie, konstrukci včetně přídě měla společnou s MPV Roomster, po A-sloupky byla obě auta naprosto shodná. Premiéru oslavila na autosalonu ve Frankfurtu 2007.

Paletu motorů tvořily zážehové tříválce 1.2 HTP/44 kW (60 k) a 51 kW (69 k), respektive čtyřválce 1.4 16V/63 kW (86 k) a 1.6 16V 77 kW (105 k), vznětové zastupovaly zpočátku tříválce 1.4 TDI-PD/51 kW (69 k) a 59 kW (80 k), větší devatenáctistovky, taktéž ještě se vstřikováním čerpadlo-tryska měly 77 kW (105 k).

Fabia Combi Scout z května 2009 (prototyp se ukázal už spolu se základními verzemi) vypadala drsněji díky stříbrnému a šedému oplastování karoserie včetně lemů blatníků a prahů, šestnáctipalcovým kolům a interiérem se specifickými dekory a potahy. Pohon všech kol postrádala. Paket pro špatné cesty se zvýšenou světlostí byl k mání i pro běžné verze.

Facelift z března 2010 opticky rozšířil karoserii, hlavě vpředu. Atmosférický benzinový motor 1,6 l vystřídaly dvouventilové čtyřválce 1.2 TSI/63 kW (86 k) a 77 kW (105 k). Zmizely turbodiesely s Pumpe-Düse a nahradily je menší common-raily, tříválce 1.2 TDI/55 kW (75 k) a čtyřválce 1.6 TDI. Ty se nabízely s 55 kW (75 k), 66 kW (90 k) a 77 kW (105 k). Poslední změnou byl přechod nejslabšího HTP na čtyřventilovou techniku a dvě vačky.

Kombi existovalo i ve verzi RS (Rallye Sport). Čtyřválec 1.4 TSI/132 kW (180 k) dopovalo turbodmychadlo i kompresor, byl spojený se sedmistupňovým ústrojím DSG. Nižší sportovní podvozek i vzhled nabídla také výbava Monte Carlo, která se honosila černými prvky vně i uvnitř v kabině. Druhé generace kombíku vzniklo za sedm let méně než první: 513.400 kopií. Nejstarší kusy už nahlodává koroze...

Potřetí

Třetí generace Fabie Combi měla premiéru v lednu 2015. Opět decentně narostla na takřka 4,26 m, ale hlavně klesla o čtyři centimetry výška a naopak o devět centimetrů narostla šířka, takže vůz získal obvyklejší proporce. Kufr o základním objemu 530 l šlo sklopením zadních sedaček rozšířit na 1395 l, čímž si oproti předchůdkyni kombík pohoršil. Na rozdíl od hatchbacku lze však celou zadní lavici sklopit dopředu a vytvoří se téměř lovná ložná plocha.

Základním motorem v nabídce byl atmosférický benzinový tříválec 1.0 MPI/55 kW (75 k). Čtyřválce 1.2 TSI měly 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k) a už čtyřventilovou techniku. Tříválcové diesely se vrátily k objemu 1,42 l, ze kterého poskytovaly 66 kW (90 k) a 77 kW (105 k).

Scout se změnil na výbavový stupeň Scoutline. Přežilo i Monte Carlo, které stále odkazuje na úspěšnou soutěžní historii. Sportovní sedačky aktuálního provedení s rudými dekory mají integrované opěrky hlavy, volant je kožený. Na GTI Treffen 2015 u rakouského jezera Wörthersee byl představen koncept Fabia R5 Combi, který oslavoval sportovní úspěchy v rallye, soutěžní Fabia R5 byla tehdy horkou novinkou.

Motory 1.2 TSI nahradily v červnu 2017 tříválce 1.0 TSI 70 kW (95 k) a 81 kW (110 k). V Ženevě 2018 se objevila faceliftovaná verze. Výroba turbodieselů skončila v červenci 2018, protože nemohly dostat systém SCR, od té doby je Fabia k dostání pouze se zážehovými motory. Letos v červenci se pod kapotami objevil nakonec i nejslabší motor 1.0 MPI/44 kW (60 k), v ČR se však nenabízí. Výkonnější 55kW verze se prodávala pouze do července 2019.

Do všech motorů si našel místo start-stop. Fabia Combi má v základu kupříkladu 6,5palcový displej uprostřed palubní desky, USB port, slot pro paměťovou kartu, denní diody, elektrická zrcátka s vyhříváním, povinné ESP, dále může být vybavena plnými LED světly a moderními asistenty: detekcí únavy, hlídáním mrtvého úhlu, parkovacím pomocníkem, samočinným nouzovým brzděním a adaptivním tempomatem.

Zatím se dle Škody vyrobilo 382.900 kusů třetí generace kombi. Dosud tedy spatřilo světlo světa takřka 1,5 milionu exemplářů na základě všech pokolení Fabie, jejich podíl na celkových počtech přesahuje 40 procent, to rozhodně není málo. I když jsou dnes v Evropě v módě SUV, tento příběh se s největší pravděpodobností dočká i čtvrté kapitoly. Škoda opět půjde tak trochu proti proudu, vzhledem k tomu, že Renault Clio Grandtour končí, ve třídě malých vozů nemá přímého konkurenta.

Zdroje: Škoda Auto, Auto World Press, Wikipedia

Foto: Škoda Auto

Související články

Témata
26. 9. 2020 11:14
Re: Fabia
Co viem tak, sdi ma dost chulostivu prevodovku.
Avatar - Mikesus
25. 9. 2020 20:05
Re: donedávna jsem ji měl
Sice na ni vzpominam občas, ale rozhodne znovu něco takoveho bych nechtěl.
25. 9. 2020 19:49
donedávna jsem ji měl
Donedávna jsem ji měl. Kombi, rok 2007, motor 1.4 16V 59kw, najeto 262tis km. Nemůžu proti ní říct vůbec nic. Skvělé auto. Pokud bych si ji mohl dnes koupit úplně novou, udělám to.
25. 9. 2020 19:49
donedávna jsem ji měl
Donedávna jsem ji měl. Kombi, rok 2007, motor 1.4 16V 59kw, najeto 262tis km. Nemůžu proti ní říct vůbec nic. Skvělé auto. Pokud bych si ji mohl dnes koupit úplně novou, udělám to.
Avatar - wakantanka
25. 9. 2020 19:34
Re: Re: Fabia
Ono to bude asi aj tým, že drvivá väčšina Felicií nemali servo na rozdiel od Fabie. Aj preto ten pocit nervoznosti.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku