Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda o kyberbezpečnosti aut: Hacknutí vozu je vzácností, obezřetnost je ale klíčová

Daniel Fuglevič
Diskuze (9)

Český výrobce uvádí, že zajištění digitální bezpečnosti je úkolem pro automobilku i samotného řidiče.

Téma kyberbezpečnosti nových aut se v poslední době řeší stále častěji. Naposledy třeba v souvislosti s novými evropskými regulemi, které již nebudou splňovat dosavadní Porsche Boxster a Cayman – následkem čehož značka tyto modely v EU ukončí. Teď se k problematice kyberbezpečnosti vozů vyjadřuje i česká Škoda, jež vnáší do téma určitý nadhled především z pohledu řidičů uživatelů.   

Video se připravuje ...

Moderní auta jsou v současnosti trvale připojená elektronická zařízení, která sbírají a zpracovávají množství dat. Také automobilky proto musí v dnešní době zajišťovat kybernetickou bezpečností svých vozů a IT ekosystému kolem nich. Přestože ale Škoda zmiňuje, že stále rozvíjí zabezpečení své infrastruktury i nad rámec povinných směrnic, nejslabším článkem je v drtivé většině případů lidský faktor.

Pravidla a návyky přitom platí v automobilech stejné jako při používání telefonu či počítače. „Základem je například neodmítat nabídky na aktualizace softwaru v infotainmentu,“ radí František Vlasta, projektový manažer, který má ve Škoda Auto na starost implementaci regulace UNECE. Důležité je také mít aktualizované aplikace a zařízení, která jsou s autem spojena, jinak by se právě tyto mohly stát určitou branou k jejich zranitelnosti.

„Tam, kde to jde, používejte u uživatelských účtů, jako je Škoda ID, dvoufaktorovou autorizaci. Volte zásadně bezpečná hesla a tato hesla si nepište na papírky nebo neukládejte do počítače do textového souboru, hesla s nikým nesdílejte. K ukládání hesel používejte spolehlivé správce,“ dodává. V případě opravdového podezření, že se auto v rámci infotainmentu chová neobvykle, je dle projektového manažera vhodné auto bezpečně odstavit a kontaktovat infolinku či servisní středisko.

Nestandardní chování auta většinou plyne z jiných důvodů než z těch kyberbezpečnostních. Kyberútoky na jednotlivá auta konkrétních uživatelů jsou podle Škody naprostou vzácností. V drtivé většině případů dnes dochází k útokům na samotnou IT infrastrukturu, která uživatelská data obsahuje a která obstarává provoz různých služeb i systémů vozů.

Možnost, že se útočníci zaměří na jednotlivé vozy, nicméně existuje, proto se taky výrobci automobilů musí řídit evropskými regulacemi UNECE, které nastavují základní pravidla pro kybernetickou bezpečnost aut. Směrnice třeba ukládají zajištění ochrany řídicích jednotek vozu proti neoprávněnému vnějšímu zásahu nebo povinnost zajišťovat softwarové aktualizace a opravy vozů ještě deset let po ukončení výroby daného modelu. V důsledku to znamená průběžné změny nejen při vývoji vozů, ale právě také v samotné výrobě.

Daniel Fuglevič
Diskuze (9)

Doporučujeme

12. 4. 2024 22:06
Dvoufaktorova autorizace
Plest si autentizaci s autorizaci… to je fakt clovek na svem miste.
Avatar - Stejsn
1. 4. 2024 22:42
Za mě
je tohle cesta do pekla. Dnes jsou auta v zásadě nebezpečná, protože riziko lidské chyby je velké a všudypřítomné. Až bude provoz všude plně autonomní, řidičské chyby vymizí, jenže zase bude síť náchylná přesně k popisovaným sabotážím a útokům. Takže vždycky je riziko člověk, ať už úmyslně, nebo ne.
Avatar - JirkaVejrazka
1. 4. 2024 15:38
Re: Dokonalost
Flipper nic takoveho realne neumi, bez ohledu na to, co si o tom mysli kanadsti urednici.

A kolik aut je takhle *realne* ukradeno?
1. 4. 2024 14:22
Re: Dokonalost
Ano a je jich vic.
Nekdy u tech novejsich potrebujes krabicku za 3k eur s velkou antenou, kterou pak das za okno auta co stoji na parkovisti vedle tebe, to nemas sanci videt.
Prijedes na nakup k tesku, zaparkujes a nez nakoupis je pryc. Odemkne nastartuje a odjede.
Avatar - Pepa_007
1. 4. 2024 11:48
Ach.....
...... auto v rámci infotainmentu chová neobvykle, je dle projektového manažera vhodné auto bezpečně odstavit a kontaktovat infolinku či servisní středisko......

Pochopitelně. Odpojit baterii, naložit a odvezt do servisu. Hlídám tak vše. I mixér doma v kuchyni. 😉 👍🏻