TEST Škoda Octavia Classic 1.6 MPI - důstojný základ
Mise splněna. V průběhu čtrnácti měsíců se v redakci Auto.cz jedenáctkrát vystřídala octavia v provedení liftback i kombi, octavia s chudší i manažerskou výbavou, octavia s benzínovými i naftovými motory a octavia s automatickou i manuální převodovkou. (nedostalo se pouze na dvouspojkovou převodovku DSG). Zkrátka a dobře jsme vyzkoušeli téměř všechny varianty, které můžete v České republice koupit. Přehled všech testů najdete zde.
K doplnění mozaiky testů dosud scházela varianta s léty prověřenou zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 75 kW a výbavou Classic, která přijde v provedení liftback na 459.900 Kč a kombi na 499.900 Kč a také základní 1.4 Classic. Přestože zvláště Škoda Auto v základních modelech příplatkovou výbavou nešetří (dodatečně vybavený základ mnohdy stojí jmění), tentokrát se udržela na uzdě.
Díky tomu jsme mohli konečně vyzkoušet octavii, v níž kolonka příplatkové výbavy nepřevyšuje položkami kolonku s výbavou základní a kterou na českých vozovkách potkáte velmi často.
Důstojná i v základu
Na pouť napříč Škodou Octavia jsme společně vyrazili tolikrát, že si nepochybně pamatujete každý záhyb palubní desky a rozmístění ovládacích prvků. Tentokrát ovšem nezněla otázka, jak ztvárněný či ergonomický interiér je, ale jak vypadá v nízko nákladovém provedení. Nuže, vypadá stále velmi dobře.
skoda strednitrida octavia testy To znamená, že pominete-li ozdobné lišty i barevné kombinace a zaměříte se kupříkladu na kvalitu plastů a zpracování, budete si připadat v základní octavii stejně dobře jako v modelu překypujícím elektronikou a drahými doplňky. Všechny pochybovače bude možná nejlépe odkázat do nejbližšího autosalonu Škody, ale přesto si neodpustím vysvětlení.
Přestože v základní výbavě Classic nepomůže s otevíráním oken ani nastavením zrcátek elektřina, přestože přihrádka na vrcholu palubní desky postrádá kryt, přestože vnitřní kliky dveří nespatřily chrom a po ozdobných lištách není ani památky, přesto všechno se budete uvnitř octavie cítit důstojně. Stále budete mít pocit, že sedíte v kvalitním voze za půl milionu korun.
Jiná otázka je, kolik muziky za oněch 500.000 Kč dostanete. Upřímně řečeno žádnou symfonii nečekejte. O bezpečnost se v Mladé Boleslavi postarali docela dobře. Čtveřice airbagů, ABS s MBA, EBV, MSR a ASR na zajištění pasivní i aktivní bezpečnosti stačí. Dále se však výčet výbavy rychle ztenčuje. Získáte centrální zamykání, posilovač řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a plnohodnotnou rezervu.
Za vše ostatní musíte připlácet. Kupříkladu testovaný model dostal navíc autorádio Stream s CD přehrávačem za 11.000 Kč, elektrické otevírání předních oken za 7.000 Kč či například klimatizaci Climatic za 34.100 Kč. Když se při konfiguraci trochu rozšoupnete, klidně utratíte ne 50.000, ale 100.000 Kč navíc a ze základního modelu vyrobíte luxusnější, ale pěkně drahou hračku.
skoda strednitrida octavia testy
Pro testované provedení kombi platí výhoda obrovského zavazadlového prostoru se základním objemem 580 litrů, který můžete i bez kouzelné hůlky Harryho Pottera proměnit na stěhovák s objemem 1620 litrů, jenž bez problémů spolkne dětský kočárek, jednu velkou a jednu středně velkou sportovní tašku a další náklad. Sklopení sedadel bohužel zanechá na podlaze schod, takže případné přespání na dovolené bude poněkud nepohodlné.
Čiperný důchodce
Zážehovou šestnáctistovku s výkonem 75 kW zřejmě netřeba představovat. Motor dobře znají majitelé starších koncernových automobilů z nižší střední třídy, ať už předchozí octavie, čtvrté generace Volkswagenu Golf, Seatu Leon či Audi A3. Jednotka s rozvodem OHC a dvěma ventily na válec mnohokrát dokázala své kvality a i přes svůj důchodový věk dokázala prorazit do nových generací zmíněných modelů a nabídnout slušnou sílu v kombinaci s přijatelnou spotřebou.
Jelikož jsme benzínovou 1.6 MPI v nové generaci octavie už testovali, bylo pro nás druhé setkání utvrzením prvně nabytých dojmů. Značně syrový motor s najetými 2.000 km se bohužel nestihl probudit (z vlastních zkušeností i zkušeností kolegů mohu potvrdit, že ideální výsledky z hlediska výkonu i spotřeby podává jednotka nejdříve po 7.000 – 10.000 ujetých kilometrech), a tak octavia ztrácela tam, kde starší generace s tímtéž motorem neměla problémy.
Těžko nazvat Octavii Combi s 1.6 MPI lenochem, ale určitě ne sprinterem. Jakmile se jednotka zajede, lze ovšem očekávat, že se dynamické vlastnosti, ale také spotřeba citelně zlepší. Chování motoru, co se nástupu výkonu a točivého momentu týče, zůstávají s plynoucími léty nezměněny.
V nízkých otáčkách, zvláště v tomto nezaběhnutém stavu, se agregátu samozřejmě příliš pracovat nechce, maximum výkonu položené v 5600 otáčkách nicméně naznačuje, že ve vyšších sférách tomu bude obráceně. Přišlápnutím plynového pedálu otáčky rychle letí nahoru a auto nabírá sílu. Opět ne takovou, jakou poskytuje v zajetém stavu, ale přesto se Octavia Combi odlepí z místa poměrně svižně.
Držet motor v otáčkách znamená získat potřebnou sílu pro předjíždění a například jízdu v plně naloženém stavu do kopce. Přesto počítejte s tím, že pětičlenná posádka a kufr plný zavazadel dává šestnáctistovce hodně zabrat a představuje úkol, se kterým se vypořádává se značnými obtížemi.
skoda strednitrida octavia testy V městském provozu si naopak motor libuje, ve městě potěší kultivovaností, za hranicemi města dostatečnou dynamikou (později) a příznivou spotřebou. Jelikož se Octavia Combi 1.6 MPI na rychlé přesuny většinou nepořizuje, mohu vám slíbit kombinovanou spotřebu okolo 7,5 litru, s lehkou nohou na plynu není problém dosáhnout oficiálně udávané spotřeby 7.2 – 7.4 litru.
Ve městě spotřeba alespoň na počátku „životní dráhy motoru“ klidně přesáhne 10 litrů. Zbývá zmínit poslední, ale výraznou vlastnost motoru, respektive celého vozu, a to odhlučnění. V porovnání se starší generací octavie, stejný pokrok můžete pozorovat také u Golfu či A3, se odhlučnění zlepšilo o třídu. V nízký otáčkách jednotka není skoro slyšet a tento stav přetrvává s přibývajícími otáčkami mnohem déle, než u předchůdce.
Až do 4500 otáček zůstává uvnitř příjemné ticho, nad 5000 otáček hlučnost vzrůstá a kolem 6000 si už motor pořádně zakřičí. Každopádně pořád méně, než v předchozí generaci. Jízdu s novou octavií jsme vykreslili již mnohokrát dostatečně barvitě, takže se omezím pouze na několik postřehů. V první řadě musím znovu vyzvednout přesné a citlivé řízení (v rámci segmentu) s ideálně naladěným posilovačem, který poskytuje dobrou zpětnou vazbu.
Základní 15palcová kola (s příplatkovými litými koly) zlepšují komfort a podporují podvozek v ladném překování nerovností, ale v zatáčkách na jistotě nepřidají. Přesto pokud se nebudete pohybovat na hranicí limitu vozu, k čemuž motor rozhodně nevyzývá, nebudete si na jízdní vlastnosti stěžovat.
Jediné křivé slovo nemohu říci na adresu pětistupňové manuální převodovky, jejíž hladký a přesný chod zpříjemňuje jízdu stejně jako vědomí, že Škoda Octavia výborně brzdí. Když se ohlédnu nejen za tímto, ale také dalšími deseti testy, musím před novou octavií smeknout. Obstála ve všech provedeních, ukázala, že se umí chovat sportovně i čistě prakticky a ekonomicky. Svého předchůdce nejenže předběhla o několik délek, ale nastavila laťku natolik vysoko, že se další generaci o pět či šest let později bude kvalitu současného modelu těžko překonávat.