Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 1.6 FSI - premiantka

Libor Zezulka
Sedmkrát. Přesně tolikrát jsme již testovali novou Octavii, přinesli podrobnou analýzu vzhledu, technických novinek, jízdních vlastností a několika motorů. Nyní přišel na řadu kombík s motorem 1,6 FSI v kombinaci s moderním šestistupňovým automatem.

Nová Škoda Octavia se na českých vozovkách rychle zabydlela a jelikož láká do autosalonů stále více zákazníků, rozhodli jsme se vyzkoušet i méně obvyklou variantu 1.6 FSI s nejlepší výbavou a moderním šestistupňovým automatem.

Sedmkrát. Přesně tolikrát jsme testovali novou Octavii, přinesli podrobnou analýzu vzhledu, technických novinek, jízdních vlastností a několika motorů. Nevyhlášené, ale redakcemi odborných magazínů vnímané závody v testování nových octavií odstartovalo Auto.cz v květnu loňského roku modelem vybaveným populární šestnáctistovkou 1.6 MPI. V roce 2004 prošla hodnotící procedurou octavia s neméně populárním vznětovým motorem 1.9 TDI s výkonem 77 kW a znovu obstála.

Nejžádanější motorizaci vystřídal (ještě v roce 2004) nejsilnější turbodiesel 2.0 TDI, který jsme vyzkoušeli v liftbacku i v kombi, tentýž motor poháněl octavii, jež stanula proti „urozenějšími“ superbu v netradičním srovnávacím testu. V roce 2005 dostala příležitost přesvědčit redakci o svých kvalitách Škoda Octavia Combi s jednotkou 2.0 FSI a konečně v dubnu 2005 završila úvodní testovací fázi Octavia Combi 4x4 se stejným zážehovým dvoulitrem.

Abychom dosáhli maximální objektivnosti, posadila se za volant octavie postupně celá redakce, přičemž každý z redaktorů Auto.cz vyzkoušel a zaznamenal dojmy minimálně z jedné varianty. Ale dost vzpomínání. Sedm testů během necelých dvanácti měsíců považujeme za slušnou nadílku, ale nikoliv dostatečnou. Rodící se mladoboleslavský bestseller nabízí mnohem více možností (stačí nahlédnout do ceníku), takže testování není zdaleka u konce, naopak.

Všem případným škarohlídům, kteří považují opakované testovaní nové octavie za nadržování domácí automobilce a snahu o zveličování významu tohoto vozu, musíme připomenout, že nová octavia úspěšně navázala na stále prodávaného předchůdce a zavládla pevnou rukou svému segmentu. Stačí jeden pohled na kterékoliv větší parkoviště či krátká projížďka kterýmkoliv krajem, abyste se o rychlém vzestupu novinky přesvědčili na vlastní oči.

Dost řečí o minulosti, na Auto.cz se otevírá budoucnost. Druhou testovací fázi věnujeme převážně zevrubnějšímu popisu jednotky, převodovky a technických stránek, případně krátce shrneme objevená pozitiva a negativa. Začínáme kombi s modernější šestnáctistovkou 1.6 FSI a šestistupňovým automatem.

Společník do nepohody

Co naplat, nová octavia se povedla. Ponechám-li stranou vnější vzhled, na něhož se názory různí a různit budou (například v mém případě narušuje harmonické vnímání celku zadní linie liftbacku, kombi považuji za podařené), musím znovu konstatovat, že rozdíl mezi novou a starou octavií nelze považovat za menší než obrovský a zlepšení zpracování interiéru i jízdních vlastností za výrazné.

S testovanou octavií jsem urazil přes 2000 km, absolvoval cestu po dálnici, rozbitých i opravených okreskách, čekal v zácpě. V octavii jsem odpočíval, svačil, převážel objemný náklad a také vyrazil na výlet s pěti pasažéry na palubě. Ale opět, stejně jako v přechodních případech octavia nezaváhala a splnila veškeré požadavky na komfort, prostor a v rámci objemové kategorie motoru a zvolenou převodovku i dynamiku.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy Jen jednou jsem zapochyboval nad inteligencí inženýrů automobilky, a to když vypovědělo službu potkávací světlo. Podle pokynů manuálu jsem uvolnil a po chvíli tápání také úspěšně vysunul přední světlomet a pokusil se vyměnit domnělou spálenou žárovku. K mému údivu příčinou nefunkčnosti pravého potkávacího světlometu nebyla spálená, ale vyskočená žárovka.

Žárovku přidržuje spona uchycená nevelkým vrutem. Tento vrut se uvolnil a žárovka vyskočila. To se stává. Bohužel, stejný vrut přidržuje stínítko v světlometu, takže ve chvíli, kdy jsem se pokusil sponu přichytnout, vrut vypadl a stínítko se zřítilo dovnitř světlometu. Od této chvíle jsem strávil čtyři nekonečné hodiny snahou o navrácení stínítka do původní pozice.

Podařilo se. Od této chvíle ve mně octavia vyvolávala převážně pozitivní dojmy. Použité, na dotek i pohled příjemné a precizně zpracované materiály odpovídají vyšší třídě, tradiční slabina předchozí generace, nedostatek místa na zadních sedadlech, patří historii, naopak výhoda objemného zavazadelníku (580/1620 litrů) i při zachování plnohodnotné rezervy je s novou generací ještě markantnější.

Umění v detailech

K ergonomii i posazu za volantem nemám nejmenších námitek, optimální polohu jsem nalezl okamžitě, možná až zbytečně mohutná středová konzola naštěstí neohrozí ostrými hranami, ale spíše hýčká měkkými materiály. Odkládacích ploch poskytuje Octavia Combi více, než upotřebíte, vyzvednout zaslouží i taková banalita jako roleta zavazadlového prostoru.

Narozdíl od většiny konkurentů roleta bezvládně nepoletuje, ale pohybuje se v kolejnicích, takže stačí jemně zmáčknout konec, aby se stáhnula. Stejně jednoduše ji zatáhnete. Pokud vás opravdu, ale opravdu zajímá praktická stránka vozu, oceníte dva masivní háčky na tašky v kufru a klimatizovanou přihrádku u spolujezdce a pod loketní opěrkou, octavie konečně dokáže vyhovět požadavkům na kvalitní audiosystém.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy Za velikou slabinu automobilu považuji sedadla, konkrétně délku a tvarování předního sedáku. Zatímco opěradlo potěší optimální šířkou a dostatečným bočním vedením, u sedáku jsem si nemohl zvyknout na zúžení, které způsobuje, že vedení sedáku nedrží dobře stehna. Pasažérům s výškou okolo 160 cm navíc způsobuje značné problémy přílišná délka sedáku, neboť sedák končí až za kolenem, což znamená, že řidič či řidička nemůže pohodlně ohnout nohu a s komplikacemi ovládá pedály.

Naopak pasažérům s výškou kolem 185 cm, což byl i můj případ, padnou sedáky, co se délky týče, jako ulité. Škoda zmíněného zúžení. Opětovně musím pochválit několikeré těsnění přichycené na správných místech a způsobující, že dovnitř vozu nefouká ani ve vysokých rychlostech a také, že špína neproniká tam, kde dříve pronikala. V redakci jsme svorně dospěli k názoru, že škodovka mohla zvětšit směrová světla v zrcátkách (nejsou příliš vidět) a zmenšit mlhové světlomety. Rozměrné mlhovky jsou velmi náchylné na zasažení kamínkem a zvláště v zimě hrozí jejich poškození.

Chytřejší automat

Základní motorizaci v Octavii Combi zastupuje zážehová šestnáctistovka, kterou koncern Volkswagen úspěšně nabízí v mnoha modelech od Škody po Audi řadu let. Jednotka poskytující výkon 75 kW věru není výstřelkem moderní techniky, ale účel jezdit poměrně svižně a relativně úsporně stále splňuje. Pro náš test jsme ovšem zalovili v lepších vodách a vybrali modernější zážehovou jednotku se stejným objemem 1.6 litru, ale systémem přímého vstřikování paliva FSI a výkonem 85 kW.

Ve výběru jsme zašli ještě trochu dál a místo standardní pětistupňové manuální převodovky jsme ukázali na moderní šestistupňový automat s možností manuální volby převodů Tiptronic. Pro někoho možná nelogické spojení se v provozu ukazuje jako spojení poměrně praktické, a to nikoliv pouze pro něžné pohlaví. Automat prokazuje ve většině jízdních situací nadprůměrnou inteligenci a díky výbornému zpřevodování, jež odpovídá manuální převodovce, vozu s relativně slabým motorem téměř neubírá na dynamice.

Na kráse převodovce přidává i přítomnost šestého rychlostního stupně, který je samozřejmě rychloběžný a pomáhá především snižovat otáčky a tedy spotřebu paliva ve vysokých rychlostech, pokud ovšem neholdujete dynamické jízdě (což lze u tohoto modelu předpokládat), můžete právě šestku klidně používat při běžné jízdě na okresních silnicích. Změna rychlostí směrem nahoru probíhá rychle a hladce, nemusíte se obávat cukání ani náznaků cukání.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy Při podřazování převodovka chvílí váha, prodleva mezi volbou převodového stupně a jeho skutečným zařazením se počítá asi na 0,5 sekundy. Dobře, i když znovu s mírným zaváháním, automat zvládá kickdown, na prudké sešlápnutí plynu reaguje rychlým podřazením na konečnou rychlost. Spojení rozměrného kombi a sice moderní, ale značně syrové 1.6 FSI (na začátku testu měla najeto necelé 2000 km) a automatické převodovky přineslo i přes citelné zlepšení převodovky určitá omezení.

Pro klidné povahy

Musíte počítat se subjektivně pomalejší odezvou plynového pedálu, zmíněným zaváháním při podřazování a línějším reakcím. Na kamiony přeplněné dálnici, jež se neustále předjíždějí, je nutné vynaložit značné úsilí, abyste udrželi konstantní rychlost a razantně šlapat na plynový pedál. Pokud svěříte kontrolu rychlosti tempomatu, podřazuje logicky v kopcích, ale někdy zbytečně dlouhou přemýšlí, než zařadí zpátky vyšší rychlost.

Jednotka disponuje výkonem 85 kW při 6000 ot./min., což znamená zvýšení o 10 kW proti staršímu MPI, a točivým momentem 155 Nm při 4000 otáčkách (nárůst o 7 Nm). Ve srovnání s 1.6 MPI se 1.6 FSI ochotněji vytáčí a v oblastech maximálního výkonu logicky dokazuje, co umí. Chcete-li cestovat svižně a zažít alespoň částečně dynamickou jízdu, nezbude vám, než se chopit voliče automatu a agregát trochu prohnat.

Jakmile si zvyknete na řazení a dostanete motor do správných otáček, odvděčí se vám octavia relativně svižnou jízdou. Situace se výrazně změní ve chvíli, kdy naložíte do vozu celou rodinu a navrch přidáte bagáž. To začne auto ztrácet dech a s tím veškerou svižnost. Pokud plánujete pravidelně převážet tři a více pasažérů nebo těžší náklad, určitě se zamyslete nad silnějším motorem.

Proti MPI se FSI prezentuje i příjemnějším zvukovým projevem. Do cca 5000 otáček se v kabině téměř neozývá, nad touto hranicí ovšem posádku nešetří a trochu si zakřičí. Rozhodně nemohu říci, že by MPI v horní poloze za modernějším FSI dramaticky zaostávalo. Zvuková dominance FSI se projevuje převážně v otáčkách středních, kultivovanost zlepšuje i uposlechnutí doporučení výrobce a tankování Naturalu 98 (ovšem ta cena!).

Pružnost (měření redakce)

50 km/h – 90 km/h (3. převodový stupeň) – 7,2 s
80 km/h – 130 km/h (4. převodový stupeň) – 13,2 s
80 km/h – 130 km/h (5. převodový stupeň) – 20,4 s
Převody

60 km/h: 3 – 3300; 4 – 2500; 5 – 1900
80 km/h: 4 - 3300; 5 – 2500; 6 - 2000
100 km/h: 4 – 4100, 5 – 3100, 6 – 2500
120 km/h: 5 – 3700, 6 – 2900
130 km/h: 5 – 4000, 6 – 3100
160 km/h: 6 – 4900

Spotřeba zůstala na konci testu značně vzdálena hodnotám udávaným výrobcem, způsobil to částečně větší podíl jízdy ve městě a na dálnici. Konečná kombinovaná spotřeba 8,9 litru není proto katastrofickým výsledkem. Při snaze o maximálně úspornou jízdu jsem dokázal srazit kombinovanou spotřebu na 8,3 litru s automatem a 8,1 litru s Tiptronicem, ve městě spotřeba vyskočila na 11 litrů.

Zapomeňte na nerovnosti

Jízdní vlastnosti nové octavie pochválilo už mnoho českých i zahraničních novinářů a konečně i samotných řidičů, takže není žádným překvapením, že se Octavia Combi chová na cestě suverénně a zvládá limitní situace ještě kapánek lépe než liftback. Zatímco záď liftbacku má na nekvalitních vozovkách tendenci lehce ustřelovat, kombi opíše oblouk zatáčky trochu jistěji a s méně nervózní zádí.

Délka a pohon přední nápravy způsobuje na limitu tradiční, ale nikterak dramatickou nedotáčivost, kterou můžete jednoduše korigovat (s pomocí motoru raději příliš nepočítejte). Brždění v zatáčce se octavii zrovna nelíbilo, ale přestože se mírně rozvlnila, nakonec situaci ustála. Jízdní vlastnosti můžete vylepšit správným výběrem kol a pneumatik, 16 palcová kola testovaného kousku považuji za minimum, velmi hezky vypadá a jistě se chová octavia na kolech 17palcových.

skoda octavia strednitrida testy skoda octavia strednitrida testy

Instalací 16palcových neutrpí komfort (u 17palcových už ano), naladění podvozku přesně odpovídá kvalitě povrchu českých vozovek, takže automobil překonává díry ve vozovce i příčné nerovnosti s elegancí vozu střední třídy. Do kabiny nepronikají rázy, minimální hluk putuje dovnitř od podběhů a prahů, naprosto vynikající je aerodynamické odhlučnění. I v rychlosti 160 km/h panuje uvnitř příjemné ticho.

Dojem z řízení vozu kupodivu nekazí elektrický posilovač řízení, ve skutečnosti se podařilo v octavii nastavit posilovač tak, že poskytuje optimální zpětnou vazbu, lepší než u mnohých konkurentů. Stejně pozitivní dojem získáte z brzd, které nejsou přeposilované a dovolují efektivně dávkovat brzdný účinek.

Žádná levná záležitost

Škoda Octavia Combi s motorem 1.6 FSI není levným vozem. S výbavou Ambiente a manuální pětistupňovou převodovkou stojí 579.900 Kč, za automat si připlatíte dalších 55.000 Kč. Testované provedení s nejvyšší výbavou Elegance přijde na 674.900 Kč, takže pokud si připlatíte za několik drobností, přehoupne se cena přes 700.000 Kč a to není málo. FSI vyžaduje tankování dražšího Naturalu 98 (povolen je i Natural 95, ale za cenu mírného snížení výkonu) a ve spojení s automatem trochu bumbá, takže provozní náklady narostou. Jen pro srovnání, mezi 1.6 FSI a 1.6 MPI činí cenový rozdíl 40.000 Kč.

Lepší ve všech ohledech

Osmý test nové octavie prokázal, že automobil předběhl svého předchůdce o několik délek, ba co víc dostal se i před některé „vyspělejší“ koncernové sourozence a vyšplhal se na úroveň většiny vozů střední třídy (věřte nebo ne, je to tak). Spojení zážehového motoru 1.6 FSI s automatem oceníte především ve městech, ale díky Tiptronicu i mimo něj, neboť dovoluje docela svižnou jízdu. Nevýhodou je vyšší spotřeba i pořizovací cena a doporučení tankování dražšího Naturalu 98.

Plusy

  • prostorný interiér a veliký zavazadlový prostor
  • kvalitní materiály a výborné zpracování
  • spousta odkládacích prostor
  • komfortní podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • výborné aerodynamické odhlučnění

Minusy

  • příliš dlouhé přední sedáky pro osoby do výšky 160 cm
  • vyšší spotřeba 1.6 FSI ve spojení s automatem
  • nedostatečně viditelná směrová světla v zrcátkách
Libor Zezulka
Škoda Octavia Combi 1.6 FSI
Cena základní sestavy 674 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+MBA+EBV+MSR+ASR, airbagy řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, bederní opěry vpředu, boční airbagy vpředu, dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + klíček s osvětlením, Climatronic - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací a pachovým filtrem, deaktivace airbagu u spolujezdce, dvoutónová houkačka, el. ovládání oken vpředu i vzadu, elektromechanický posilovač řízení, tři hlavové opěrky vzadu, imobilizér, štítek s VIN kódem, multifunkční ukazatel, pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, příprava pro rádio s osmi repro, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, WIV (flexibilní servisní intervaly), síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, zadní sedadlo s loketní opěrou, tempomat, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, ocelová kola 6Jx15" s velkoplošnými kryty kol Avantgarda, pneu 195/65 R15, ochranné boční lišty dveří, zadní stěrač Aero s ostřikovačem, rezervní kolo ocelové, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, schránka na brýle, Jumbo Box s loketní opěrou vpředu Kč
Cena testované sestavy 727 700 Kč
Výbava testované sestavy metalická barva (+8.500,-), stabilizační systém ESP (+12.900,-), displej Maxi-DOT (+5.000,-), šestnáctipalcová kola z lehkých slitin Sirius (+5.400,-), dešťový senzor + zrcátko s automatickým zatmíváním (+3.500,-), autorádio Stream s CD přehrávačem (+11.000,-), kožený volant (+3.500,-), malý kožený paket (+3.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 155 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 520
Škoda Octavia Combi 1.6 FSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano