Škoda Octavia RS - Přistižena v běžném silničním provozu!
Proti nedávno přistiženému prototypu Octavie Combi příjemná změna – řidič červené oktávky se nevzteká, neukazuje na nás sprostá gesta, naopak se mile usmívá. Bez zbytečné paniky nás nechává nafotit svůj služebák – octavii, která se pod make-upem z lepicí pásky tváří jako by nic. Naše trénované oko v ní ale jednoznačně poznává připravovanou sportovní verzi RS třetí generace.
Oficiální odhalení je už zkrátka za rohem (červencový Goodwood), jinak by se škodováci s očekávanou novinkou neproducírovali po pražském obchvatu za bílého dne.
A co že nám dává odvahu tvrdit, že jde zrovna o RS? Vezměme to zepředu – charakteristický znáček na masce chladiče je sice přelepený, písmenka RS můžeme ale celkem snadno identifikovat. Když si odmyslíme pásku simulující černé ochranné lišty a přelepy v oblasti mlhových světel, jde vypozorovat jiný tvar předního nárazníku a odlišnou mřížku, než má sériová octavia.
Mezi tradiční sportovní ozdoby patří křídlo na zádi, zde v docela konzervativní podobě. Minimálně ve srovnání s prvním RS. A pak ty výfuky. Zdá se, že nejde o žádné atrapy, ale poctivé funkční vyústění v rozích zádě zakomponované do koncovek netradičního hranatého tvaru.
Ještě si dovedeme představit, že bude nové RS o něco nižší než zastižený prototyp, dveřní prahy nejspíš také nezůstanou takto civilní – minimálně tomu nasvědčují kresby ze škodováckého konfigurátoru, které unikly už loni.
Pár slov z historie Octavie RS
Hvězda nového milénia
Sportovní model RS se v nabídce octavie poprvé objevil v roce 2001 a poháněl ho výhradně zážehový čtyřválec 1.8 Turbo s výkonem 132 kW a točivým momentem 235 N.m. S těmito hodnotami a pětistupňovou převodovkou se liftback vzmohl na 235 km/h a stovku pokořil za 7,9 s. Od ostatních modelů se novinka lišila nejen designem, ale i výbavou. Bonbonkem byla stokusová limitka RS WRC Edition (na snímku) za značných 895 000 Kč. Koncem roku 2002 se poprvé představilo RS Combi.
Ceny | |
Liftback 1.8 T/132 kW 2001 | 680 900 Kč |
Kombi 1.8 T/132 kW 2002 | 735 900 Kč |
skoda octavia spyphotos svetmotoru
Nafta už jí voní
Frankfurtský autosalon 2005 ukázal druhou generaci Octavie RS v obou karoseriích, ale jen s jediným motorem 2.0 TFSI/147 kW a 280 N.m. Maximální rychlost liftbacku se zvýšila na 240 km/h a akcelerace 0-100 klesla na 7,3 s. Po roce se pod kapotou Octavie RS premiérově objevil dieselový motor, a to problémový 2.0 TDI-PD s výkonem 125 kW. Měl zde však jepičí život, RS totiž na jaře 2008 jako první škodovka dostalo přepracovaný agregát se vstřikováním common rail. Výkonové parametry zůstaly zachovány.
Ceny | |
Liftback 2.0 TFSI/147 kW 2006 | 754 900 Kč |
Kombi 2.0 TDI-PD/125 kW 2006 | 819 900 Kč |
skoda octavia spyphotos svetmotoru
Do řady s ostatními
Octavia II prošla na podzim 2008 výrazným faceliftem, speciální verze Scout a RS si však na sjednocení s ostatními musely půl roku počkat. Kromě nové tváře se rozšířila standardní výbava RS (jako historicky první škodovka třeba získalo denní LED diody) a odlitek předních ramen vystřídal plech. Došlo i na mírné snížení hmotnosti a pořizovacích cen, ale také nové barvy – samotný konec kariéry obohatila módní zelená metalíza.
Ceny | |
Liftback 2.0 TSI/147 kW 2009 | 704 900 Kč |
Kombi 2.0 TDI CR DSG/125 kW 2009 | 789 900 Kč |
skoda octavia spyphotos svetmotoru
Foto: David Rajdl