Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda v Paříži 2008

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Na pařížském autosalonu oslavila svou premiéru nejen inovovaná Octavia, ale i zcela nová koncepce stánku. Novinky a produkty značky jsou zde představovány jako na jevišti.

Počet vystavovaných vozů se snížil, pozornost se má soustředit na aktuální novinky a důležité modelové verze. Vedle nich zůstává i prostor pro konferenční místnosti, relaxační zóny pro návštěvníky a dostatek místa pro všechny, kteří si budou chtít prohlédnout vystavené exponáty.

Octavia facelift

Čtyři roky po představení druhé generace Škody Octavia přichází její první velké omlazení. Hlavní motorovou novinkou je malé turbo 1,4 TSI (90 kW), na nové naftové motory se vstřikováním common-rail se stále čeká...

Druhá generace Octavie je dnes hned po Octavii Tour druhým nejstarším modelem v portfoliu značky Škoda. Až do letošního roku nebylo morální stáří na odbytu znát a i za relativně mírný propad, který v prvním pololetí Octavia zaznamenala, se sluší designérům, konstruktérům i firemnímu marketingu vyslovit poklonu. V pátém roce na trhu nakonec přeci jen přichází designové změny, které ale jsou tvořeny překvapivě malým počtem viditelně nových dílů.

Vedle masky chladiče s 19 svisle uspořádanými lamelami, zasazené do nově tvarovaného chromovaného rámečku, změnily vzhled přední části vozu i nové přední blatníky. Ty svou horizontální horní plochou výrazně mění vizáž Octavie.

Nové přední světlomety, které mohou být volitelně vybaveny xenonovými výbojkami a natáčecími moduly, jsou podstatně větší a dominantnější. Uvnitř světlometu je podobně jako v případě Superbu integrován název modelové řady. Výrazný prolis, začínající u loga Škoda v chromované liště nad maskou chladiče, pak vede až k čelnímu sklu, odkud volně navazuje středový panel uvnitř automobilu. Samotná kapota se až na masku nezměnila.

Pod nově tvarovaným předním nárazníkem se silněji zdůrazněnou horizontální linií našly své místo mlhové světlomety ze Superbu. Jsou poprvé vybaveny funkcí denního svícení, která společně s funkcí odbočovacích světel podstatně zlepšuje aktivní bezpečnost. Vnější zpětná zrcátka (také ze Superbu) s integrovanými směrovými světly jsou už v základní verzi Classic elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Pro výbavové verze Elegance a L&K jsou standardně dodávána s novou funkcí elektrického přiklopení ke karoserii. Nové zadní svítilny optické omlazení uzavírají. Zachováno u nich zůstalo prosvětlení do písmene C. Do zadního nárazníku jsou navíc integrovány dodatečné reflexní plochy - kočičí oči.

K dispozici je pět nových typů kol z lehké slitiny, jeden nový kryt ocelových kol a dva nové odstíny laku.

Novinkou v nabídce hnacích jednotek je motor 1,4 TSI o výkonu 90 kW, jehož maximální točivý moment 200 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 500 do 4 000 min-1. Octavia s ním dosahuje maximální rychlosti 203 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,7 s. Octavia s malým motorem je sice druhou nejsilnější benzinovou motorizací nepočítáme-li RS, ale její kombinovaná spotřeba činí jen 6,6 l/100 km a se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG dokonce jen 6,3 l/100 km.

Benzinový motor 1,8 TSI (118 kW) je nyní možné pořídit rovněž s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG; ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je k dispozici také pro verze s pohonem 4×4, včetně provedení Scout. Modelů Scout ani RS se právě představený facelift netýká.

Z nabídky motorizací Octavie zmizel motor 1,6 FSI (85 kW) s přímým vstřikováním paliva do válců.

Smutnou zprávou pro milovníky moderních vznětových motorů je skutečnost, že pro nové motory se vstřikováním common-rail musí i nadále u Škody volit nejvyšší specifikaci RS. Dva slabší motory TDI jsou i nadále dodávány se vstřikováním systému čerpadlo-tryska.

V interiéru jsou nové materiály, palubní elektronika i volant. Přístrojové desce dominuje nový přístrojový panel s bílými stupnicemi. Otočné ovladače klimatizací Climatic a Climatronic mají nyní elektronickou vazbu a obsahují i spínače vyhřívání předních sedadel.

Pozornost vývojářů se zaměřila také na sedadla. Jejich středová část dostala ve stupních výbavy Classic, Ambiente a Elegance zcela nové provedení, sladěné se zbytkem interiéru. Díly na středové konzole, kryt popelníku a rámeček řadicí páky jsou provedeny ve stejném dekoru jako dekorační lišty ve vnitřních výplních dveří a na přístrojové desce. Octavia Elegance se nabízí standardně s novým dekorem, na přání je nově k dispozici dekor imitující ušlechtilé dřevo.

Ve středovém panelu našly své místo nové audio- a navigační systémy. Základním autorádiem je model Blues s přehrávačem CD a MP3 o velikosti 1 DIN. Dále je připravena 2 DIN audiosoustava Swing s integrovaným CD a MP3. Se špičkovou audiosoustavou Bolero získáte velký dotykový displej. Stejnými funkcemi disponuje navigační systém Amundsen. Dotykovou obrazovkou se může pochlubit i špičkový kombinovaný radionavigační přístroj Columbus s pevným diskem o kapacitě 30 GB.

Novinkou je také handsfree sada GSM III Premium, která dokáže komunikovat s mobilním telefonem bezdrátově prostřednictvím rSAP. Toto moderní technické řešení mimo jiné omezuje elektromagnetické záření při telefonování v interiéru vozu.

Audiosystémy mohou přes vstup aux-in spolupracovat s externími zařízeními. Novinkou je, že lze tyto přístroje, jako jsou iPod nebo USB disky, ovládat přímo prvky autorádií nebo multifunkčního volantu.

Dosavadní hlavové opěrky jsou nahrazeny novými, lépe chránícími krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu zezadu. Škoda je označuje zkratkou WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen). Do vozu je integrována řídicí jednotka ABS nejnovější generace. Došlo však ale také ke zrušení dosud standardní položky předepínačů bezpečnostních pásů na zadních sedadlech.

Octavia může mít na přání nový systém signalizace vzdálenosti při parkování s parkovacími senzory páté generace. Systém kromě toho přes dva reproduktory vysílá dva různé varovné tóny podle toho, jestli se zmenšuje vzdálenost vpředu, nebo vzadu. Octavia dostala nový imobilizér, identický s tím, který se montuje do modelu Superb.

Už několik týdnů před faceliftem se v modelech Octavia Combi 4×4, včetně verze Scout, objevila modernější spojka Haldex 4. generace.

Superb 4x4

Vrcholem modelového programu Škody Auto se už během léta stal Superb 3,6 FSI, který kombinuje zážehový šestiválec s pohonem všech kol realizovaným mezinápravovou, elektronicky řízenou spojkou Haldex. V Paříži se nový pohon všech kol představit také v kombinaci se dvěma čtyřválcovými motory.

Jde o známé jednotky 1,8 TSI (118 kW, kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km, maximální rychlost 217 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s) a 2,0 TDI CR DPF (125 kW, kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km, maximální rychlost 219 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s), které budou k dispozici výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou.

Rozdělení točivého momentu elektronicky řídí spojka Haldex čtvrté generace. Při jízdě za normálních trakčních podmínek směřuje 96 procent síly k přední nápravě. Pokud se změní adhezní podmínky pod jednotlivými koly, systém Haldex zareaguje ve zlomku sekundy a přesune točivý moment na kola, která mají momentálně lepší trakční podmínky.


Ondřej Láník
Diskuze (11)
31. 10. 2008 17:38
Re: Škoda Octavia RS
Jestli se nepletu, tak je to týden 20/09. Osobně bych ale doporučil koupit OII RS právě teď - má ještě původní tvář ( která je podle mě pro ni i sportovnější ), ale interiér je už v novým, takže to mě přijde jako nejlepší kombinace. S nástupem faceliftový RS bude i nový logo RS.
8. 10. 2008 17:32
Pro redakci

Docela mě zklamalo, že jste úplně vynechali nově představenou Fábii Sportline a Roomster Cycling. Taky jste dali minimum prostoru fotkám z interiéru vystavených octávek. Snad budu na jiném serveru úspěšnější ;-\