Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda zvažuje montáž vozů i v ruském Nižném Novgorodu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Nevyužitý závod GAZu v Nižném Novgorodu by se mohl stát místem pro druhou montážní linku v Rusku, na níž by vznikaly vozy Škoda.

Česká automobilka Škoda Auto by mohla v Rusku nejen vyrábět své vozy v Kaluze u Moskvy, ale montovat je také v továrně GAZ v Nižném Novgorodu na Volze. Záměr však znovu zvažuje. Mezitím totiž ruská vláda schválila nová pravidla pro montáž aut v zemi, které podmínky pro takový podnik značně zhoršují. ČTK to řekl vedoucí ruského zastoupení mladoboleslavské automobilky Petr Janeba.

"Škoda měla veliký zájem, ale nová pravidla jej ochladila. Až vše znovu spočítáme, budeme dále jednat," uvedl Janeba. O možnosti přesunout ruskou výrobu škodovek z Kalugy do města na Volze se zmínil hospodářský list Vedomosti, podle kterého GAZ hledá novou práci pro své linky.

Podnik, který patří do impéria miliardáře Olega Děripasky, se původně chystal vyrábět až 160.000 sedanů Volga Siber ročně. Ale kvůli slabému odbytu se po dvou letech a vyrobení několika tisíc kusů výroba loni na podzim zastavila.

GAZ se koncem loňského roku dohodl s koncernem Daimler na montáži 25.000 dodávek Mercedes Sprinter a teď jedná o využití zbývající kapacity s koncerny General Motors (GM) a Volkswagen (VW), jehož součástí je i Škoda. Domluvit by se chtěl už do konce února.

Ale podle deníku jsou "rozhovory daleko od završení a nemusí skončit úspěšně". Zatímco GM a GAZ se zdržují komentáře, nejmenovaný představitel VW jen poznamenal, že rozhodnutí firma přijme po analýze nových pravidel pro montáž aut v Rusku.

Ruská vláda se zpřísněním pravidel pro jednoduchou montáž snaží zvýšit podíl výroby v zemi, která po prudkém propadu znovu zažívá hlad po nových automobilech. Prodejci si stěžují, že jim nestačí auta od výrobců. Na některé vozy zákazníci zase musejí měsíce čekat a zahraniční koncerny otevírají či připravují v Rusku nové továrny.

Kupříkladu japonská Toyota, která dosud v zemi vyrábí jen 25.000 vozů ročně, podle Vedomostí prý míní v nejbližších letech ruskou produkci ztrojnásobit. Její nový závod by měl mít přitom výrobní kapacitu až 150.000 aut ročně.

Rusko bylo ještě v roce 2008 na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě. Poté však zemi prudce zasáhla finanční a ekonomická krize, která způsobila recesi, tisíce lidí připravila o práci a zhoršila přístup k úvěrům. Prodej aut v zemi se tak předloni propadl o 49 procent.

Odbyt však začal znovu růst, a to i díky šrotovnému od vlády. Od března Rusové mohli při nákupu nového automobilu smontovaného v místních závodech získat prémii 50.000 rublů (zhruba 31.000 Kč) za odevzdání vozu staršího deseti let.

Největší domácí automobilce tak loni stoupl prodej jejích vozů Lada o 48 procent na 517.147 aut. Díky šrotovnému AvtoVAZ prodal 221.584 vozů, což je téměř polovina celkové produkce.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Avatar - Hombre_71
14. 1. 2011 19:06
V rusku je holt levnější práce...
...a nejspíš žádní agresivní odboráři. Jen doufám že se odtud budou ty auta dovážet i zpátky k nám - to si pak zarytí škodovkáři budou moct pochvalovat tu "zaručeně českou kvalitu" ;-)
14. 1. 2011 14:51
Hm...
Hlavne že české kapacity sú plné...