Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slaví vejtřaska šedesáté narozeniny?

Zdeněk Vacek Zdeněk Vacek 18. 4. 2013
6
27
Zobrazit náhledy (6)
Skříňové nástavby Pragy V3S sloužily jako pojízdné dílny, chemické laboratoře i kuchyně.
Vojenský třítunový speciál se prý začal sériově vyrábět na jaře 1953. Nelze to brát moc vážně: za rok vzniklo jen 185 kusů včetně čtyř ověřovacích sérií. Ty zmatky!

Armádní dohled a režim utajení spolu se snahou pochlubit se předčasným splněním úkolu nadělaly ve statistikách pořádnou paseku. První prototyp Praga armádním činitelům předvedla v únoru 1952, další ověřovací série měly nanejvýš po desítkách kusů. Podle oficiálního číselníku značky tak do konce roku 1954 přišlo na svět 1761 vozidel V3S, jiné prameny však udávají 4370 kusů! Z Pragovky se vejtřaska 16. června 1964 stěhovala do letňanské Avie, ale později se montáž rozběhla i v národním podniku Opravy zemědělských strojů ve Vinoři. V Čechách kariéra pokračovala do osmaosmdesátého, plánované převedení výroby do bratislavského BAZ totiž drhlo. Nit se na pár měsíců přetrhla a po opětovném navázání dospěla produkce V3S v Bratislavě do fi nále v roce 1990. Za 37 let vzniklo kolem 130 000 V3S.

Zkomplikoval se samotný vývoj. V letech 1950/1951 Stalin a jeho generálové počítali, že třetí světová válka vypukne každým okamžikem, a ČSR byla první na ráně. Z ministerstva národní obrany vyšel radikální tajný příkaz okamžitě zastavit vývoj civilních osobních i nákladních vozidel. Armáda rychle potřebovala náklaďák do terénu. Následoval nevídaný kulový blesk. Shora dostala výrobu přidělenu Praga, ale bylo to ještě složitější: ve hře byl také dvojprojekt mladoboleslavského týmu Oldřicha Meduny s motorem Praga, „vojenské terénní“ V3T a V4,5T s nosností 3 či 4,5 t.

Jenže Pragu vzápětí přeorientovali na tanky a dokumentace putovala do Kopřivnice. V jedenapadesátém přece Tatra předala své tatraplany do Mladé Boleslavi. Tatrováci se tuhým nápravám vedeným zkrutnými tyčemi s kulovými čepy v bavlněných výstelkách místo v pouzdrech vzepřeli. Prakticky přes noc odvodili z T 111 dvounápravový osmiválec Tatra 128. Přílišná unifikace s těžkou stojedenáctkou nedotaženou konstrukci přetěžovala. Nepomohlo zvětšení pneumatik ani vyhození navijáku. Erár prý ta legrace stála 1,8 miliardy.

Najednou se hrozně pospíchalo, projekt znovu získala Praga a Ing. Jan Lanc pod sebe dostal i odborníky z jiných automobilek včetně mladoboleslavské. Škodováci byli nepřímo rehabilitováni i ukončením výroby tatraplanů a přesunem Tatry 805 do Plzně. Jakoby za odměnu se směli vrátit k projektu osobního sedanu – Škody 1200. I takové souvislosti měl chaotický zrod Pragy V3S.

Znáte POTAP, EPO a SUEZ?

Ventra, vétřieska, vejda nebo podle tvrdého odpružení vejtřaska, jak třínápravovému evergreenu říkalo několik generací vojáků Československé

lidové armády i porevolučních ozbrojených složek, narukovala nejen jako nosič všemožných nástaveb včetně raketometů, ale i v bezpočtu skříňových nástaveb. Možná si vybavíte POTAP (pojízdné operačně taktické pracoviště), POOA (pojízdnou ošetřovnu a opravnu akumulátorů), PAD (pojízdnou

automobilní dílnu), POVČ (pojízdnou opravnu vstřikovacích čerpadel), PDDD (pojízdnou divizní dělostřeleckou dílnu), ACHL (automobilní chemickou laboratoř), EPO (elektrotechnickou pojízdnou opravnu), ŽPD (ženijní pojízdnou dílnu), POD (pojízdnou optickou dílnu), POKA (pojízdnou kuchyň automobilní), RPP (rádiovou přijímací provozovnu) nebo třeba letištní speciály: SUEZ nebyl známý průplav, nýbrž spouštěcí univerzální elektrický zdroj pro startování motorů letadel i testování jejich elektroinstalace. AKZS-75 zase automobilová kyslíková zásobovací stanice a tak dále…

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - aproximus
hostivař 1104?
aproximus
| 18. 4. 2013
protože v terénu byla nosnost omezena na tři tuny. není tak těžké si to dohledat.
Avatar - Pekelná Micinka
Dobrý vůz, který se narodil a zůstal ve druhé pol. 20.stol
Pekelná Micinka
| 18. 4. 2013
Je zajímavý, že třeba DPP je stále má ve službě. Pokud by byly opravy tak drahý, tak by se jich asi už zbavili, ale asi není adekvátní náhrada, nebo by byla drahá.
Avatar - Pekelná Micinka
hostivař 1104?
Pekelná Micinka
| 18. 4. 2013
Že by užitečný zatížení... ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
Jo to byly střepy
Pekelná Micinka
| 18. 4. 2013
Takže defacto elektromechanika. Je s podivem, že se na něčem tak primitivním má co posrat, zvlášť když tehdy se materiálem nešetřilo.
Avatar - Barrichello
Ještě dnes
Barrichello
| 18. 4. 2013
Jelcz....to byly polské nákladáky a autobusy, a ještě měli STAR (Starochowce)