Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stále více řidičů nedodržuje bezpečnou vzdálenost. Je to třetí nejčastější prohřešek!

Jan Mička Jan Mička 9. 8. 2016
77
Nedodržení bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi je dlouhodobě jednou z nejčastějších příčin dopravních. Letos už se jich kvůli tomu stalo téměř 4000!

Jistě to znáte: jedete po silnici povolenou rychlostí, vyznáváte spíše defenzivní styl, když v tom se za vás někdo pověsí na tak malou vzdálenost, že ani nemáte šanci přečíst jeho registrační značku. Jde o vážný projev agresivní jízdy, který se v Česku v posledních letech řadí k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Jak proti tomu bojovat? Zřejmě nijak – zvýšením rychlosti se totiž sami můžete dopustit přestupku, a v opačném případě se z vás stává vybrzďovač.

Podle údajů BESIPu se jenom v první polovině letošního roku stalo v důsledku nedodržení bezpečné vzdálenosti 3892 nehod, po nesprávném otáčení nebo couvání (3981 případů) a nevěnování se řízení vozidla (7726 případů) jde o třetí nejrozšířenější prohřešek. Nejde přitom pouze o náhodu. BESIP totiž uvádí, že za poledních pět let narostl výskyt toto jednání o 31 procent a mezi roky 2011 a 2015 se v žebříčku nejčastějších příčin nehod držel v první čtyřce. Přitom bezohledná, agresivní, neohleduplná jízda, kterou jistě řada řidičů považuje za největšího „strašáka“, se v první polovině letošního roku drží až na 25. místě (224 případů).

Nedodržení bezpečné vzdálenosti - statistika nehod v letech 2011 - 2015
RokPořadí mezi příčinami nehodPočet nehod
20114.5719
20123.6306
20134.6253
20142.6757
20152.7517
Zdroj: BESIP

Drtivé většině řidičů asi není potřeba připomínat, že za bezpečnost vzdálenost se považuje minimálně dvousekundový rozestup mezi automobily, což v rychlosti 90 km/h znamená padesát, a v rychlosti 130 km/h dokonce dvaasedmdesát metrů. A to v ideálním případě, tedy když je vozovka suchá a jsou příznivé povětrnostní podmínky. BESIP uvádí, že u zdravého a střízlivého řidiče je reakční doba zhruba sekundová, pokud se tedy za vás někdo pověsí a vy budete muset z jakéhokoliv důvodu prudce brzdit, srážka je v podstatě nevyhnutelná.

Vina bude vždy na straně řidiče, který nedodržel bezpečnou vzdálenost, tedy alespoň v případě, že řidič vozu vpředu nepožil před jízdou alkohol. Tehdy už by se s ním totiž policie ani nebavila a jednala podle zákona – při hladině do 0,3 promile alkoholu v krvi to znamená pokutu v rozmezí 2500 až 40.000 Kč a zkaz řízení motorového vozidla na šest měsíců až jeden rok.

Minimální rozestupy podle vozidla
Druh vozidlaRychlostOdstupPotřebný čas
Motocykl90 km/h80 metrů3,2 sekundy
 130 Km/h135 metrů3,7 sekundy
Osobní auto90 km/h50 metrů2,0 sekundy
 130 Km/h75 metrů2,1 sekundy
Autobus90 km/h50 metrů2,0 sekundy
Nákladní auto80 km/h60 metrů2,7 sekundy
Zdroj: BESIP

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

ty rozestupy jsou neralne optimisticky
topten
| 11. 8. 2016
otázka je proc by to do nej nenapral
delas, jako by se nikdy nic podobnyho nestalo

jen vzpominam cca před pul rokem 2 nehody kolem nového jicina, kdy to jednou autobus a podruhe dodavka nebo nakladacek napraly do nejakyho stojícího auta.
a když pojedes 50 metru za nim, myslis, ze stihnes zastavit?
tebo tvrdis to co bluesun, ze přes dodavku vidíš co jede před ni??
Tady se určitě všichni shodnem
johny555
| 10. 8. 2016
No a co! Tak si tu mezeru zase zvětším. Nikdy jsem se na nikoho nelepil, občas se tam někdo nacpe ale zase za chvíli předjíždí dál, takže je zase od něj pokoj.
to je zase nadpis!
kuny
| 10. 8. 2016
ze spousta ridicu neumi dodrzovat bezpecnou vzdalenost, je fakt. ze by se ale zeovna tento nesvar v posledni dobe prohluboval, je holy nesmysl. myslim ale, ze tok na to zareaguje spravnym zpusobem - nakoupi urcite vice pradaru na mereni rychlosti a aby si posichroval, ze ro bude sypat, udelaji se jeste k tomu ruzna nova rychlostni omezeni.

ja jsem pro vychovu, osvetu a neomezenou rychlost na dalnicich, vetsi miru zodpovednosti jednotlivych subjektu pohybujicich se na silnici za sve chovani a mensi miru buzerace od policajtu.
No
_MT_
| 10. 8. 2016
No ano. A smí se používat pro upozornění přede mnou jedoucího, že ho chci předjet. Přesnou formulaci si nepamatuji, ale v zákoně je to výslovně napsané, pokud si dobře vzpomínám. Jak jsem napsal, nejsem si jistý, jestli se to dá naroubovat na situaci, kdy ve skutečnosti předjíždět nemohu.

To s tím právem přednosti v jízdě nechápu, to přeci běžný motorista nemá, takže je úplně jedno, jestli to má v takovém případě nějaké využití.
ty rozestupy jsou neralne optimisticky
_MT_
| 10. 8. 2016
Otázka spíš je, proč by to měl řidič dodávky naprat do stojícího kamionu. Pokud si někdo chce nechávat odstup na to, aby dokázal zastavit, tak mu to brát nebudu. Ale rozhodně to nepovažuji za zákonné minimum. Podle mne slouží k tomu, abych se nevyboural jen proto, že ten přede mnou začal (prudčeji) brzdit. Případně abych dokázal zareagovat na výhybný manévr. S řádným odstupem by tedy k žádné nehodě nedošlo. Ne proto, aby zabránil hromadným nehodám. Samozřejmě se může stát, že ten před tebou lízne pilíř, nebo protijedoucí auto, třeba mu bouchla pneumatika zrovna ve špatnou chvíli, nebo mu muže těsně před auto spadnout strom, nebo mu někdo nedá přednost a vjede mu tam.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku