Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavba dálnic je pomalá, do roku 2050 dálniční síť hotová nebude

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 29. 1. 2018
34
Pokud chce stát stihnout dokončit dálniční síť do roku 2050, musel by podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Reálné tempo je ale 17 kilometrů ročně.

Výstavba dálnic byla v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech příliš nezrychlí. Vyplývá to z výsledků prověrky, které dnes zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout. Ministerstvo na svém webu sdělilo, že připravilo novelu stavebního zákona, která má výstavbu zrychlit. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je neúnosně dlouhá příprava staveb.

Kontroloři prověřovali období od roku 2013 do června 2017, zahrnující konec vlády Petra Nečase (ODS), vládu Jiřího Rusnoka a od ledna 2014 vládu Bohuslava Sobotky (ČSSD), v níž měli resort dopravy na starost ministři za hnutí ANO. V tomto období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. "Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo," sdělil mluvčí NKÚ Václav Kešner.

"Dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle," uvedl. Aby stát stihl síť dokončit do roku 2050, musel by podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Vláda Andreje Babiše (ANO) v demisi slibuje v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně 27,5 kilometru. Podle NKÚ je ale reálné tempo 17 kilometrů ročně.

Rozšiřování sítě dálnic podle ministra Ťoka zdržel útlum výstavby za Nečasovy vlády. "Pokud byla zastavená příprava a zahajování nových staveb dálnic, pak jsme v posledních čtyřech letech nemohli mnoho nových dálnic otevřít a soustředili jsme se hlavně na rozhýbání přípravy a zahajování nových staveb," uvedl Ťok, který ministerstvo vedl i v Sobotkově vládě od prosince 2014.

Výstavbu podle NKÚ zpomalují problémy v přípravě - opakující se napadání a odvolávání účastníků územního a stavebního řízení, řešení výjimek kvůli chráněným druhům rostlin a živočichů i dlouhé majetkoprávní vypořádání. "Příprava staveb dálnic ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení trvala v průměru 13 let," uvedl Kešner. Příkladem je podle něj stavba D1 Říkovice - Přerov, kde bylo souhlasné stanovisko EIA vydáno roku 2000, ale dodnes nebylo ukončeno majetkoprávní vypořádání.

Ministerstvo dopravy chce zrychlit výstavbu novelou stavebního zákona, kterou nyní projednávají výbory Poslanecké sněmovny. Jednou z novinek je takzvaná předběžná držba, která by umožnila začít stavět ještě předtím, než budou vykoupeny či vyvlastněny pozemky pod dálnicí. Územní řízení by také u konkrétních staveb vedl jeden specializovaný stavební úřad v kraji. Návrh obsahuje i výčet prioritních dálnic a železnic, kterých by se urychlení stavby týkalo.

Stavba dálnic podle NKÚ v prověřovaném období zlevnila podle kontrolorů v průměru o 55 procent. "Vybudovat jeden kilometr dálnice stálo v letech 2013 až 2017 v průměru 152 milionů korun. To je přibližně o 190 milionů korun méně, než za kolik se stavělo v letech 2008 až 2012," uvedl mluvčí NKÚ. Ceny staveb nebyly podle kontrolorů až na výjimky významně nadhodnoceny ani podhodnoceny.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

ANO, Ťokovi už je
jiras_
| 30. 1. 2018
Zažil jsem spolupráci s indickými konstruktéry, africkými programátory a vše završil indický project manager. Myslel jsem, že to nic netrumfne, ale pak se objevil Ťok a já děkuji za toho indíka, tohle bych asi nedal. Co ale Babiše vede k tomu ho tam držet? Vyhozen pro neschopnost, pak Skanska, kterou dovedl do ztráty. Beru, že MD není žádnej med, ale z něj ta neschopnost přímo čiší, snad dokonce víc než ze Šlechtové. Kdyby dodělal aspoň tendr na mýto, ale ani to ne.
Každý národ má politiky, jaké si zaslouží....
kuny
| 29. 1. 2018
... jinymi slovy, kazdy cech vi, ze pulka naroda jsou d€bilove. a to uz je solidni celospolecensky jednotici prvek, na tom bychom meli stavet >:-[]
Každý národ má politiky, jaké si zaslouží....
swifter
| 29. 1. 2018
Když se jednou upíšeš ruským tajným službám, tak tě důchod nečeká... ;-)
Každý národ má politiky, jaké si zaslouží....
swifter
| 29. 1. 2018
toho neschopného jednou chytí a bude se zodpovídat, na toho schopného jsou všichni krátcí - proč už není Andrejko ve vazbě, jako vysoký ústavní činitel přeci může ovlivňovat kde koho - a ministři spravedlnosti, vnitra a financí jsou jeho podřízení!!!
Rath šel do vazby hned právě z těchto důvodů - on byl ale jen poslanec..
Zdá se, že platí ono klasikovo "chceš-li být bez trestu, musíš spáchat dostatečně velký zločin..."
Avatar - praděda7
Každý národ má politiky, jaké si zaslouží....
praděda7
| 29. 1. 2018
Je jasné, že kdyby bylo na Zemanovi, tak by nešel ani do první volby prezidenta. Jemu bylo na Vysočině v důchodu dobře. Do té první volby ho "nakecal" Šlouf. Do té druhé ho pro změnu zase navlekla "hradní kavárna". Sám řekl, že to rozhodnutí nechá na jeho rádcích....rádcové moji.....Stařecká ješitnost není zase tak silná a kdyby bylo opravdu jen na něm, tak by do toho (v současném stavu) určitě nešel. To byste jeho zdravý rozum podcenili. :-!